به نام ایران، به کام کپی کاران

به گزارش زیپو کالا، عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با اشاره به اینکه کپی طرح فرش های ایرانی گاهی بطور وسیع در هند و افغانستان اتفاق افتاده، اظهار داشت: فرش ایران اعتبار و سابقه متفاوتی دارد و هرچه ما غفلت می نماییم و با سیاست های غلط خودمان را تضعیف می نماییم، دیگران از این پیشینه استفاده می نمایند.
مرتضی میری در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه حتی در مقطعی در هند به فرش بختیاری، عنوان فرش بختیاری هندی داده بودند، خاطرنشان کرد: از ظرفیت های فرش دستباف ایران به خوبی استفاده نشده و ازاین رو دیگران از آن استفاده می نمایند.
به قول عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف هم اکنون هم ماجرای کپی طرح فرش های ایرانی در جریان است، چونکه گنجینه غنی در فرش ایرانی است. البته برخی هم تغییراتی در این طرح ها اعمال می کنند و دارند ذائقه بین المللی را به سمت خودشان برمی گرداند. ازاین رو یک جریان دنباله دار وجود دارد.
میری در پاسخ به این که چه چاره ای برای حل این مشکل وجود دارد، اظهار نمود: قدم هایی برای حل این مشکل برداشته شد تا از کنوانسیون های بین المللی در مبحث مالکیت های معنوی استفاده نماییم. بعضی از مناطق فرش بافی ایرانی هم ثبت جهانی شده است. اما هیچگاه مشخص نشد چگونه باید از این امتیاز و ثبت جهانی استفاده نماییم. دولت تابحال در رابطه با سازوکارهای استفاده از این ثبت جهانی اطلاع رسانی نکرده است.
وی با اشاره به اینکه فضا به لحاظ حقوق بین الملل برای پیگیری این مورد فراهم است، خاطرنشان کرد: اما این پیگیری گران قیمت است و باید راه های اجرایی به صورت مشخص در حوزه فرش دستباف بررسی شود، اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.

منبع: