سرعت برنامه ها به شتاب گسترش بیابان ها می رسد؟

زیپو کالا: بگفته کارشناسان بخش کشاورزی سرعت اجرای برنامه ها در عرصه خاک و آب در مقایسه با سرعت بیابان زایی در کشور ناچیز بوده و کمبود منابع مالی چالش این حوزه محسوب می شود.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، فرسایش خاک، کاهش منابع آب های زیرزمینی، گسترش بیابان ها و زمینهای شوره زار، تهدید ریزگردها و… لزوم تسریع اجرای برنامه های آبی و خاکی کشور را ضروری می کند. بگفته رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور سرعت اجرای برنامه ها در عرصه خاک در مقایسه با سرعت بیابان زایی بسیار ناچیز بوده و کمبود منابع مالی چالش این بخش است.
کسری بودجه کشور سبب شده تا اعتبارات بخش های مختلف سیر نزولی داشته باشد و اجرای پروژه ها با صرف زمان زیادی به تأخیر افتد. هم اکنون بحران در کمین امنیت غذایی است و تقویت بنیه های خاکی و آبی کشور با اجرای مستمر برنامه ها شدنی است. در همین راستا معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست با سرپرست دفتر امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور در دفتر معاونت در تهران، ضمن اشاره به اسناد بالادستی و تکالیف قانونی حوزه آب و خاک کشور؛ به تشریح برنامه های معاونت آب و خاک در امتداد افزایش راندمان و تامین امنیت غذایی پرداخت و بر ضرورت همراهی سازمان برنامه و بودجه در سرعت بخشیدن به این برنامه ها تاکید نمود. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی، کاهش بارندگی، کاهش بیلان آب های زیرزمینی و فرونشست زمین را همچون چالش های اساسی زیربخش آب و خاک برشمرد.
وی با اعلان اینکه در عرصه خاک کشاورزی نیز چالش های فراوانی همچون فرسایش، شوری، کمبود ماده آلی و حاصلخیزی خاک وجود دارد، کانال های خاکی، روند کند مرمت و بازسازی قنوات، تکمیل نشدن شبکه های فرعی آبیاری، ایستگاه های پمپاژ نیمه کاره و پروژه های نیمه تمام در سطح کشور را از دیگر مسائل اساسی حوزه آب و خاک عنوان نمود.
اعتبارات از کجا تامین می شود؟
سرپرست دفتر امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این جلسه، بر ضرورت توجه و تقویت بخش کشاورزی خصوصاً در زیر بخش آب و خاک اشاره نمود. محمد ابراهیم نیا همین طور به ضرورت تدوین برنامه عملیاتی خاک کشاورزی با اولویت در اراضی آبی، اتمام طرح شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور در زمان مقرر برمبنای منابع اعتباری تامین شده بوسیله صندوق توسعه ملی، ایجاد ظرفیتهای لازم برای تقویت اعتبارات آب و خاک در تبصره های بودجه سال ۱۴۰۳ و افزایش اعتبارات فصول مطالعه و نظارت اشاره نمود.
وی در ادامه به اجرائی کردن اهداف پیش بینی شده در اسناد بالادستی همچون سیاست کلی نظام در برنامه هفتم، سند امنیت غذایی و سند سازگاری با کم آبی و مصوبات دور اول سفر ریاست جمهوری و نیز بر تشکیل جلسات مشترک فصلی برای ارزیابی و پیشبرد برنامه ها تاکید نمود.

منبع: