یك كارشناس كشاورزی مطرح كرد؛ پیشبینی برداشت ۳۲۰هزار تن کلزا در کشور

به گزارش زیپو کالا، بر مبنای پیشبینی وزارت جهاد کشاورزی سال جاری حدود ۳۲۰ هزار تن کلزا از سطح استانهای کشور برداشت می شود و نرخ خرید تضمینی آن هر کیلو گرم ۳۵ هزار تومان تعیین شده است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، کیوان فرهنگ آسا، یکی از کارشناسان حوزه کشاورزی درباره ی قیمت خرید تضمینی کلزا به مهر اظهار داشت: معمولا نرخ خرید تضمینی کلزا دو برابر قیمت خرید تضمینی گندم بوده که از جانب دولت اعلام می شود. سال جاری هر کیلو گرم کلزا ۳۵ هزار تومان تعیین قیمت شده است.
وی اضافه کرد: پیشبینی می شود در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ حدود ۳۲۰ هزار تن کلزا از سطح استانهای کشور برداشت شود.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه برداشت دانه های روغنی در استانهای گرمسیر شروع شده است، خاطرنشان کرد: برداشت محصول در استانهای گرمسیر همچون ایلام، خوزستان، جنوب کرمان، هرمزگان و بوشهر از ۱۴ فروردین شروع شده و همینطور برداشت کلزا استانهای کرمانشاه و مازندران از هفته جاری شروع می شود.
وی خاطرنشان کرد: تا کنون ۷۶ هزار تن کلزا برداشت شده که ۵۵ هزار تن آن در ارتباط با استان خوزستان، ۲۰ هزار تن ایلام و باقی در ارتباط با سایر استان ها است. پیشبینی ها از آن حکایت می کند بیشترین برداشت کلزا با رقم ۱۲۰ هزار تن در ارتباط با استان گلستان باشد. این عدد برای استان خوزستان هم ۶۰ هزار تن ارزیابی شده است.
۵۰ درصد مطالبات کلزاکاران پرداخت شد
فرهنگ آسا در رابطه با پرداخت مطالبات کلزاکاران هم اظهار داشت: بر مبنای اجبار وزارت جهاد کشاورزی پرداخت مطالبات باید یک ماهه باشد و تا کنون ۱، ۱۰۰ میلیارد تومان معادل ۵۰ درصد مطالبات پرداخت شده است.
وی ضمن اشاره به سیاست های حمایتی سال جاری وزارت جهاد کشاورزی از دانه های روغنی اظهار نمود: سال جاری ابلاغیه ای در جهت پشتیبانی از تولید داخل این محصول از جانب وزارت جهاد کشاورزی صادر شده که واردکنندگان دانه های روغنی، روغن خوراکی و کنجاله را موظف کرده به میزان خرید از داخل، می توانند واردات داشته باشند. بنابراین شرکتهای فعال در حوزه دانه های روغنی و روغن خوراکی نخست باید با کشاورزان قرارداد بسته و خرید تضمینی دانه های روغنی تولید داخل را انجام داده و در ادامه محموله های وارداتی آنها ترخیص می شود. دولت هم بر حسن انجام فعالیت ها نظارت خواهد داشت.
این کارشناس بخش کشاورزی در رابطه با میزان نیاز کشور به دانه های روغنی اظهار داشت: نیازمندی کشور به دانه های روغنی بین ۳ تا ۳.۵ میلیون تن است که سویا به علت مصرف کنجاله و خوراک دام بیشترین درصد را به خود مختص کرده است.
وی افزود: با عنایت به پیشبینی وزارت جهاد کشاورزی در سالجاری، ۳۲۰ هزار تن کلزا، ۵۰ هزار تن سویا، ۲۰ هزار تن آفتابگردان، ۱۰ هزار تن گلرنگ و ۷ هزار تن کاملینا تولید خواهد شد.
فرهنگ آسا با اشاره به اینکه برداشت کلزا در مناطق سردسیر مانند کردستان، همدان و لرستان تا مرداد ادامه دارد، تصریح کرد: استمرار سیاستگذاری دولت در پشتیبانی از دانه های روغنی سبب می شود تا میزان تولید داخل افزوده شده و دغدغه کشاورزان نسبت به این که چه کسی محصولات آنها را خریداری نموده و چه زمانی پول پرداخت می شود، کاهش پیدا کند.

منبع: