معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی اعلام كرد؛ مذاکره با روسیه برای اجرای مشارکت در راه آهن رشت- آستارا

به گزارش زیپو کالا، شهریار افندی زاده با اشاره به ادامه مذاکرات میان ایران و مسکو اظهار داشت: ایران تفاهمنامه پیشنهادی خود رابا ۱۶ ماده برای تعیین نحوه مشارکت وسرمایه گذاری روسیه درپروژه ریلی رشت-آستارا ارائه کرده است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی پروژه ریلی رشت- آستارا را مهم ترین پروژه ریلی کشور دانست و اظهار داشت: با وجود انجام مذاکرات با روسیه و همین طور آذربایجان بمنظور مشارکت در تکمیل این خط ریلی، این پروژه را چه با حضور روسیه و چه بدون حضور این کشور تکمیل می نماییم تا در راستای افزایش ترانزیت کشور مورد استفاده قرار گیرد.
افندی زاده در بیان اهمیت خط ریلی رشت- آستارا اظهار داشت: این خط ریلی با طول ۱۶۲ کیلومتر کامل کننده کریدور شمال به جنوب از بندر عباس تا رشت و پس از رشت تا آستارا است و با تکمیل آن، ایران بوسیله آذربایجان به روسیه و شمال اروپا وصل می شود.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد: دولت روسیه مشتاق مشارکت در تکمیل راه آهن رشت- آستارا است تا بصورت وام و یا روش های دیگر به تامین مالی این خط ریلی کمک نماید. به همین دلیل طی ماه های اخیر مذاکراتی با دولت روسیه در امتداد توسعه ترانزیت میان دو کشور انجام شده است.
وی اضافه کرد: برای این کار تفاهمنامه دو جانبه بین ایران و روسیه پیشنهاد داده شده و تفاهمنامه سه جانبه ای نیز میان ایران، روسیه و آذربایجان منعقد شده که پیرو بیانیه مشترک با امضای وزرای سه کشور است.
افندی زاده اشاره کرد: در این تفاهمنامه محورهایی درباره ی راه اندازی و نحوه بهره برداری پروژه ریلی در ۱۶ ماده پیش بینی شده که شامل تعیین نوع طراحی خط همچون عرض خطوط ریلی این پروژه است.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی افزود: عرض خطوط ریلی کشور ما یک هزار و ۴۳۵ میلی متر و عرض خطوط آذربایجان و روسیه یک هزار و ۵۲۰ میلیمتر است، بدین سبب باید بین رشت و آستارا حتما از خطوط ریلی ایران استفاده نمائیم اما پیشنهاد شده ریل سومی را هم در کنار شبکه ریلی کشور قرار گیرد که به عرض یک هزار و ۵۲۰ میلیمتر هم برسد تا هم قطارهای با عرض استاندارد و هم قطارهای با عرض پهن بتوانند از شبکه ریلی ما عبور کنند که البته نیاز است این مساله از نظر علمی و فنی هم بررسی شود.
وی اضافه کرد: بدین سان هم افزایش عبور قطارها را بدنبال خواهد داشت و هم در آستارا و رشت می توانیم تعویض بوژی داشته باشیم که البته نیاز است راه اندازی این ریل و سرمایه گذاری آن بر عهده کشور روسیه باشد که در این رابطه باید مسئولین کشور تصمیم گیری کنند.
افندی زاده دومین مساله مورد مذاکره با روسیه را تامین مالی دانست و اظهار داشت: نوع سرمایه گذاری روسیه در این پروژه، نحوه طراحی، بهره برداری و نحوه مشارکت دو کشور درحال مذاکره است.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: در تفاهم اولیه تملک اراضی مقرر است بر عهده ایران باشد و نوع ساخت و بهره برداری نیز در تفاهمنامه ها مورد مذاکره قرار دارد.
وی درباره ی حضور قرارگاه خاتم الانبیاء در پروژه ریلی رشت- آستار اظهار داشت: باتوجه به اهمیت این پروژه، قرارگاه خاتم نیز اقداماتی در شروع انجام داده و همین طور پس از تفاهمنامه دوجانبه با روسیه بدنبال پیمانکارانی خواهیم رفت تا تکمیل خط هرچه سریع تر صورت گیرد.
وی با اعلان اینکه پروژه ریلی رشت- آستارا نقش حیاتی در ترانزیت کشور دارد، اضافه کرد: در سیزدهمین اجلاس مشترک ایران و روسیه با این کشور برای جابجایی ۱۰ میلیون تن کالا تا سال ۲۰۲۳ تفاهم شده و همین طور سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان نیز برای جابجایی ۱۵ میلیون تن کالا تفاهم کرده اند که نشان میدهد تقاضای بار به اداره کافی وجود دارد.
افندی زاده اشاره کرد: برای پاسخگویی این حجم از تقاضا باید ظرفیت کشور را هم در زمینه زیرساخت ها و هم در توسعه ناوگان خصوصاً لکوموتیو و واگن افزایش دهیم.
وی در آخر اشاره کرد: حدود ۸۰ درصد ترانزیت کشور بوسیله جاده به انجام می رسد و حمل و نقل ترکیبی یعنی حمل کالا بوسیله دریا، ریل و جاده نیز باید رونق گیرد.

منبع: