چه تعداد سیم کارت به نام شما است؟

زیپو کالا: از آنجا که هر خط یا سرویس ارتباطی دیگری که به نام مشترک باشد، مسئولیت و عواقب ناشی از سوءاستفاده از آنرا برای کاربر به همراه دارد و مسئولیت هرگونه سوءاستفاده از تجهیزات و امتیازات مخابراتی واگذار شده خارج از چارچوب قانونی، با مالک قانونی آنهاست؛ برای جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی، طرح احراز هویت سیمکارت در وزارت ارتباطات دنبال شد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، پدیده سیمکارت های جعلی و ناقص یا همان سیمکارت های بدون هویت که به اقدامات خلاف کارانه همچون کلاهبرداری و حتی قتل منجر گردید، طی سالهای قبل مشکلات مختلفی ایجاد کرد و از سویی بواسطه این سیمکارت ها قاچاق ترافیک هم انجام می شد و حجم این قاچاق نیز بسیار بالا اعلام شده بود؛ درنهایت این مشکلات سبب شد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دراین زمینه به اقدامی جدی دست بزند.
مغایرت احتمالی بین تعداد خطوط اعلام شده با تعداد مورد انتظار ممکنست به دو دلیل باشد؛ در صورتیکه تعداد سیمکارت های اعلام شده کمتر از انتظار شما باشد، بدین معناست که تعدادی از سیمکارت های در اختیارتان به نام شما ثبت نشده است و یا اطلاعات هویتی برای تعدادی از خطوط در اختیارتان فاقد کد ملی بوده یا کد ملی ثبت شده صحیح نیست که در آن صورت احتمال قطع این خطوط توسط اپراتورها وجود دارد.
در صورتی هم که تعداد سیمکارت های اعلام شده بیش از انتظار باشد، به این معناست که تمام یا تعدادی از خطوط خودرا بدون رعایت ضوابط و مقررات تغییر نام به دیگران واگذار شده و یا تعدادی سیمکارت به نام شما و البته بدون اطلاع کاربر در بانک اطلاعاتی اپراتورها ثبت شده است.
بر این اساس طرح ساماندهی سیمکارت های بی نام و نشان از نیمه سال ۱۳۹۳ با اجرای فاز اول شروع شد. در فاز اول دریافت کد ملی و اطلاعات هویتی مالکان سیمکارت ها بوسیله سامانه اپراتورها صورت گرفت. در این مرحله بود که افرادی با ۱۵ تا ۳۷ هزار سیمکارت شناسایی شدند. این فاز ظاهرا بصورت کامل اجرائی شده یا به عبارتی دیگر سیمکارت بدون اطلاعات مالک در کشور وجود ندارد.
فاز دوم این طرح نیز شامل افرادی بود که بیش از ۱۰ سیمکارت به نام خود دارند. با توجه به این که افراد حقیقی از نظر قانونی نمی توانند بیش از ۱۰ سیمکارت داشته باشند، در مرحله دوم اجرای طرح ساماندهی سیمکارت های فاقد اطلاعات مشخص به تمامی مشترکان این سیمکارت ها پیامکی ارسال شد تا با مراجعه به امور مشترکان اپراتور خود، سیمکارت های فعال مورد نیازشان را اعلام کنند. اما دیوان عدالت اداری حکمی را صادر کرد که نمی توان مالکیت کسانی را که در گذشته بیش از ۱۰ سیمکارت داشتند، مخدوش کرد. بدین سبب اجرای آن به شهریور موکول شد.
در دولت گذشته هم درباره ی احراز هویت سیمکارت ها تاکید شده بود «در اجرای طرح احراز هویت سیمکارت های موبایل سعی شده شرایط به شکلی پیش رود که برای مردم مزاحمتی ایجاد نشود.» در نهایت، با اتمام کار طراحی و انتقال پایگاه های دیتا، سامانه اپراتورهای تلفن همراه در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افتتاح شد تا واگذاری سیمکارت ها و هرگونه خدمات به مشترکان با احراز هویت انجام و از هرگونه سو استفاده از مدارک افراد جلوگیری شود.
همین طور سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکین تلفن همراه به نام اشخاص روی پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از مهر ۱۳۹۴ افتتاح شد. تمامی مشترکان می توانند با مراجعه به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در بخش خدمات الکترونیک و یا در نشانی اینترنتی mobilecount.cra.ir به این سامانه مراجعه نموده و از تعداد سیمکارت هایی که با کد ملی آنان ثبت شده است، باخبر شوند.
در این سامانه کلیه مشترکین چهار اپراتور کشوری همراه که حداقل یک سیمکارت به نام خود در یک اپراتور داشته و کد ملی ایشان نیز در بانک اطلاعاتی اپراتور تامین کننده سیمکارت بصورت صحیح ثبت شده است می توانند از تعداد خطوطی که به نام ایشان در هر یک از اپراتورهای مذکور ثبت شده باخبر شوند.
کاربران می توانند علاوه بر استفاده از سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، با ارسال کد ملی مالک خط به یکی از شماره های ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ بوسیله یکی از خطوط تحت مالکیت، نسبت به استعلام تعداد خطوط ثبت شده به نام خود اقدام نمایند.
این خدمات فقط به افراد حقیقی داده می شود که حداقل یک سیمکارت در یکی از اپراتورهای چهارگانه داشته باشند. بدین سان مشترکین تلفن همراه باید کد ملی و شماره تلفن همراه خودرا در این سامانه وارد کنند. بعد از ثبت اطلاعات، پیامکی برای آنها ارسال می شود که در آن تعداد سیمکارت های ثبت شده با کد ملی متقاضی در هر اپراتور تلفن همراه درج شده است.
هر مشترک در هر دوره ۱۰ روزه فقط یک دفعه می تواند از این سامانه تعداد خطوط خودرا استعلام کند. همین طور درصورتی که از آخرین استعلام بیش از ۱۰ روز گذشته ولی موفق به استعلام نشده باشید می توان موضوع را با مدیریت سامانه درمیان گذاشت. با وارد کردن اطلاعات اولیه، کد رهگیری به شما داده خواهد و بعد از آن پیامکی با محتوای تعداد سیمکارت ها در هر اپراتور برایتان ارسال خواهد شد.
مشترکان تلفن همراه درصورت مشاهده هرگونه مغایرت در تعداد خطوط ثبت شده به نام خودشان می توانند برای جلوگیری هر نوع سوءاستفاده احتمالی، شخصا به دفاتر خدمات مشترکین اپراتورها مراجعه کنند و با ارائه کارت ملی از تمامی خطوط به نام خود که ممکنست بدون اطلاع مشترک به نام وی ثبت شده باشد، آگاه شده و برای قطع هر یک از سیمکارت ها اقدام نمایند. همین طور اعلام گردید با اجرای این طرح و ایجاد سامانه استعلام، میلیونها سیمکارت بدون هویت یا با هویت ناقص شناسایی و ساماندهی شدند.

هر فرد چند سیمکارت می تواند خریداری کند؟
بر طبق مقررات هر شخص حقیقی می تواند در مجموع از تمامی اپراتورهای تلفن همراه، حداکثر تعداد ۱۰ سیمکارت فعال به نام خود داشته باشد. اتباع غیرایرانی با داشتن مدارک هویتی معتبر شامل گذرنامه، کارت پناهندگی، کارت اقامت (آمایش)، کارت هویت و کارت سبز می توانند بصورت همزمان حداکثر سه سیمکارت فعال از مجموع تمامی اپراتورهای تلفن همراه به نام خود داشته باشند. اشخاص حقوقی مانند شرکتها برای تعداد سیمکارت های فعال به نام خودشان محدودیتی ندارند.
اما در سال قبل اعلام گردید خدماتی همچون استعلام مدرک تحصیلی، رهگیری مرسوله پستی، پرداخت قبوض و تعداد خطوط مشترکان تلفن ثابت و سیار با بهره گیری از دولت همراه امکان پذیر است و بتازگی سامانه سلب امتیاز مالکیت سیمکارت به سامانه دولت همراه متصل شده است.
با بهره بردن از سامانه دولت همراه، مردم می توانند بجای مراجعه ی حضوری برای دریافت خدمات دولتی، هر زمان و هر جا این خدمات را درخواست کنند. هم چنین حل چالش های آلودگی هوا، اشتغال، حفظ محیط زیست، حقوق شهروندی و ایجاد راندمان، مهم ترین دستاوردهای دولت هم راه است. دولت همراه یکی از ابزارهای این است که منابع موجود را محور قرار داده و می توان اقتصاد را شکل داد.
مجید حقی -معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری- از اتصال سامانه سلب امتیاز مالکیت سیمکارت به سامانه دولت همراه از شروع شهریورماه سال ۱۴۰۰ آگاهی داده بود و گفت در امتداد توسعه دولت الکترونیک و با هماهنگی های انجام شده میان رگولاتوری و سازمان فناوری اطلاعات ایران، تمام مشترکانی که مایل به سلب امتیاز مالکیت سیمکارت خود هستند، علاوه بر مراجعه به نرم افزارهای مدیریت اپراتور مورد نظر خود، می توانند با مراجعه به سامانه دولت همراه به آدرس اینترنتی https: //mob.gov.ir، سیمکارت مورد نظر را سلب امتیاز کرده و از مالکیت خود خارج کنند.
از بهمن ماه ۱۳۹۹ با ابلاغ رگولاتوری امکان سلب امتیاز مالکیت سیمکارت، در اپلیکیشن های اپراتورهای تلفن همراه (MNO) و اپراتورهای مجازی (MVNO) برقرار شد. علاوه بر سامانه دولت همراه، مشترکان برای سلب مالکیت سیمکارت در اپراتورهای سیار می توانند به اپلیکیشن همراه من (my mci) در همراه اول، اپلیکیشن ایرانسل من (my irancell) در ایرانسل، اپلیکیشن رایتل من (my rightel) در رایتل و پورتال یا اپلیکیشن اپراتورهای مجازی (MVNO) مراجعه کنند.
بدین ترتیب اپراتورها پس از دریافت درخواست مشترک برای سلب امتیاز مالکیت، بررسی سیستماتیک را آغاز نموده و با ارسال رمز یکبار مصرف (OTP) به مشترک، احراز هویت را انجام می دهند و در صورت تطابق مالکیت سیمکارت با اطلاعات فرد متقاضی، درخواست سلب امتیاز مالکیت به انجام می رسد. مشترکان برای اطلاع از سیمکارت هایی که به نام آنها ثبت شده است، می توانند با مراجعه به پورتال رگولاتوری به آدرس اینترنتی www.cra.ir در بخش حقوق کاربران وارد منوی استعلام خدمات مشترکین شده و یا به آدرس اینترنتی https: //mobilecount.cra.ir مراجعه نموده و از تمام سرویس ها و شماره های تحت مالکیت و اپراتورهای مربوط به آن باخبر شوند.
چندی پیش هم پیمان قره داغی-مدیرکل صیانت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری- هم اعلام نموده بود از ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری پیامک اطلاع رسانی برای هر شخص با ماسک CRA.ir ارسال می شود تا افراد از تعداد سیمکارت هایی که به نام آنهاست باخبر شوند.

منبع: