هند در آستانه افزایش نرخ بهره

به گزارش زیپو کالا، هند امکان دارد با افزایش تورم، نرخ بهره را ۵۰ واحد افزایش دهد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از اکونومیک، تحلیل گران گفتند که بانک مرکزی هند امکان دارد در این ماه نرخ های بهره را ۵۰ واحد پایه دیگر افزایش دهد چونکه داده ها نشان داده است که تورم در ماه آگوست بیشتر از حد تحمل بانک مرکزی افزایش پیدا کرده است.
داده های انتشار یافته نشان داد که نرخ تورم خرده فروشی هند در ماه آگوست از ۶.۷۱ درصد ماه قبل به ۷.۰ درصد افزایش پیدا کرد. رقم ماه آگوست کمی بالاتر از ۶.۹ درصدی بود که اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز انتظار داشتند و تورم بالاتر مواد غذایی به افزایش نرخ سرفصل کمک کرد.
راهول باجوریا، اقتصاددان ارشد هند در بانک بارکلیز اظهار داشت: از منظر سیاست، یک ماه دیگر تورم بالاتر از هدف، راه را برای انقباض بیشتر پولی در نشست بعدی کمیته سیاست پولی (MPC) در ۳۰ سپتامبر باز می کند.
باجوریا در یادداشتی اظهار داشت: چشم انداز رشد نسبتاً انعطاف پذیر، همراه با رشد اعتباری قوی و تورم اصلی ثابت، تمرکز بانک مرکزی هند (RBI) را به صورت محکم بر مدیریت تورم حفظ خواهد نمود.
بر مبنای محاسبات بارکلیز شاخص قیمت مصرف کننده اصلی در ماه آگوست ۶.۱۷ درصد افزوده شد.
شیلان شاه، اقتصاددان ارشد هند در کاپیتال اکونومیکس اظهار نمود: واضح است که تورم نامطلوب بالا باقی می ماند و داده های ماه آگوست برای کاهش نگرانی چندین عضو کمیته سیاست پولی که همچنان لحن تقریبا ستیزه جویانه دارند کمکی نمی کند.
شاه انتظار دارد که بانک مرکزی هند در دو جلسه پس از نشست سپتامبر به افزایش ۲۵ واحد پایه روی آورد و نرخ رپو را در سه ماهه اول سال آینده به ۶.۴۰ درصد برساند.
بانک آی دی اف سی (IDFC) اشاره نمود که بارندگی ناهموار موسمی منجر به افزایش قیمت مواد غذایی در دو هفته اول سپتامبر شده است. در نتیجه، برآورد اولیه برای تورم شاخص قیمت مصرف کننده در ماه سپتامبر با رقم ۷.۳ درصد نامطلوب است.
این بانک پیشبینی می کند که تورم در سال مالی جاری به صورت متوسط ۶.۷ درصد باشد.

منبع: