توضیحات وزیر صمت در مورد گرانی خودرو

زیپو کالا: وزیر صمت فاصله زیاد بین تقاضا و عرضه خودرو، افزایش قیمت ارز و بدنبال آن تلاش عده ای برای خرید خودرو بابت حفظ ارزش دارایی و ایجاد تقاضای کاذب را از عوامل افزایش قیمت در بازار عنوان نمود.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، سید رضا فاطمی امین در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد: هم اکنون با سه نوع قیمت در مورد خودرو مواجه هستیم، یکی قیمت تمام شده، یکی قیمت کارخانه ای و دیگری هم قیمت بازار خودرو است.
وی اضافه کرد: سال قبل قیمت کارخانه پایین تر از قیمت تمام شده بود که این بدان معناست که خودروساز زیان می دهد که البته بخشی از این زیان در ارتباط با ناکارآمدی خودروساز و زنجیره پیش از آن یعنی قطعه ساز است، بعد از آن قیمت بازار خودرو هم بالاتر از این دو قیمت قرار می گرفت، یعنی کف قیمت، نرخ کارخانه ای بود پس از آن هم قیمت تمام شده و سپس قیمت بازار بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: اگر نمودار مرکز آمار ایران بررسی شود، مشخص می شود که از اردیبهشت سال ۱۴۰۱، تورم نقطه به نقطه خودرو رو به کاهش است و بیشتر از شیب کاهش تورم کل اقتصاد است، اما یک دفعه تورم نقطه به نقطه خودرو در آذر ۱۴۰۱ فزاینده می شود که این مسئله ناشی از اثر حفظ ارزش دارایی است.
وی بیان داشت: قیمت ارز از ۶ مسیر بر اقتصاد ایران تاثیر می گذارد که یکی از این مسیرها افزایش قیمت مواد اولیه است، یک دستگاه خودرو امکان دارد هزار تا دو هزار دلار ارزبری داشته باشد، ازاین رو افزایشی قیمتی که سال قبل در مبحث خودرو داشتیم بخصوص در نیمه دوم سال، به خاطر افزایش نرخ ارز نبود چونکه آن بر روی قیمت تمام شده و یا قیمت کارخانه تأثیرگذار است. اما نکته آن است که وقتی قیمت ارز افزایش خواهد یافت عده ای برای حفظ ارزش دارایی به سمت خرید کالایی می روند که بتواند ارزش پول آنها را حفظ کند.
فاطمی امین عنوان کرد: این افزایش قیمت در مورد کالاهایی خویش را نشان داده است که کسری در عرضه و تقاضا وجود دارد و در مورد خودرو هم صادق است ازاین رو افزایش قیمت خودرو صورت گرفت.
از صحبت هایم سوءبرداشت شد
وی در پاسخ به این سؤال که چرا علیرغم این مسئله، شما وعده کاهش قیمت خودرو دادید؟ اظهار داشت: وعده ای دادم که اشتباه فهمیده شد، من گفته بودم که قیمت تمام شده خودرو با قیمت های ثابت کاسته می شود، قیمت تمام شده متفاوت از قیمت بازار است، شاید نباید این عبارت را به کار می بردم چونکه عبارت بیان شده، خیلی فنی بود، عبارتی که در مورد قیمت تمام شده به کار برده شد، سو برداشت شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با طرح این سوال که چه اتفاقی باید رخ دهد تا قیمت بازار و کارخانه به یکدیگر نزدیک شود؟ اظهار داشت: وقتی خودرویی ثبت نام می شود و دو الی سه ماه بعد، تحویل متقاضی می شود، اگر اختلاف قیمت بین کارخانه تا بازار ۲۰ درصد باشد شاید قابل قبول باشد، اما اساسا ۱۰۰ درصد اختلاف قیمت قابل قبول نیست؛ ما باید چه می کردیم که قیمت بازار و کارخانه بهم نزدیک شود؟ نخستین اقدام عرضه است، یعنی باید تولید یا واردات به حدی باشد که تقاضا بخصوص تقاضای انباشته شده از قبل را پوشش بدهد، اما چه اتفاقی افتاد؟ سال قبل تولید خودرو ۳۹ درصد رشد داشت و در انتهای سال فقط یک هزار دستگاه خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان بود در حالیکه چهار سال تولید خودرو ما کمتر از یک میلیون دستگاه بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: پس نخستین کار این بود که باید زنجیره تأمین خودرو را مدیریت می کردیم تا قطعه سازان و خودروسازان بتوانند بیشتر تولید کنند و بنابراین با اقدامات انجام شده ۳۹ درصد افزایش تولید داشتیم بدون تولید خودروی ناقص؛ اگر اجازه می دادیم خودروساز خودروی ناقص تولید نماید، اساسا افزایش تولید بیشتر از این رقم بود.
وزیر صمت عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ با این که نسبت به سال قبل تورم داشتیم و تولید ۳۹ درصد افزایش پیدا کرد، اما سقف اعتباری خودروسازان افزایش نیافت، اقدام دوم ما مبحث واردات خودرو بود برای تنظیم بازار که کارهایی هم در این خصوص صورت گرفت.
مالیات بر عایدی سرمایه تقاضای کاذب خودرو را کاهش می دهد
فاطمی امین ضمن اشاره به ضرورت کاهش تقاضا که بخشی از آن هم تقاضای کاذب است، عنوان کرد: مهم ترین کار برای کاهش تقاضای کاذب، اجرای مالیات بر عایدی سرمایه است که البته این مسئله امیدوارم زودتر در مجلس مصوب شود.
وی عنوان کرد: ازاین رو در مجموع در حوزه خودرو باید سه کار انجام دهیم، اول عرضه را از راه تولید افزایش و دوم این که تقاضا را کاهش بدهیم و مبحث سوم هم انتظام بخشی به بازار است که در هر سه مورد کارهایی را انجام داده ایم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: مالیات بر عایدی سرمایه بر این ساز و کار است که تورم را خارج می کند چونکه این تورم در اختیار مالک نیست و ازاین رو این مالیات باید با قیمت های ثابت و بدون تورم لحاظ شود.
صنعت خودرو ما گرفتار بیماری مزمن مونتاژکاری است
فاطمی امین بیان داشت: صنعت خودرو ما گرفتار بیماری مزمن است که بخشی از این بیماری مونتاژکاری و سپس داخلی سازی است، یعنی این که درست است که مونتاژکاری بد است اما داخلی سازی مونتاژی ها هم خوب نیست، بلکه باید بن سازه های ایرانی را توسعه دهیم و تا این کار را نکنیم مسئله کیفیت و قیمت خودرو به صورت اصولی حل نمی گردد.
وزیر صمت عنوان کرد: ما اگر بخواهیم خودروساز شویم برای تحقق این هدف، داخلی سازی امکان دارد حرف خوبی باشد اما اصلاً حرف درستی نیست بلکه باید از بن سازه ها شروع نماییم و این کار درحال اتفاق است و بنابراین امیدواریم در سال ۱۴۰۴ به صنعت خودرو افتخار نماییم.
فاطمی امین با اشاره به اینکه ساختار مدیریت صنعت خودرو گرفتار مشکل است، اظهار داشت: این طور نیست که جوانان و مهندسان ما از طراحی و تولید و مدیریت صنعت خودرو ناتوان باشند بلکه قواعد و ساز و کارهایی بوجود آورده ایم که اجازه تحول به آنها نداده ایم بنابراین دست یافتن به این مسئله که به صنعت خودروی کشورمان افتخار نماییم کاملاً دست یافتنی است.
وی با اشاره به اینکه حکمرانی ما اشکال دارد، عنوان کرد: این اشکال اجازه نمی دهد که استعدادهای ما رشد کند، اگر حاکمیت صنعت بفهمد که وظیفه آن فقط هدف گذاری، تنظیم گری، تسهیل گری و نظارت است و فقط این کارها را انجام دهد و این کارها را به خوب صورت گیرد، صنعت کشور پیشرفت می کند.
وزیر صمت عنوان کرد: وزارت صمت نگاه متمایز دارد و نگاه جدید وزارت صمت به کسب و کارها فرصت می دهد. ما به دنبال تغییر بینش هستیم که این مسئله زمان می خواهد.
فاطمی امین بیان داشت: در حوزه معدن، قانون معادن داریم، یک آیین نامه دارد که دولت مصوب کرده است و ۳۲۰ دستورالعمل تا تیر ماه سال قبل برای آن وجود داشت، ما آمده ایم کل ۳۲۰ دستورالعمل و بخشنامه را ادغام کرده ایم در ۸ صفحه که هیچ رانتی وجود نداشته باشد و هفته پیش هم یک سامانه جمع سپاری راه اندازی کردیم و این بخشنامه را در معرض دید و بررسی قرار داده ایم.
وی اضافه کرد: در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ رشد بخش معدن منفی یک درصد بود اما با اقدامات انجام شده رشد بخش معدن به ۲.۹ درصد رسید که این مسئله ناشی از نگاه به حکمرانی در قسمت معدن است.
وزیر صمت اظهار داشت: برای دستیابی به افتخار آفرینی در صنعت خودرو در سال ۱۴۰۴ باید بگویم که ما به اندازه کافی مهندسان و جوانان فعال و با استعداد داریم که بتوانند این کار را انجام دهند و اگر این اتفاق نیفتد به علت عدم بسترسازی است.