وزیر راه و شهرسازی: ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار واحد عبور کرد

به گزارش زیپو کالا، وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار واحد عبور کرد و با احتساب زمینهای روستایی، شهری و شهر های جدید ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن تأمین شد.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز ۱۷ اردیبهشت در دومین روز همایش گروههای جهادی و مردمی ضمن قدردانی از بسیجیان فعال، اقدامات امام راحل را در به خروش آوردن مردم و پیروزی انقلاب اسلامی ستود و اظهار داشت: به خروش آوردن مردم، طرز تفکر متفاوت و داشتن روحیه رهبری اجتماعی می خواهد که امام راحل این خصوصیت ارزشمند را داشت.
عضو کابینه دولت سیزدهم یکی از اهداف تشکیل بسیج سازندگی را ترغیب مردم و آوردن آنها به صحنه های مختلف اجتماعی عنوان نمود و اظهار داشت: شما بسیجیان می توانید با روحیه خود به وزارت راه و شهرسازی در ترغیب مردم به نوسازی مسکن کمک کنید.
بذرپاش ضمن اشاره به این که حضور حلقه های میانی کمک قابل توجهی به تشویق مردم به نوسازی بافت فرسوده می کند اظهار داشت: کارهای زیادی در کشور در حال انجام می باشد اما به نظر می آید رضایت بخش نیست چونکه فناوری که باید استفاده گردد به کار نمی رود و گروههای جهادی می توانند در سرعت دادن به این اقدامات نقش مؤثری داشته باشند.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: گروههای جهادی صاحب فناوری هستند و ما در وزارت راه و شهرسازی به این فناوری نیاز داریم که این باور من به این همایش و رویداد به حساب می آید.
وی با تکیه بر این که استفاده از توانمندی حلقه های میانی و گروههای جهادی سبب جهت گیری فعالیت ها خواهد بود اظهار داشت: ما در وزارت راه و شهرسازی یکی از پرتماس ترین وزارت خانه ها به شمار می رویم و عملکرد ما مستقیماً با زندگی مردم ارتباط دارد. ازاین رو بهره مندی از روحیه گروههای جهادی در پیشبرد اهداف در قسمت راه های روستایی و نوسازی بافت های فرسوده مؤثر خواهد بود.
عضو کابینه دولت سیزدهم با تکیه بر این که دو پروژه بزرگ طرح نهضت ملی مسکن و پروژه ایران راه بعنوان پروژه های کاربردی دولت سیزدهم در مجموعه وزارت راه و شهرسازی است، اظهار داشت: پروژه ایران راه به این معناست که ایران سرزمین فرصت های لجستیکی و ترانزیتی است. همینطور با عنایت به این که مردم در حوزه بهره مندی از فرصت های لجستیکی و ترانزیتی از مجموعه وزارت راه و شهرسازی مطالباتی دارند در این بخش کارهای مهمی در حوزه بین الملل انجام شده است.
بذرپاش تصریح کرد: ترانزیت به اندازه نفت می تواند برای کشور درآمدزایی داشته باشد که تلاش می نماییم تا از این ظرفیت بهره لازم را ببریم.
رشد ۵۸ درصدی ترانزیت جاده ای در سال گذشته
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با تلاش همکاران و همه فعالان پارسال در حوزه ترانزیت جاده ای ۵۸ درصد رشد داشتیم و رکورد ترانزیت در این سال شکسته شد. همینطور در فروردین سال جاری در حوزه ترانزیت جاده ای نسبت به فروردین سال قبل ۴۵ درصد رشد به ثبت رسید.
بذرپاش به اثربخشی اتخاذ سیاست های خارجی دولت که تحت عنوان سیاست همسایگی نامیده می شود اشاره نمود و اظهار داشت: توافقات بین المللی و توسعه کریدورهای شمال- جنوب جزو برنامه های اصلی دولت سیزدهم و مجموعه وزارت راه و شهرسازی است که سیاست های خارجی بخشی از آنها را محقق کرده است.
میزان راه اندازی راه های روستایی از ۱۱۶ هزار کیلومتر عبور کرد
وی ضمن اشاره به این که به سفارش رئیس جمهور عملکرد دولت های قبل مورد نقد این دولت قرار نگرفته است، اظهار داشت: توسعه راه های مواصلاتی بخشی از سیاست های درحال اجرای وزارت راه و شهرسازی به حساب می آید. به برکت انقلاب اسلامی میزان راه اندازی راه های روستایی از ۱۱۶ هزار کیلومتر عبور کرده است.
۷۲۵ نقطه پرحادثه کشور سال قبل رفع خطر شد
بذرپاش با یادآوری این که وزارت راه و شهرسازی نگهداری ۲۲۰ هزار کیلومتر راه را بر عهده دارد، توضیح داد: در شروع سال قبل در همکاری با پلیس رفع ۸۸۷ نقطه پر حادثه هدف گذاری شد که پارسال ۴۱۲ نقطه پرخطر از ۸۸۷ نقطه هدف گذاری شده رفع شد. در مجموع با احتساب سال ۱۴۰۲ و سالهای ماقبل ۷۲۵ نقطه حادثه خیز رفع خطر شد و همین برنامه امسال تداوم دارد.
عضو کابینه دولت سیزدهم در قسمت دیگری از سخنان خود به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه زمین و مسکن پرداخت و اظهار داشت: با تصمیمات درستی که در شورای بنیاد مسکن گرفته شد و همینطور در همکاری با وزارت راه و شهرسازی واگذاری یک میلیون قطعه زمین روستایی به مردم در برنامه قرار گرفته است که تابحال ۶۷۰ هزار قطعه زمین شناسایی شده است. همینطور در قسمت ساخت واحدهای مسکونی روستایی از ۱۰۰ هزار واحد عبور کرده ایم.
بذرپاش اضافه کرد: هدف گذاری ما در حوزه روستایی راه اندازی و تأمین دو میلیون واحد است. در حوزه زمین شهری هم یک میلیون قطعه زمین به متقاضیان واگذار خواهد شد.
رشد بخش مسکن و ساختمان در ۱۴۰۲ به مثبت ۴.۸ رسید
عضو کابینه دولت سیزدهم توضیح داد: زمانیکه دولت را تحویل گرفتیم توسعه مسکن و ساختمان طبق اعلام مرکز آمار و بانک مرکزی به ترتیب منفی ۱۳.۵ و منفی ۱۵.۴ بود. در ۹ ماهه ۱۴۰۲ رشد بخش مسکن و ساختمان به مثبت ۴.۸ رسید.
اجرای بیشتر از ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار نهضت ملی مسکن
وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به این که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد تعاونی های مسکن مشکلاتی در تکمیل واحدهای اعضای خود دارند، اظهار داشت: با تلاشهای دولت سیزدهم الان راه اندازی واحدهای نهضت ملی مسکن در سرتاسر کشور به دو میلیون و ۵۶۸ هزار واحد رسیده است. همینطور در بافت فرسوده نوسازی واحدهای مسکونی این بافت ها از آغاز دولت سیزدهم تابحال از ۲۷۰ هزار واحد عبور کرده است بخشی از این واحدها تکمیل شده است.
تأمین ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن
وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به این که در پروژه مسکن مهر در مجموع ۸۰۰۰ هکتار زمین وارد عملیات ساخت مسکن در کشور شد اظهار داشت: امروز با احتساب زمینهای روستایی، شهری و شهر های جدید ۱۰۰ هزار هکتار زمین این کلان پروژه تأمین شده است و تابستان سال جاری این رقم به ۱۲۰ هزار هکتار خواهد رسید.
تکمیل و تحویل ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر در دولت سیزدهم
وزیر راه و شهرسازی در مورد مسکن مهر هم اظهار داشت: در شروع دولت سیزدهم ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده تکمیل به دولت به ارث رسید که متقاضیان بعضی از این واحدها از سالهای ۸۹ و ۹۰ منتظر تحویل بودند که با تلاشهای دولت سیزدهم ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است و باقیمانده هم در تعهد دولت می باشد تا تکمیل و تحویل متقاضیان شود.
بذرپاش اضافه کرد: آماده سازی هر واحد مسکونی ۲۰۰ میلیون تومان هزینه برمی دارد که در مورد بازمانده های مسکن مهر، دولت این هزینه را متقبل شده است.
وی همکاری گروههای جهادی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن را حائز اهمیت برشمرد و گفت عزم داریم تا واحدهای مسکونی در تعهد دولت را در زمان بندی اعلام شده به متقاضیان بدهیم.
گفتنی است در این مراسم از گواهی صلاحیت حرفه ای برای گروههای مردمی و جهادی رونمایی گردید.

منبع: