معاون بانك مركزی اعلام كرد تخلف ۶ بانک در سود سپرده

به گزارش زیپو کالا، معاون نظارت بانک مرکزی اعلام نمود: باتوجه به اختتام مهلت ارزیابی بانکهای متخلف در حوزه عدم رعایت نرخ سود علی الحساب سپرده سرمایه گذاری مدت دار، شش بانک از نرخ های تعیین شده تخطی کرده اند که پرونده یکی از آنها درحال ارسال به هیات انتظامی بانکها است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، ابوذر سروش اظهار داشت: با اختتام مهلت دو هفته ای تعیین شده از طرف بانک مرکزی برای بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی نقض کننده ضوابط نرخ سود علی الحساب سپرده مدت دار، این موسسات و بانکهای متخلف به هیات انتظامی بانکها معرفی می گردند.

طبق اعلام بانک مرکزی، معاون این بانک اظهار داشت: در بخشنامه ای که هشتم شهریور امسال به تمامی بانکها و موسسات اعتباری غیر بانکی ابلاغ گردید، آمده است ” حسب بازرسی های انجام شده و همین طور گزارش های واصله، تعدادی از بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی همچنان با توسل به روش ها و شیوه های مختلف از نرخ های مصوب ابلاغی تخطی می کنند؛ پس به این دسته از موسسات و بانکها تذکر داده شد”.
وی ادامه داد: ادامه روند نقض ضوابط ابلاغی درباب نرخ های سود علی الحساب یاد شده بدون توجه به نتایج آن توسط تعدادی از بانکها و موسسات اعتباری ضمن افزایش بهای تمام شده پول در شبکه بانکی کشور سبب تضییع حقوق سایر ذینفعان و همین طور تهدید ثبات، سلامت و استواری مالی بانکها و موسسات اعتباری را فراهم نموده است.

بگفته سروش، در این بخشنامه بر لزوم رعایت دقیق و کامل ضوابط موصوف تاکید شد و باردیگر به بانکها و موسسات اعتباری ناقض نرخ های سود موصوف برای رعایت مقررات یاد شده، یادآوری شد که مسئولیت حسن اجرای ضوابط و دستور العمل های ابلاغی برعهده هیئت مدیره و مدیران عامل بانکها و موسسات اعتباری غیر بانکی است و تاکید شد که بانک مرکزی بر رعایت نرخ های سود سپرده، نظارت لازم را معمول و با موارد نقض آن بوسیله هیات انتظامی بانکها برخورد قاطع خواهدنمود.

معاون نظارت بانک مرکزی اضافه کرد: در پی ابلاغ این بخشنامه با اعضای هئیت مدیره بانکهای متخلف جلسات جداگانه ای انجام شد و مهلتی دو هفته ای تا اختتام شهریورماه برای اصلاح امور به این بانکها داده شد.

وی اظهار داشت: اکنون با اتمام این مهلت ارزیابی بانکها شروع شده است و برآوردها نشان میدهد که دست کم شش بانک و موسسه اعتباری غیر بانکی از نرخ های تعیین شده تخطی کرده اند که پرونده یکی از آنها نهایی شده و درحال ارسال به هیات انتظامی بانکها است.

سروش اشاره کرد: معرفی هیئت مدیره بانکها به هیات انتظامی نتایج خاصی برای بانکها دارد که باتوجه به جمع بندی هیات انتظامی از تذکر تا سلب صلاحیت حرفه ای اعضای هئیت مدیره را شامل می شود.

منبع: