مهر خبر می دهد؛ آماده شدن زیرساخت ها جهت استفاده از ارز صادراتی در واردات

زیپو كالا: دولت رسما اجازه واردات در مقابل صادرات را صادر كرده و مفاد بخشنامه تیرماه بانك مركزی در حوزه محدودیت سقف ۳۰ درصدی در استفاده ارز صادراتی برای واردات برداشته شده و تغییرات در حال انجام می باشد.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، محدودیت های استفاده از ارز صادراتی برای واردات رسماً از طرف دولت لغو شده است. محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور لغو این محدودیت را ابلاغ کرده و برمبنای آن، اگر تا قبل از این صادرکنندگان اجازه داشتند تا تنها ۳۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خودرا برای واردات کالاها و مواد اولیه مورد نیاز تولید خود، استفاده کنند؛ حالا هیچ محدودیتی دراین زمینه وجود ندارد و آنها می توانند بدون محدودیت، از ارز حاصل از صادرات خود برای آن دسته از کالاها و مواد اولیه مورد نیاز تولید که ثبت سفارش آنها از طرف دولت آزاد بوده و البته در لیست مشخصی که به زودی ابلاغ خواهد گردید، قرار دارند، استفاده کنند.
همچنین صادرکنندگان می توانند ارز حاصل از صادرات خودرا به سایر واردکنندگان واگذار نموده و در واقع، باز هم خرید و فروش های کوتاژهای صادراتی از سر گرفته می شود؛ این در حالیست که ارز خریداری شده از بخش صادرات نیز با نرخ توافقی رد و بدل شده و از طرف دیگر، کالاهایی باید با آن وارد کشور شوند که لیست آنها از طرف دولت تعیین و مورد تائید دستگاه های ذیربط بوده است.
اما همین مورد سبب شده تا برخی تغییرات نیز در سامانه های در رابطه با تجارت خارجی کشور ایجاد شود. سامانه جامع تجارت در اطلاعیه ای، از افزوده شدن فیلد «حالت ثبت سفارش» به اطلاعات پرونده در این سامانه آگاهی داده است. بر این اساس، اعلام شده که «به منظور انطباق صحیح شرایط پرونده های ثبت سفارش با حالت های مختلف مقررات واردات کالا و در نتیجه افزایش شفافیت و کاهش احتمال بروز اشتباه در زمان بررسی درخواست های مجوز ارزی توسط سازمان های مجوزدهنده، فیلد اطلاعاتی جدیدی تحت عنوان «حالت ثبت سفارش» در سامانه جامع تجارت ایجاد گردیده است.»
بر این اساس تجار و فعالان اقتصادی می بایست از این پس در زمان ایجاد پرونده، این فیلد را هم تکمیل کنند؛ ضمن اینکه خبرها حکایت از آن دارد که به زودی امکان ثبت سفارش از محل ارز صادرات خود یا غیر نیز به این سامانه اضافه خواهد شد که نوید خوبی برای فعالان اقتصادی در استفاده از مکانیزم مؤثر واردات در مقابل صادرات است.

منبع: