۲۰۰ شرکت در راه بازار سهام

به گزارش زیپو کالا، رئیس سازمان بورس اظهار داشت: ۲۰۰ شرکت درحال درنوردیدن مراحل ورود بازار سهام هستند.
به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، مجید عشقی با حضور در برنامه تلویزیونی، سال ۱۴۰۲ را سال سختی برای بازار سرمایه دانست و اظهار داشت: بواسطه اتفاقات رخ داده و سیاست هایی که جهت کنترل تورم و مشکلاتی که در حوزه انرژی داشتیم، محدودیت هایی برای تولید شرکتها بوجود آمد.
وی گفت: در طول دو سال و نیم گذشته کوشیدیم بسترسازی های لازم برای بحث جذب سرمایه به بخش مولد اقتصاد و ارائه خدمات به سهامداران و سرمایه گذاران را داشته باشیم.
عشقی افزود: همین طور کوشیدیم تمام افرادی که در صف مجوزهای ارائه خدمات مالی بودند را مورد بررسی قرار دهیم، حالا این صفوف از بین رفته و ارائه مجوزها بصورت به روز ارائه می شود.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره کرد: در سال ۱۳۹۹، سهامداران با مشکلات جدی برای گرفتن خدمات در کارگزاری ها مواجه بودند.
وی با اشاره به اینکه ۲ نمونه از شرکت های سهامی عام پروژه برای تامین مالی داشتیم که مردم بصورت خرد در آنها حضور پیدا کردند، اشاره کرد: ۱۰۰ هزار نفر در یک پروژه شرکت کردند که ماه آتی این شرکت به بهره برداری خواهد رسید.
تحقق شعار سال از مسیر بازار سرمایه
عشقی با اشاره به نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» اعلام نمود: بورس به سبب ماهیتی که دارد، می تواند شعار سال را محقق کند. این مساله سابقه تاریخی دارد و نزدیک به ۱۲ میلیون نفر بصورت مستقیم و ۵۰ میلیون نفر بوسیله سهام عدالت در بورس ذی نفع هستند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: این مشارکت نیازمند اعتمادسازی است که این اعتمادها در سال ۹۹ و برخی اتفاقات در سال قبل مخدوش شد.
وی با اشاره به اینکه این اتفاق به سبب تصمیماتی بود که جمع کثیری از مردم بدون در نظر گرفتن فضای موجود به بازار دعوت شدند، اظهار داشت: توسعه سرمایه گذاری غیرمستقیم یکی از مواردی بود که در دستور کار قرار گرفت و الان بیش از ۵۰ درصد معاملات مربوط به صندوق ها است.
مدیریت صندوق های سرمایه گذاری توسط نهادهای حرفه ای
عشقی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری های غیرمستقیم کمتر گرفتار نوسانات می شوند، اضافه کرد: کارمزد این صندوق ها بسیار پایین است و مدیریت آنها توسط نهادهای حرفه ای به انجام می رسد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره کرد: اگر بوسیله این صندوق ها و سبدگردان ها، منابع را به سمت سرمایه گذاری هدایت نماییم و منافع بین دارندگان صندوق ها تقسیم شود، اتفاقات خوبی رخ می دهد.
غافلگیری سرمایه گذاران با ابلاغ بخشنامه های یکباره
وی اشاره کرد: تصمیمات اتخاذ شده در دستگاه های مختلف اقتصادی بدون در نظر گرفتن اثرات آن بر سایر بخش ها است، اثر سود بانکی ۳۰ درصد شدید می باشد که سال قبل آنرا در بورس تجربه کردیم.
عشقی با بیان اینکه ابلاغ یکباره بخش نامه ها سرمایه گذاران را غافلگیر می کند، اشاره کرد: مشارکت با غافلگیری محقق نمی گردد. باید مفروضاتی داشته باشیم که تا انتهای سرمایه گذاری به آن پایبند باشیم. اگر این اتفاق نیفتد، مردم به سمت سهام نمی آیند. وقتی سود بانکی روی ۳۰ و ۳۵ درصد باشد، سایر سرمایه گذاری ها کمتر خواهند بود.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه تصدی گری و دخالت دولت در مدیریت شرکتها زمینه ساز مشکلات زیادی خواهد بود، اظهار داشت: تغییر مدیران در بنگاه های اقتصادی ضربات جدی به شرکت می زند، این تغییرات به ضرر شرکت است.
وی به رعایت حاکمیت شرکتی در شرکتها اشاره نمود و اضافه کرد: باید منافع تمام ذی نفعان را رعایت نماییم، باید بحث رعایت مقررات حاکمیت شرکتی را جدی بگیریم تا اطمینان سهامدار جلب و منافع سرمایه گذار رعایت شود.
برنامه جدی سازمان بورس برای رتبه بندی شرکتها از نظر حاکمیت شرکتی
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به برنامه جدی سازمان برای رتبه بندی شرکتها از نظر حاکمیت شرکتی اشاره نمود و اظهار داشت: سهامداران باید از این طریق بدانند که شرکت دراین زمینه در چه رتبه ای قرار دارد، همین طور در صورت تخلف اعضای هیأت مدیره شرکتها پیگیری و برخورد لازم صورت می گیرد.
به گفته عشقی، معرفی ابزارهای تامین مالی نیز برعهده سازمان بورس است و در این بازار دارای ابزارهایی برای سرمایه گذاران با سطوح ریسک مختلف هستیم.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، تامین مالی شرکت های متوسط و کوچک را به عنوان موضوعی مغفول مانده معرفی نمود و اظهار داشت: برای این کار، پروسه بسیار کوتاه تری را طراحی می نماییم.
امیدواری برای جبران عقب افتادگی بورس در آینده نزدیک
وی با اشاره به اینکه سیاستگذاری و قانون گذاری در حیطه اختیارات مجلس و دولت می باشد، اضافه کرد: بصورت دائم درحال رایزنی هستیم تا تصمیمات اتخاذ شده موجب خدشه به اعتماد سرمایه گذاران نشود، دستورالعملی که باید ابتدای سال انجام می شد با ۱۱ ماه تأخیر انجام شد که این مسائل موجب ضربه به اعتماد سهامداران می شود.
عشقی اشاره کرد: از سال ۹۹ تا کنون، نرخ تورم تجمعی بالای ۳۰۰ درصد بود اما قیمت سهام بصورت متوسط ۲۵ درصد زیر قیمت اوج سال ۹۹ است، حالا برخی سهم ها نصف آن نرخها هم نیست.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: امیدواریم باتوجه به اینکه در سه سال ونیم گذشته روند معاملات بازار سرمایه کاهش داشته، در آینده نزدیک شاهد جبران عقب افتادگی بورس باشیم.
کاهش سودآوری شرکت ها
وی به کاهش سودآوری شرکتها در این بازه زمانی اشاره نمود و اظهار داشت: بهای تمام شده شرکتها با تورم کاهش یافته، اما درآمد آنها به آن سرعت افزایش نداشته است. سود خالص شرکتها در آخرین فصل، به ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده و سبب شده جلوی رشد سهام آنها گرفته شود.
عشقی اعلام نمود که میزان سرمایه گذاری در شرکتها متناسب با فروش آنها نیست، با این شیوه، سرمایه گذاری جدید در شرکتها رخ نخواهد داد.
کاهش دامنه نوسان با هدف پشتیبانی از سهامداران
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به تأثیر رخدادهای سیاسی بر بازارها اصرار کرد و اظهار داشت: طبیعی بود باتوجه به اتفاقات رخ داده شاهد ایجاد هیجانات در بازار باشیم، سازمان بورس برای پشتیبانی از حقوق سهامداران و جلوگیری از انجام معاملات غیرمنصفانه تصمیم به کاهش دامنه نوسان گرفت که این اتفاق قبلاً نیز افتاده بود.
وی به تمدید محدودیت دامنه نوسان برای روز چهارشنبه اشاره نمود و اضافه کرد: روز گذشته و امروز، معاملات متعادل بود و التهابات به وجود آمده در روز نخست این اتفاقات کنترل شد، از هفته آتی روند معاملات به حالت قبلی باز می گردد.
عشقی به حرکت بورس با یک فاصله ای نسبت به سایر بازارها اصرار کرد و اظهار داشت: یکی از دلیلهای رشد نکردن بورس، کاهش سودآوری شرکتها است. سرمایه گذار در ذهن خود تحلیل می کند که ممکنست یک سری اتفاقات برای این شرکت رخ بدهد، مجموعه این عوامل موجب شد که بازار سرمایه از بازارهای رقیب جا بماند.
معضل شرکتها برای پرداخت سود سهام عدالت
وی با اشاره به پرداخت سود سهام عدالت اعلام نمود: برخی شرکتها در آخر سال نتوانستند سود سهام عدالت را پرداخت کنند که حالا اقدامات مربوط به پرونده تخلفاتی آنها درحال پیگیری است و حتی برای پرداخت سود بدنبال دریافت وام هستند.
عشقی گفت: مشکلات مالی در بعضی شرکتها وجود دارد اما این شرکتها باید سود سهام عدالت را پرداخت کنند، امیدواریم تا خردادماه سودها را جمع آوری نماییم و باقی مانده آنرا پرداخت نماییم.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه در سال گذشته، ۱۶ هزار میلیارد تومان به شرکت های تولیدکننده طلا تزریق شده است، اظهار داشت: این اتفاق کمک کننده به تولید طلا و ذخایر آن خواهد بود و از طرف دیگر، سرمایه های خرد را نیز جذب خواهند کرد.
وی گفت: این مساله سپر تورمی مطمئنی برای سرمایه گذاران است تا بجای آنکه پول خودرا به بازارهای خودرو و مسکن ببرند، در این بازار سرمایه گذاری می کنند.
نظارت بر ناشران و بازارها به عنوان مهم ترین رسالت بازار سرمایه در عرصه نظارت
عشقی با اشاره به اینکه نظارت بر ناشران و بازارها به عنوان مهم ترین رسالت بازار سرمایه در عرصه نظارت شمرده می شود، اضافه کرد: سال قبل انرژی زیادی صرف کردیم تا صفوف مجوز صفر شود. همین طور نظارت را شدیدتر کردیم تا تمام سفارش ها بمحض ورود به سامانه مورد بررسی قرار گیرند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره کرد: بحث تامین مالی نیز دیگر اقدام مهمی بود که با مراجعه به استانهای مختلف مورد پیگیری قرار|گرفت.
وی با اشاره به اینکه خیلی از بنگاه های اقتصادی در استانها و حتی برخی نهادهای دولتی و غیردولتی همچون شهرداری ها هیچ نوع آشنایی با بازار سرمایه و ابزارهای تامین مالی از آن ندارند، اظهار داشت: پس از هر مراجعه به استانها، حداقل ۵۰ درخواست برای پذیرش یا تامین مالی جدید ارائه می شود که این پروسه ادامه دارد.
برنامه پذیرش شرکت های تازه
وی با اشاره به اینکه ۲۰۰ شرکت درحال درنوردیدن مراحل ورود به بورس و فرابورس هستند، اظهار داشت: باتوجه به شرایط موجود در نظام بانکی کشور به این جمع بندی رسیدیم تا شرکت های بزرگ به بازار سرمایه مراجعه کنند و سیستم سرمایه در گردش آنها نیز توسط بانک تامین شود.
عشقی، بازار سرمایه را بازاری جوان با حدود ۵۰ سال معرفی نمود و اظهار داشت: ساختار جدید بازار سرمایه از سال ۱۳۸۴ شکل گرفته و بسیار قدیمی نیست که بگوییم کامل به بلوغ رسیده است، هنوز کارهای زیادی داریم که باید به مرور پیش ببریم.
به گفته رییس سازمان بورس، اطلاعات مالی بیش از ۲ هزار شرکت دولتی و نهاد عمومی توسط وزارت اقتصاد در سامانه کدال بارگذاری شده است.
آغاز اقدامات جدید برای پذیرش شرکت های دانش بنیان در بورس
وی به شروع اقدامات جدید برای پذیرش شرکت های دانش بنیان در بورس طی سال قبل اشاره نمود و اظهار داشت: فعالیت تعدادی از این شرکتها در بستر فضای مجازی است که تعدادی از آنها را پذیرش کردیم.
عشقی با اشاره به اینکه یک شرکت استارت آپ وارد بورس شد و معاملات خوبی داشت که در نهایت پول عرضه اولیه را صرف توسعه کرد، گفت: آن سرمایه گذار بصورت موفق از شرکت خارج شد و الان دنبال می نماییم که دیگر شرکتها نیز وارد بازار سرمایه شوند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه در هیأت پذیرش، افرادی حضور دارند که با این صنایع آشنا نیستند، اظهار داشت: در این راستا، ترکیب هیأت پذیرش را به سبب آشنایی با پروسه موجود تغییر دادیم.
وی آینده شرکت های دانش بنیان را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: ترازنامه این شرکتها بواسطه دارایی نامشهود تهیه می شود و این شرکتها دارای سهامداران خاصی هستند، از دستگاه های نظارتی هم کمک می گیریم تا روند پذیرش این شرکتها سرعت گیرد.
عشقی با بیان اینکه حضور دانش بنیان ها موجب ایجاد امید در فعالیت آنها می شود، اضافه کرد: نظارت بر شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه بسیار آسان تر از شرکت هایی است که خارج از بورس و فرابورس هستند.
فرهنگسازی در مدارس و آموزش سواد پایه ای
رئیس سازمان بورس و وراق بهادار به فرهنگسازی در مدارس و آموزش سواد پایه ای اصرار کرد و اظهار داشت: کلیدواژه ها در ذهن بچه ها ایجاد و دیدگاه سرمایه گذاری توسط آنها شکل می گیرد.
وی با اشاره به اینکه در عرصه آموزش مدارس نیز این اقدام را انجام می دهیم تا بصورت همزمان در شهرهای مختلف آنرا پیاده سازی نماییم، اضافه کرد: فرهنگسازی برای سرمایه گذاری غیرمستقیم را نیز پیگیری می نماییم تا مشارکت مردم بوسیله صندوق ها باشد.
رئیس سازمان بوس و اوراق بهادار، با بیان اینکه باید ابعاد سیاست های اتخاذ شده در بانک مرکزی یا در سازمان برنامه و بودجه را بر ابزارهای مالی و بازار سرمایه مورد سنجش قرار دهیم، اظهار داشت: این بخش ها در رابطه با یکدیگر هستند و مشکل به وجود آمده در بازار سرمایه به سایر بخش ها نیز سرایت خواهدنمود.
عشقی در پایان، اعتمادسازی را مهم ترین موضوع در بازار سرمایه دانست و اظهار داشت: باید همه دستگاهها کمک کنند تا با عدم اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و تصمیمات درست، این اعتماد به بازار سرمایه برگردد، جایی که مردم حضور داشته باشند، می توان کارهای بزرگی را رقم زد.

منبع: