تصویب لایحه ضد اوپک در کمیته سنای آمریکا

زیپو کالا: یک کمیته سنای آمریکا لایحه ای را به تصویب رساند که راه را برای شکایت از اوپک و متحدانش به سبب افزایش قیمت نفت، هموار می کند.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، لایحه “هیچ کارتل تولیدکننده یا صادرکننده نفت” (نوپک)، مورد حمایت سناتورهایی نظیر چاک گریسلی و ایمی کلوبوچار قرار دارد و با ۱۷ رای موافق در مقابل چهار رای مخالف، در کمیته قضایی سنا تصویب گردید.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت: دولت نسبت به نتایج احتمالی و ناخواسته این قانون به ویژه در بحبوحه بحران اوکراین، نگرانیهایی دارد.

نمونه های مشابه این لایحه در کنگره طی بیش از دو دهه اخیر، شکست خورده اند. اما قانونگذاران آمریکایی به میزان فزاینده ای نگران رشد تورم ناشی از بالا رفتن قیمتهای بنزین شده اند. قیمت بنزین در آمریکا، بهار امسال برای مدت کوتاهی به بالای ۴.۳۰ دلار در هر گالن صعود کرد.

نوپک قانون ضدانحصارطلبی آمریکا را تغییر می دهد تا مصونیت حاکمیتی که اوپک و شرکتهای نفتی ملی اعضای این گروه در مقابل شکایتها برخوردار می باشند را لغو کند. این لایحه باید توسط همه اعضای سنا و مجلس تصویب شود و بعد از امضا توسط جو بایدن، رییس جمهور آمریکا، به قانون تبدیل گردد.

در صورت تصویب این قانون، دادستان کل آمریکا می تواند از اعضای اوپک مانند عربستان سعودی در دادگاه فدرال شکایت کند. تولیدکنندگان دیگر نظیر روسیه که در همکاری با اوپک، تولیدشان را محدود کرده اند هم می توانند تحت پیگرد قرار بگیرند.

عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان اوپک درخواستهای آمریکا و کشورهای مصرف کننده دیگر برای افزایش سریعتر تولید را با وجود بهبود تقاضا از اوج بحران پاندمی کووید ۱۹ و کاهش عرضه روسیه بعد از حمله مسکو به اوکراین، نادیده گرفته اند.

اوپک پلاس که تولیدش را در پی ریزش تاریخی قیمتهای نفت در اوج بحران پاندمی، محدود کرده بود، روز پنج شنبه موافقت نمود به برنامه فعلی برای تسهیل تدریجی محدودیت عرضه ادامه دهد و تولیدش را در ژوئن ۴۳۲ هزار بشکه در روز بالا ببرد.

هدف لایحه نوپک، پشتیبانی از مصرف کنندگان و شرکتهای آمریکایی در مقابل افزایش مهندسی شده قیمت بنزین است اما برخی از مفسرین می گویند اجرای چنین قانونی ممکنست تبعات ناخواسته خطرناکی به همراه داشته باشد.

در سال ۲۰۱۹ عربستان سعودی تهدید کرد اگر آمریکا نوپک را تصویب کند، نفت خودرا به ارزهای دیگری بجز دلار خواهد فروخت. چنین اقدامی، جایگاه دلار بعنوان ارز ذخیره جهان را تضعیف خواهدنمود و نفوذ واشنگتن در تجارت جهانی و توانایی آمریکا برای اعمال تحریمها مقابل کشورهای دیگر را تحلیل می برد.

موسسه امریکن پترولیوم که گروه اصلی لابی نفت و گاز آمریکاست، با این لایحه مخالف بوده و در نامه ای به سران کمیته قضایی سنا اعلام نمود نوپک به ضرر منابع دیپلماتیک، نظامی و تجاری آمریکا خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، برخی از مفسرین براین باورند که نوپک به شرکتهای انرژی آمریکایی ممکنست لطمه بزند برای اینکه عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک را که هزینه تولید ارزانتری دارند، برای لبریز کردن بازار از نفت تحت فشار قرار می دهد.

منبع: