نقش مهم ایران و هند در کریدور شرق-غرب

به گزارش زیپو کالا رئیس اتاق بازرگانی ایران می گوید آزادسازی تجارت میان ایران و هند باید بعنوان اولویت در دستور کار هر دو کشور قرار گیرد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، سفیر جدید ایران در هند، با حضور در اتاق ایران با غلامحسین شافعی رئیس اتاق دیدار و دو طرف درباره راه های افزایش همکاریهای اقتصادی و افزایش حجم مبادلات تجاری با یکدیگر گفت و گو و تبادل نظر کردند.
در این دیدار غلامحسین شافعی، یکی از اولویت های همکاری با کشور هند را در حوزه ترانزیت و نیاز این کشور به ایران دانست و اشاره کرد: لازم است با پیگیری های جدی، ایفای نقش ایران در کریدور شمال و جنوب را پر رنگ نماییم. در مبحث ترانزیت شرق به غرب و جاده ابریشم هم دو کشور ایران و هند از با اهمیت ترین بازیگران منطقه بوده و همکاری فعالی داشته اند. از این لحاظ ارتباط سه جانبه ایران هند و روسیه می تواند خیلی از فرصت های تجاری و ترانزیتی را نصیب ایران کند.
او افزود: با وجود مذاکرات چند ساله و توافقات اولیه، مبحث تجارت ترجیحی ایران و هند هنوز به نتیجه نرسیده و اجرایی نشده است. این در حالیست که برخی کشورهای دیگر باتوجه به توافقات خود با این کشور از مزیت های تعرفه ای بالاتری نسبت به ایران از این بازار بزرگ وارداتی بهره می برند.
شافعی با انتقاد از وضع تعرفه بالا از جانب هند برای واردات برخی اقلام کشاورزی ایران همچون سیب بیان کرد: بازار بزرگ هند با تنوع و ظرفیت های بالا در اولویت همکاریهای اتاق ایران قرار دارد؛ چون که این بازار با بازار ایران در خیلی از بخش ها مکمل است و رقابت کمتر است بنابراین نیاز است با همکاری هرچه بیشتر نمایندگی ایران در این کشور تجارت ایران و هند تسهیل شود.
رئیس اتاق ایران همینطور بر رفع هرچه سریعتر مشکلات بانکی و کاهش تعرفه های گمرکی و تجهیز زیرساخت های حمل و نقل میان دو کشور اصرار کرد.
در ادامه، ایرج الهی، سفیر جدید ایران در هند هم با تاکید بر اهمیت روابط ایران و هند، به ظرفیت ها و مزیت های گسترده ای که کشور ایران می تواند در همکاری با هند از آن بهره مند شود اشاره کرده و افزود: عضویت هند در با اهمیت ترین سازمان های چندجانبه بین المللی همچون بریکس و شانگهای و…، برخورداری از بازاری بزرگ و متنوع و رشد بالای اقتصادی و صنایع این کشور، همچون این مزیت هاست. ضمن این که با وجود برخی نگرانی ها، در مجموع چشم انداز روشنی درباب اقتصاد این کشور قابل ترسیم است و لازم است پیوندی ساختاری در همکاریهای اقتصادی دو کشور ایجاد نماییم.
او ضمن تاکید بر ضرورت بازشناسی کشور هند، افزود: نیاز است خلاء های این بازار جهت صادرات و ظرفیت های برجسته تولیدی این کشور برای تأمین اقلام مورد نیاز، مورد توجه بیشتری قرار گیرد. همینطور باید دید برای بسط تعاملات تجاری میان دو کشور، چه اسناد پایه و تجهیزاتی همچون در حوزه لابراتوار و غیره مورد نیاز است.
الهی درباب مبحث تسهیل نقل و انتقالات مالی و بانکی اظهار داشت: راهکارهای مختلفی درحال پیگیری است و نشست هایی با بانک مرکزی برگزار شده که همچون درباب فعال شدن یک بانک در هند، ایجاد امکان تهاتر کالا، همکاری اتاق پایاپای آسیایی و موارد دیگر امکان تسهیل موارد وجود دارد.
او اضافه کرد: در زمینه سرمایه گذاری لازم است با همکاری بخش خصوصی، فعالان هندی را تشویق به سرمایه گذاری نماییم تا بدین شکل آنها از بازار خوب منطقه هم بهره مند شوند. ما برای رونق بندر چابهار به سرمایه گذاری های فعالان اقتصادی هم از هند و هم از ایران نیاز داریم. پروژه های پتروشیمی و فولاد می تواند زمینه های مهمی برای این سرمایه گذاری باشد.
الهی همچمنین اشاره کرد: لازمه توسعه تجارت خارجی و بهره مندی از مزیت های راهبردی کشور در زمینه تجارت، داشتن نگاه داخلی بیطرفانه، همه جانبه و ملی برای گسترش زیرساخت های تجاری و حمل و نقل و اولویت بندی آنها است.