وضعیت كیفی خودروهای داخلی از زبان سخنگوی وزیر نه خیلی خوب نه خیلی بد!

به گزارش زیپو کالا، به دنبال اظهارات اخیر جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا در خصوص این که کیفیت خودرو های داخلی هیچ تفاوتی با گذشته نکرده است، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) تاکید کرده که هدف گذاری سطح کیفی خودرو ها در سال ۱۴۰۱ پنج درصد نسبت به سال قبل ارتقا یافته است.
امید قالیباف در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به عملکرد شاخصهای کیفی خودرو در سال ۱۴۰۰، اظهار نمود: هر چند هدف گذاری شاخص سطح کیفی خودرو محقق شده است اما تنها ۹.۱ درصد از مدل خودرو ها توانسته اند در شاخص میانگین رضایت مشتریان از کیفیت اولیه محصول به میزان هدف گذاری شده (۷۱ درصد) دست یابند که وضعیت خوبی نیست.
سخنگوی وزارت صمت در ارتباط با شاخص تداوم دوام کیفیت محصولات هم اظهار داشت: از منظر بین المللی، افت رضایت از کیفیت دوام محصول نسبت به کیفیت اولیه بایستی کمتر از سه درصد باشد که هدف گذاری سال قبل کمتر از ۴ درصد بوده است اما تنها ۲۵.۷ درصد مدل خودرو ها موفق به کسب این هدف شده بودند؛ ازاین رو خودروسازان در این شاخص هم ضعیف عمل کرده اند.

رفع نقاط ضعف کیفیت خودرو ها یک شبه مرتفع نمی شود
وی تصریح کرد: ارتقای کیفیت خودرو های ساخت داخل مطالبه به حق مردم است و وزارت صمت هم در مبحث کیفیت در مقابل خودروسازان کوتاه نمی آید؛ اما در عین حال باید درک کرد کیفیت یک فرایند زمان بر است و تا ساختارها در صنعت خودرو اصلاح نشود، کسی نمی تواند با فشردن یک کلید، یک شبه ضعف های کیفیت خودرو ها را برطرف کند.

انتقادهای مکرر خودروسازان را دلسرد می کند
به اعتقاد این مقام مسئول در وزارت صمت، کیفیت خودرو قابل نقد است، اما تکرار روزانه انتقاد آن هم بدون استدلال درست، جنبه تخریب داشته و علاوه بر اثر منفی بر صادرات قطعه و خودرو، باعث دلسردی خودروسازان و قطعه سازان هم می شود.
قالیباف ضمن تفکیک کیفیت ذاتی و کیفیت مهندسی در حوزه خودرو، تصریح کرد: در کیفیت ذاتی خودرو، به علت نوع پلت فرم و طراحی آن، ذاتا تا حد مشخصی قابلیت افزایش کیفیت وجود دارد و از سطحی به بعد کیفیت قابل افزایش نیست اما در کیفیت مهندسی، تلاش می شود خودرو با کمترین اشکال ممکن تحویل مشتری شود.
سخنگوی وزارت صمت با اشاره به اینکه امسال وزارت صمت اقدامات مهمی در جهت افزایش کیفیت خودرو برنامه ریزی نموده است اظهار داشت: به طور مثال میتوان از توقف تولید خودرو های تیبا، سمند و ساینا به علت پلت فرم قدیمی و اشکال های کیفی پرتکرار و در مقابل برنامه ریزی برای ایجاد پلت فرم های جدید (پوست اندازی پلتفرمی) و تولید خودروهایی باکیفیت ذاتی بالاتر نام برد. همینطور در بخش ارتقای کیفیت مهندسی هم اجرای دستور وزیر صمت برای به صفر رساندن ایرادهای خودرو در زمان تحویل و تدوین شاخصهای سخت گیرانه تر کیفی جهت ارزیابی سال ۱۴۰۱ هم پیگیری می شود.
وی اضافه کرد: نتیجه این اقدام ها بهبود شاخصهای کیفی خودرو تا تیر ماه ۱۴۰۱ بوده است؛ بطوریکه برپایه گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران شاخص ارزشیابی کیفی (که امتیاز منفی است و باید کمتر شود) از رقم ۱۰۳/۴ در فروردین به ۹۴/۴ در تیر ماه ۱۴۰۱ کاسته شده که ۸.۸ درصد بهبود را نشان داده است. خودروسازان در ارتباط با شاخص تحویل خودرو بدون ایراد هم از ۹۱.۷ درصد در فروردین به ۹۳.۵ درصد در مرداد سال جاری رشد داشته اند؛ ازاین رو این شاخص هم ۱.۸ درصد بهبود یافته است.

ایجاد رقابت در صنعت خودروسازی؛ چاره ارتقای کیفیت خودرو های داخلی
این مقام مسئول وزارت صمت چاره اساسی افزایش کیفیت خودرو را ایجاد رقابت در صنعت خودروسازی دانست و اظهار داشت: روش دیگری که در وزارت صمت برای کیفی سازی دنبال می شود، جایگزینی سیاست تأمین مبتنی بر استفاده از چند منبع با سیاست تأمین از یک یا دو منبع در یک پلت فرم است تا علاوه بر دستیابی به مقیاس اقتصادی تولید، امکان عیوب ناشی از فرآیندهای مختلف تولید به حداقل برسد.
سخنگوی وزارت صمت در انتها رشد ۲۷۱ درصدی تولید کامل خودرو تا آخر خرداد ماه را ناشی از سیاستگذاری درست وزارت صمت امسال دانست که سبب شده تولید خودرو های ناقص و تکمیل کاری آن خارج از فرایند اصلی خط تولید به حدود صفر برسد و منجر به بهبود شاخصهای کیفی شود.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، چند روز گذشته، سردار حسینی، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، ضمن تاکید براینکه کیفیت خودرو های تولید داخل هیچ تفاوتی با گذشته نکرده و از نظر پلیس کماکان مشکل کیفیت وجود دارد، ادعاهای خودرویی وزارت صمت را رد شده دانست و اعلام نمود: اگر وزارت صنعت مدعی است که درحال افزایش کیفیت خودرو است، این مورد ادعایی بیش نیست و هیچ اتفاقی در ارتقای کیفیت رخ نداده و کیفیت خودرو های داخلی هیچ تفاوتی با گذشته نکرده است.
شایان ذکر است که بعد از حادثه بهبهبان و تصادف زنجیره ای، از دیماه سال قبل تابحال گزارش ارزیابی کیفی خودرو ها که ماه به ماه از جانب شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) و همینطور معاونت صنایع نیرومحرکه وزارت صمت عرضه می شد، منتشر نشده است. بر این اساس هفت ماه است که وضعیت خودرو های تولیدی طی این مدت مشخص و قابل بررسی نبوده است.
همچنین یادآوری می شود که رئیس جمهور در بند ۷ از دستورات خود (فرمان هشت بندی رئییس جمهوری در حوزه خودرو) امسال به بحث ارتقا و افزایش کیفیت و ایمنی خودرو های تولید داخل تاکید کرده است. برپایه این فرمان، هرگونه استفاده از قطعات باکیفیت پایین در مونتاژ خودرو از آغاز سال ۱۴۰۱ مطلقا ممنوع می باشد و دستگاههای مسئول موظفند با عرضه قطعات یدکی تقلبی و قاچاق بخصوص قطعات پر مصرف و موثر بر ایمنی خودرو هم مقابله کنند. همینطور خودرو های عرضه شده به بازار از آغاز سال ۱۴۰۱، می بایست حداقل با سه سال یا پیمایش ۶۰ هزار کیلومتر، ضمانت شوند.

منبع: