رکورد صادرات سوخت آمریکا شکسته شد

زیپو کالا: صادرات فرآورده های نفتی آمریکا در شش ماه نخست سال ۲۰۲۲، به میزان ۱۱ درصد رشد کرد که سریع ترین روند در پنج سال قبل بود و به رکورد شش میلیون بشکه در روز رسید.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، آمار صادرات نیمه اول سال ۲۰۲۲، بالاترین آمار ماهانه ثبت شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا از سال ۱۹۷۳ به این طرف است و صادرات نفت کوره و سوخت هایی مانند پروپان، بیشترین حجم را داشته اند.

صادرات بنزین آمریکا در نیمه اول سال میلادی جاری، به میزان ۱۱ درصد رشد کرد و به ۹۱۰ هزار بشکه در روز رسید و صادرات سوخت جت در همین مدت، بیشتر از دو برابر شد.

رشد تقاضای جهانی برای فرآورده های نفتی، ذخایر اندک جهانی و تغییرات کریدورهای تجارت بعد از شروع جنگ روسیه در اوکراین، به افزایش ۱۹ درصدی صادرات فرآورده های نفتی آمریکا در فاصله ژانویه تا ژوئن منتهی شد.

با این حال، صادرات فرآورده های نفتی آمریکا به اروپا هنوز افزایش پیدا نکرده است برای اینکه ممنوعیت واردات دریابرد فرآورده های نفتی روسیه به این منطقه، تا فوریه سال ۲۰۲۳ اجرا نخواهد شد. اما آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داده است آمریکای لاتین، بازار بسیار بزرگ و رو به رشدی برای صادرات سوخت آمریکا بوده است.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، به علت اینکه تحریم های اتحادیه اروپا هنوز به اجرا گذاشته نشده اند، شاهد افزایش صادرات آمریکا به اروپا نبوده ایم و در عوض، صادرات به اروپا در نیمه اول سال ۲۰۲۲ به ۷۱ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد و صادرات به آمریکای لاتین، به بیشتر از یک میلیون بشکه در روز افزوده شد.

همزمان، دولت آمریکا مکررا از پالایشگاه های آمریکایی خواسته است صادرات سوخت را محدود کنند. جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا ماه گذشته نامه ای به هفت پالایشگر بزرگ آمریکا ارسال کرد که توسط روزنامه وال استریت ژورنال مشاهده شد. در این نامه آمده بود: با عنایت به سطح تاریخی صادرات فرآورده های نفتی آمریکا، باردیگر از شما می خواهم در کوتاه مدت، به ذخیره سازی در آمریکا به جای فروش ذخایر فعلی و افزایش بیشتر صادرات، متمرکز شوید.

در این بین، آمار وبسایت “گازبادی” نشان داد قیمت بنزین در آمریکا نسبت به هفته گذشته، ۳.۲ سنت افزوده شده است که اولین افزایش در ۱۴ هفته گذشته بوده است. میانگین ملی قیمت هر گالن بنزین در آمریکا، روز دوشنبه به ۳.۶۷ دلار رسید اما قیمت دیزل همچنان روند رو به کاهشی دارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، عامل افزایش قیمت روز دوشنبه، اختلال فعالیت های پالایشگاهی و ذخایر اندک بوده است.

منبع: