برقراری ارتباط ریلی بین ایران و عراق

به گزارش زیپو کالا، معاون وزیربازرگانی در امور اداری عراق اظهار داشت: در کمیته مشترک ایران و عراق مسائلی چون برقراری ارتباط ریلی برای نقل و انتقال مسافر، همکاری در مناطق صنعتی و آزاد دو کشور عنوان شد.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، ستار جبار الجباری معاون وزیر بازرگانی در امور اداری عراق امروز سه شنبه در دومین همایش مشترک بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و عراق عنوان کرد: امروز در آستانه برگزاری دومین کمیسیون مشترک بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق هستیم و طی این سال ها شاهد تحولات، گشایش ها و بن بست هایی در تجارت بین دو کشور بوده ایم.
وی اضافه کرد: به علت استراتژی بین دو کشور و مشترکات فرهنگی طی سالهای گذشته مشکلات به فرصت تبدیل گشته است و حتی پس از جنگ بین دو کشور به همدلی رسیده ایم به صورتی که شاهد تحولات مختلف در تمام زمینه ها همچون تحولات تجاری هستیم.
الجباری عنوان کرد: در زمینه اقتصادی آن چه مورد نظر عراق است برقراری توازن تجاری بین دو کشور است تا روابط تجاری بین دو کشور استمرار یابد. یکی از زمینه هایی که عراق به آن تاکید دارد، فعالیت بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاری خارجی و کاهش اتکا به نفت می باشد، بنابراین از جمهوری اسلامی ایران می خواهیم در زمینه های مطرح شده همکاریهای متوازنی با یکدیگر داشته باشیم.
وی اضافه کرد: دولت فعلی عراق، دولت برنامه ریزی های واقعی است و کمیته مشترک ایران و عراق که در اسفند ماه جلسات آن تشکیل و در کمیته مشترک ایران و عراق که در اسفند برگزار شد مسائلی مطرح و یادداشت تفاهم هایی به امضا رسید که نخست وزیر عراق به صورت جدی پیگیر آن مسائل بودند.
الجباری اضافه کرد: همچون این مسائل برقراری ارتباط ریلی بین دو کشور برای نقل و انتقال مسافر، همکاری در مناطق صنعتی و آزاد دو کشور و آبادانی اسکان و ساخت و ساز که با عنایت به تشکیل سه کمیته برای پیگیری امور شاهد می باشیم که سنگ بنای ارتباط ریلی بین دو کشور گذاشته شد.
وی عنوان کرد: از مسائل دیگری که در کمیته مسئول مورد پیگیری قرار|گرفت ایجاد شهرک صنعتی بود که در این رابطه کشور عراق زمینی را به این مورد اختصاص داده و به طرف ایرانی هم اعلام شده که در منطقه صفر مرزی منطقه مشترکی را برای این شهرک صنعتی تأسیس کنند. در این حوزه وزارت خانه های دو کشور هم تلاشهای قابل ملاحظه ای را داشته اند. همینطور در مورد تأسیس منطقه آزاد هم اقداماتی انجام شده است.

منبع: