رئیس سازمان مالیاتی اعلام كرد؛ فرار مالیاتی بیشتر از ۶۰۰ هزار شرکت

به گزارش زیپو کالا، رئیس سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: یک میلیون شرکت فعال اقتصادی شناسایی کردیم که بیشتر از ۶۰۰ هزار از آنها تابحال اظهارنامه مالیاتی نداده اند.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، داوود منظور امروز در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اینکه به دنبال تعامل خوبی با فعالان اقتصادی در مبحث مالیات هستیم، اظهار نمود: پرتکرارترین موضوعات مطرح شده در شورای گفت و گو مبحث مالیات است.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اضافه کرد: در دولت سیزدهم با عنایت به برنامه های وزارت اقتصاد و سند دولت، باید چند چرخش تحول آفرین را انجام دهیم. نخستین چرخش اینست که فشار تأمین مالیات را از بخش رسمی اقتصاد برداریم و به بخش های غیررسمی، نامنظم و مالیات گریز منتقل نماییم که اغلب پنهان هستند.
وی افزود: هدف ما در نگاههای جدید شناسایی این بخش ها و دریافت مالیات از آنهاست.
سهم مالیات بخش رسمی در سبد کل مالیات باید به ۱۰ برسد
منظور اظهار داشت: در یک نظام مالیاتی مطلوب باید به سمتی برویم که سهم مالیات بخش منضبط اقتصاد به حداقل خود یعنی ۱۰ الی ۱۵ درصد از کل اقتصاد برسد و سمت و سوی مالیات را مبتنی بر شخص دریافت نماییم به جای مالیات بر منبع.
وی با اشاره به اینکه ین مبحث مقرر است در قانون مالیات جمع درآمد پیاده سازی نماییم، افزود: لایحه تنظیم شده و به دولت ارسال شده است. یکی از اجزای اصلی این لایحه، همین چرخش است.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در چرخش های تحول آفرین می خواهیم مالیات را به سمت دریافت مالیات از فعالیتهای سوداگری ببریم به جای این که از بخش مولد مالیات بگیریم. در واقع تفاوت قیمت زمان خرید و فروش را باید مشمول مالیات نماییم تا دارایی ها در سرمایه های غیرمولد احتکار نشود. در بخش های مسکن، خودرو، طلا و ارز می توانیم این سیاست را پیاده نماییم.
منظور اظهار نمود: در این عرصه به دنبال این هستیم که سهم مالیات بخش های غیرمولد را در سبد کل مالیات کشور افزایش و سهم مولدها را کاهش دهیم.
وی اضافه کرد: همینطور مالیات بر خانه ها و خودرو های لوکس یکی دیگر از مالیات هایی است که در چرخش های تحول آفرین دنبال آن هستیم.
رئیس سازمان امور مالیاتی اظهار نمود: در اینجا احتیاج به اتکا به داده های مالیات ستانی داریم؛ به این معنا که ممیزی را در فرآیند مالیات ستانی حذف نماییم. در واقع می خواهیم آنچنان تشخیص ها را در تعیین مالیات دقیق نماییم که نیازی به مشاجره بین مودی و مالیات ستان نباشد.
مالیات ۱.۸ میلیون مودی صفر شد
وی اضافه کرد: یکی از روش ها اینست که میزان فروش افراد را از راه واریز در دستگاههای کارتخوان تشخیص دهیم؛ سال جاری با این روش توانستیم ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مودی در بخش مشاغل) (مقطوع شد و همه پذیرفتند.
منظور افزود: بر همین مبنا هم مالیات یک میلیون ۸۵۰ هزار مودی صفر شد چونکه میزان فروششان بر مبنای اطلاعات دستگاه کارتخوان پایین بود.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: همینطور دیدیم حدود ۵۰ درصد مالیات های اظهاری فقط از ۵ درصد مودیان دریافت شد. پذیرفتند بر مبنای مبلغی که ما از روی دستگاههای کارتخوان تشخیص دادیم مالیات را پرداختند که بالاترین رقم هم در ارتباط با پزشکی در شیراز بود که ۴۰۰ میلیون تومان مالیات پرداخت.
وی اضافه کرد: همینطور اگر قانون پایانه های فروشگاهی اجرا شود حتی نیازی به دریافت اظهارنامه هم نیست چونکه صورتحساب ها به صورت الکترونیکی در پایگاه اطلاعاتی ما و در کارپوشه مخصوص افراد ثبت می شود. دیگر نیازی به حسابرسی و ممیزی هم نداریم.
منظور اظهار داشت: سامانه در ارتباط با قانون پایانه ها ساخته شده و برای تمام فعالان اقتصادی کارپوشه درست کرده ایم و هر کسی با کد ملی خود می تواند وارد بخش پایانه های فروشگاهی و کارپوشه خود شود؛ در این کارپوشه تمام اطلاعات فرد همچون صورتحساب ها ثبت می شود
ورود ۶۰۵ شرکت بورسی به سامانه پایانه های فروشگاهی از یک آبان
وی با اشاره به اینکه فضای فعالیت سامانه پایانه فروشگاهی آماده است، اضافه کرد: یک میلیون شرکت اقتصادی در کشور شناسایی شده که طی ۵ سال قبل فعال بوده اند و همینطور یک میلیون و ۱۰۰ هزار شرکت غیرفعال هم شناسایی شده اند.
منظور اظهار داشت: یک دیماه شرکتهای دولتی اضافه می شوند و با یک تناوب زمانی تا آخر سال ۱۴۰۲ تمام فعالان اقتصادی وارد سامانه مزبور می شوند.
معاون وزیر اقتصاد اضافه کرد: این شفافیت سبب می شود که میزان ارزش افزوده فعالان و میزان دریافت مالیات مشخص شده و محاسبات مالیاتی شفاف شود؛ در واقع با این اقدام نظام تحول داده جایگزین نظام چانه زنی می شود.
وی افزود: در اجرای قانون پایانه های فروشگاهی، ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه پذیرنده شناسایی شد که در طرح ساماندهی ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه به پرونده های مالیاتی وصل و ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه هم غیرفعال شد.
تفکیک حساب های تجاری و غیرتجاری تا آخر سال
منظور ضمن اشاره به شناسایی حساب های تجاری، با اشاره به اینکه در این مقوله ابهامی وجود ندارد، اضافه کرد: بانک مرکزی برای حساب های فروش دستورالعمل تعیین کرد که اطلاع رسانی شد؛ بر این اساس ۸ میلیون حساب فروش در سامانه ها معرفی شده که این حساب ها در وب سرویسی به بانک مرکزی معرفی می نماییم و این نهاد این حساب بعنوان حساب تجاری می پذیرد. همینطور بانک مرکزی هم حساب های تجاری را به ما معرفی می کند. در واقع ارتباط ما با بانک مرکزی یک ارتباط رفت و برگشتی است.
وی افزود: حساب مشکوک به تجاری هم حسابی است که بعنوان حساب تجاری معرفی نشده اما استفاده تجاری می شود. همان کاری که بعضی از اصناف کرده و پول را کارت به کارت می کنند. در همین راستا اگر در حسابی ۱۰۰ بار با حداقل مبلغ ۳۵ میلیون تومان واریز صورت گیرد یعنی حساب تجاری است.
معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: بر همین مبنا تا آخر سال تفکیک حساب های تجاری و غیرتجاری صورت می گیرد.
وی افزود: در واقع اگر میزان واریز به حساب بیشتر از صورتحساب های الکترونیک باشد یعنی قانون رعایت نشده است و مشمول ۱۰ درصد جریمه روی مبلغ فروش خواهد شد.
بیش از ۶۰۰ هزار شرکت فعال اظهارنامه نداده اند
منظور اظهار داشت: در ۵ سال قبل یک میلیون شرکت فعال در اقتصاد وجود دارد و یک میلیون و ۱۰۰ هزار شرکت غیرفعال داریم؛ از این شرکتهای فعال فقط ۳۳۰ هزار شرکت اظهارنامه داده اند و بیشتر از ۶۰۰ هزار شرکت اظهارنامه نداده اند که مجبوریم مطابق قانون اظهارنامه برآوردی برای این شرکت ها تعبیه نماییم که هیچ معافیتی ندارد و جریمه کتمان درآمد هم اعمال می شود.
رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: این اظهارنامه تا یک ماه آینده به شرکت ها ابلاغ می شود که می توانند اعتراض کنند و همراه با اعتراض، اظهارنامه خویش را بفرستند.
۳۷۰ هزار میلیارد تومان به خاطر مشوق ها مالیات نگرفتیم
وی در ادامه ضمن اشاره به مشوق های مالیاتی، اظهار داشت: بر مبنای مشوق های ۶ گانه که در نظر گرفتیم ۳۱ هزار میلیارد تومان سود مشمول مالیات نشد؛ یعنی بر این اساس ۷ هزار میلیارد تومان مالیات از دست می دهیم که به خاطر همراهی با بخش تولید بوده است.
منظور اضافه کرد: ۳۸ هزار میلیارد تومان درآمد اشخاص حقیقی مشمول مشوق شد یعنی ۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات از دست دادیم.
وی افزود: ۳۸ معافیت هم برای اشخاص حقیقی در نظر گرفتیم که یعنی ۱، ۳۸۰ هزار میلیارد تومان معاف از مالیات شد که یعنی ۳۸ هزار میلیارد تومان مالیات از دست دادیم.
معاون وزیر اقتصاد اضافه کرد: در مجموع به علت مشوق ها ۳۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات نگرفتیم. از آغاز سال تابحال ۲۰۷ هزار میلیارد تومان مالیات دریافت کردیم.
منظور افزود: همینطور تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان برای اشخاص حقوقی و ۲۰۰ میلیون تومان برای اشخاص حقیقی معافیت از جنبه پرداخت جرایم در نظر گرفتیم.
وی به استرداد مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان اشاره نمود و اظهار داشت: ۴ هزار میلیارد تومان سال جاری به صادرکنندگان استرداد داده ایم. در حالیکه کل استرداد سال گذشته این رقم بود.

منبع: