سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق خبر داد؛ تشکیل ۵۰۰ میلیارد تومان پرونده قاچاق تا مردادماه

به گزارش زیپو کالا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: ارزش ریالی پرونده های قاچاق طی پنج ماهه اول امسال معادل ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، حمیدرضا دهقانی نیا در یک گفت و گوی رادیویی اظهار داشت: هم اکنون پوشاک، لوازم و قطعات یدکی، لوازم خانگی، کفش، برخی مواد غذایی، ملزومات صنایع زراعی، دخانیات، لوازم تحریر، لوازم صوتی تصویری و منسوجات خانگی شناسه کالا گرفتند.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: به عنوان نمونه برای ردیف پوشاک ۳۱۲ هزار و ۸۳۳ مورد شناسه پوشاک ثبت شده و در گروه کالایی لوازم و قطعات یدکی نیز حدود ۱۸۲ هزار و ۹۴۲ مورد شناسه کالا ثبت شده است.
وی عنوان کرد: طبق آخرین آمار سامانه یکپارچه مدیریت بازرسی، ارزش ریالی پرونده های قاچاق طی پنج ماهه اول امسال ۴ هزار و ۹۶۳ میلیارد و ۳۱۹ میلیون و ۹۴۱ هزار ریال (معادل ۵۰۰ میلیارد تومان) است.
دهقانی نیا متذکر شد: این که برخورد با قاچاق کالا دیده نمی گردد و یا فقط در تهران و اصفهان دیده می شود دلیل بر عدم برخورد نیست و پس از خبرگزاری ها و رسانه ها تقاضا داریم که با تقوای رسانه ای و انصاف به این قضایا ورود کنند.
وی در مورد این که گفته می شود چرا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کم کاری دستگاهها را در این خصوص به شکل صریح اعلام نمی کند، این طور توضیح داد: اگر عدد ۵۰۰ میلیارد تومان طی پنج ماهه اول سال ۱۴۰۱ از باب ارزش ریالی پرونده های قاچاق مدنظر باشد ما نمی توانیم دستگاهی را به کم کاری و یا بیکاری در این عرصه متهم کنیم؛ اما درعین حال انتظار ستاد خیلی بالاتر از اینهاست.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اعلان اینکه ابزار تشخیص قاچاق در اختیار دستگاه های کاشف و ضابط قرار گرفته است، اظهار داشت: علاوه بر این، ابزاری در اختیار مردم هم قرار گرفته تا اصالت کالا را تشخیص دهند. مردم می توانند با ارسال شناسه و کد رهگیری کالا به ستاره ۷۷۷۷ مربع پاسخ را دریافت و یا از سامانه جامع تجارت استفاده کنند؛ همین طور در زمینه داروهای وارداتی نیز می توانند با برنامه «تی تک» نسبت به تشخیص اصالت دارو اقدام نمود.

منبع: