در گزارش زیپو كالا مطرح شد؛ وزارت بازرگانی نمی تواند ترمز گرانی را بکشد

به گزارش زیپو کالا، عضو اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: این که گفته می شود دلیل افزایش قیمتها و تلاطم های قیمتی کالاهای مختلف به علت عدم وجود وزارت بازرگانی است، حرف درستی نیست.

محمود نجفی عرب در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد احیای وزارت بازرگانی اظهار نمود: تقریبا تمام اعضای اتاق بازرگانی تهران با تشکیل وزارت بازرگانی مخالفت هستند چونکه هرچه تشکیلات اداری عریض و طویل می شوند، شرایط سهل تر و بهتر نخواهد شد.
عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: تشکیل وزارت بازرگانی در شرایط فعلی هم نمی تواند راهی برای بهتر شدن شرایط باشد؛ این که گفته می شود دلیل افزایش قیمتها و تلاطم های قیمتی کالاهای مختلف به علت عدم وجود وزارت بازرگانی است، حرف درستی نیست.
نجفی عرب بیان نمود: برای تصمیم گیری در تشکیل وزارت بازرگانی باید کار کارشناسی جدی صورت گیرد متأسفانه در بخشی از تصمیم گیری هایمان به کار کارشناسی توجه نمی نماییم اما در این مورد باید به صورت جدی بررسی های لازم صورت گیرد.
وی به حرکت یکپارچه تولید و توزیع کالا اشاره نمود و اظهار داشت: بعنوان مثال هم اکنون مسئولیت تولید شیرخام بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و مسئولیت تولید فراورده های لبنی بر عهده وزارت صمت است که ناهماهنگی های بسیار زیادی در میان این دو وزارت خانه است، حالا تشکیل وزارت بازرگانی در این میان هم مشکل آفرین تر خواهد شد. متأسفانه از این دست مسائل در قوانین و سیستم اداری کشور زیاد دیده می شود که در اجرا مشکلاتی را بوجود می آورد.
عضو اتاق بازرگانی تهران ضمن اشاره به تاثیر تشکیل وزارت بازرگانی در برنامه های توسعه تولید، اظهار داشت: پشتیبانی از تولید اقدام بسیار مهمی است که باید حتما صورت گیرد و ما در کشور باید نیازهای داخلی کشور را که صرفه اقتصادی دارد حتما تولید نماییم، باید تلاش نماییم تراز بازرگانی را مثبت نماییم و در تولید به خودکفایی برسیم.
با تغییر ساختار مشکلات اقتصادی موجود حل نمی شود
وی افزود: هم اکنون خوشبختانه نگاه نظام حاکم بر مدیریت کشور معطوف به پشتیبانی از تولید است و در این همین زمینه گام برمی دارد، ازاین رو تشکیل وزارت بازرگانی تاثیر زیادی در برهم زدن برنامه های توسعه تولید نخواهد داشت اما اگر در وزارت صمت برنامه ریزی هایی در جهت توسعه تولید صورت گیرد، شاهد اصلاحات زیادی خواهیم بود.
نجفی عرب ضمن اشاره به این که با تغییر ساختار مشکلات اقتصادی موجود در کشور حل نمی گردد، اضافه کرد: اگر تولید را جایگزین واردات نکنیم، به سراغ افزایش تراز بازرگانی، تولید کالاهای با مزیت بالا و توسعه صادرات نرویم و درآمد ارزی کشوری را افزایش ندهیم، تشکیل وزارت بازرگانی هم تأثیرگذار نخواهد بود.
عضو اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: ما در سالهای گذشته وزارت بازرگانی داشتیم که نشان از افزایش واردات داشت و بنا به دلایلی این وزارت خانه ادغام شد، اما باز مجدد می خواهیم به مسیری که سال ها پیش رفته ایم برگردیم.