احتمال استفاده اروپا از یورو در تجارت نفت با ایران

زیپو كالا: خبرگزاری اسپوتنیك روسیه به نقل از یك منبع دیپلماتیك گزارش داد اتحادیه اروپا سرگرم بررسی استفاده از یورو به جای دلار در تجارت نفت با ایران است.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، اروپا كه بعد از چین و هند، بزرگترین مشتری نفت ایران است، تلاش می كند بعد از اینكه دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریكا خروج از برجام را اعلام و زمینه را برای تجدید تحریمهای اقتصادی ضد تهران هموار كرد، توافق هسته ای را حفظ كند.

ایران هم به نوبه خود در اواسط آوریل اعلام نمود در اعلام میزان ذخایر ارزی خارجی از دلار آمریكا به یورو سوئیچ خواهد نمود تا وابستگی به دلار را كم كند.

اتحادیه اروپا سه شنبه هفته جاری وعده داد به دنبال راه هایی برای همكاری و تجارت با ایران خواهد بود.

فدریكا موگرینی، نماینده عالی امور خارجه و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا روز سه شنبه بعد از دیدار با وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان و همینطور دیدار جداگانه با وزیر امورخارجه ایران اظهار داشت: ما به اتفاق، از خروج آمریكا از توافق هسته ای با ایران متاسف هستیم و تصدیق می نماییم كه رفع تحریمهای مربوط به فعالیت هسته ای و عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران، بخشهای اساسی از این توافق را تشكیل می دهند.

موگرینی اظهار داشت: اتحادیه اروپا مذاكرات كارشناسی با ایران را با هدف رسیدن به راه كارهای كاربردی در ظرف چند هفته آینده شروع كرده است. مسائلی كه این مذاكرات به آنها خواهند پرداخت شامل حفظ و عمیق كردن روابط اقتصادی با ایران، تداوم فروش نفت و میعانات گازی و پتروشیمی و انتقالهای مربوطه، مبادلات بانكی كارآمد با ایران، تداوم روابط حمل و نقل زمینی، دریایی و ریلی با ایران، تمهید اعتبار صادرات و توسعه نهادهای قانونی در زمینه های بانكداری مالی، بیمه و تجارت با هدف تسهیل همكاری اقتصادی و مالی با ایران همچون پشتیبانی از تجارت و سرمایه گذاری است.

وعده اروپا برای ادامه تجارت با ایران در حالی مطرح می گردد كه اروپا همچنان به خرید نفت از ایران ادامه می دهد اما بعضی از پالایشگاهها و معامله گران عنوان كرده اند مشكلات فاینانس ممكن است سبب شود تجارت نفت با ایران متوقف شود. كارشناسان اخطار داده اند مانع بزرگ دیگر برای صادرات نفت ایران ممكن است مشكل بیمه نفتكشهای حامل نفت ایران باشد.