معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان حمایت در مشهد: سازمان حمایت با هرگونه افزایش قیمت بدون دریافت مجوز برخورد خواهدکرد

به گزارش زیپو کالا، معاون وزیر صمت اظهار داشت: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با هرگونه افزایش قیمت بدون دریافت مجوز، برخورد خواهد نمود همانگونه که با افزایش غیرقانونی بلیط هواپیما در حوزه خدمات برخورد کردیم.

به گزارش زیپو کالا به نقل از سازمان مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، حسین فرهیدزاده، معاون وزیر و رئیس سازمان حمایت در همایش استان حامیان حقوق مصرف کنندگان خراسان رضوی در شهر مشهد مقدس شرکت نمود.
وی در حاشیه این همایش در مورد اقدامات سازمان حمایت در ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان اظهار داشت: با عنایت به این که عید نوروز سال جاری مقارن با ماه مبارک رمضان شده است از الان طرح های نظارتی و کنترلی ویژه ای برای این ایام در نظر گرفته شده است. این طرح ها با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعزیرات حکومتی برنامه ریزی شده است.
ایشان اشاره کرد: در همین خصوص تذکرات لازم به اصناف و بنگاه های اقتصادی داده شده است. و جلسات گوناگونی با معاونین اقتصادی وزارت کشور برگزار شده و برنامه ریزی های مشترکی با وزارت جهاد کشاورزی ترتیب داده شده تا بتوانیم با همکاری و همیاری دستگاههای متولی، توزیع بسیار مناسبی از کالاهای اساسی در روزهای ماه مبارک رمضان داشته باشیم.
فرهیدزاده تصریح کرد: هیچ گونه افزایش قیمتی مورد پذیرش نخواهد بود و سازمان حمایت هم هیچ گونه مجوز افزایش قیمتی صادر نخواهد کرد مگر آنکه واحد اقتصادی بتواند مدارک قانع کننده ای را عرضه کرده و از راه ستاد تنظیم بازار، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت مجوزی کسب کند در غیر این صورت همانگونه که با افزایش بلیط هواپیما در حوره خدمات برخورد کردیم، با متخلفین احتمالی برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. که در این خصوص بخشنامه ها و مصوباتی تهیه شده است
معاون وزیر صمت به مبحث افزایش غیر قانونی بلیط هواپیما اشاره نمود و اضافه کرد: ما آگاه شدیم که شرکتهای هواپیمایی اخیراً بدون هماهنگی با ستاد تنظیم بازار و بدون گرفتن هیچ مجوزی از نهادهای مربوطه مبادرت به افزایش قیمت کرده اند همکاران سازمان حمایت به این قضیه وارد شدند که به موازات آن همکاران دادستانی و سازمان بازرسی کل کشور هم به این مورد ورود کردند، باوجود این که سازمان هواپیمایی قبول نمی کردند اما با استناد به قوانین و مقررات و ضوابط حاکم، آنها هم قانع شده و قرار بر این شد که بلیط هواپیما افزایش قیمت نداشته باشد.
فرهیدزاده در مورد قرعه کشی خودرو اظهار داشت: متأسفانه در مورد زمان، بد قولی از جانب سایپا صورت گرفت که بلافاصله از جانب سازمان به شرکت سایپا تذکر داده شده و از آنها گزارش خواسته شد. به شرکتهای خودروساز اخطار می دهیم تا وقتی که زیرساخت های لازم را برای قرعه کشی آماده نکرده اند به هیچ وجه اطلاع رسانی نکنند چونکه بمحض اطلاع رسانی موظف به عرضه خدمات به مردم عزیز هستند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به تشریح بحث تفاوت بین گرانی و گران فروشی پرداخت و اظهار داشت: گران فروشی ناظر بر بحث نظارت بر بازار بوده اما گرانی ناشی از تورم است بنابراین باید در ابتدا تورم را باید کنترل کرد که یکی از بهترین راهکار ها در این حوزه افزایش تولید است.
ایشان عنوان کرد: تسهیلات باید در قسمت مولد صرف شود تا بتوان با ایجاد تسهیلات زنجیره ای ثروت ایجاد و با تورم مقابله نمود، در این خصوص اگر نظارت ها به صورت سنتی باشد، هیچ اتفاقی در سطح بازار نمی افتد.
وی ضمن اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان “تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین” گفت” باید بحث دانش بنیان را وارد حوزه نظارت نماییم در غیر این صورت توفیقی حاصل نخواهد شد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همینطور به طرح “شفافیت فروشگاهی” که از جانب این وزارت خانه دنبال می شود، اشاره و بیان نمود: با اجرای این طرح همه قیمتها در فروشگاه ها از راه سیستم توسط ناظران رصد و کنترل می شود. فرهید زاده تقویت ساختار انجمن پشتیبانی از حقوق مصرف کنندگان استانی و ملی و چند بند قانونی در رابطه با آنرا از مواردی برشمرد که از راه سازمان پشتیبانی از حقوق مصرف کنندگان دنبال می شود
وی در انتها اضافه کرد: مکانیزه کردن بازرسی و استفاده از ظرفیت نیروهای بسیج در نظارت بر بازار شب عید نوروز را مورد تاکید قرار دارد.