سخنگوی گمرك خبر داد؛ کشف کانتینرهای قاچاق با همکاری گمرک و ناجا

به گزارش زیپو کالا سخنگوی گمرک از کشف کانتینرهای قاچاق با همکاری گمرک و ناجا اطلاع داد.

به گزارش زیپو کالا به نقل از گمرک، روح اله لطیفی عنوان کرد: بعد از اعلام اخطار گمرک باشماق در مورد کالاهای ترانزیتی در طول مسیر و اعلام گمرک ایران با دستور مقام قضایی، ناجا بعنوان کنترل کننده محموله های ترانزیتی در طول مسیر ورود پیدا کرد و با همکاری گمرک و ناجا بعد از تعقیب یک محموله ترانزیتی و تخلیه کالا در داخل کشور به سرعت بررسی روش جدید قاچاقچیان در دستور کار گمرک قرار گرفت و متخلفین با بیان جرم گمرک به مراجع قضایی معرفی گشتند.
وی اظهار داشت: تعدادی کانتینر لوازم آرایشی و پوشاک که قرار بود به صورت ترانزیتی از کشور بیرون بروند، اما در داخل کشور تخلیه شده بودند کشف و به مراجع قضایی ارجاع شد. گمرک ضد شرکتهای ذیمدخل حمل و تراتزیت کالا به مقام قضایی اعلام جرم کرد.
لطیفی ضمن رد تخلف در گمرک اضافه کرد: از شهریور سال جاری با رصد و کنترل مدیر گمرک باشماق و همکاران فن آوری اطلاعات در حملات هکرها به سرورها، گزارشی در خصوص احتمال تغییرات در کالا یا بروز اتفاقاتی در راه تردد کالاهای عبوری به ستاد گمرک برای رصد محموله های ترانزیتی در داخل کشور که خارج از کنترل گمرک است عرضه شد و برهمین اساس محموله های مختلف ترانزیتی زیر نظر گرفته شد.
وی اظهار داشت: در رصدهای مبداء و مقصد گمرک، محموله مبلمان ترانزیتی زیر نظر گرفته شد و پنج محموله مبلمان خارجی که می بایست از خاک کشور عبور و خارج می شد توسط ستاد گمرک و یگان های در رابطه با مبارزه با قاچاق این سازمان پیش از خروج از کشور شناسایی و بعد از تطبیق تصاویر ورود کالا و بررسی پلمب های کانتینرها، مشخص شد که محموله مبلمان خارجی با مبلمان داخلی در داخل کشور عوض شده است، گمرک هم ضد شرکتهای مورد نظر اعلام جرم کرد و پرونده به مراجع قضایی ارجاع شد.
لطیفی در مورد کشف جدید کالاها اظهار داشت: با کشف موفق گمرک در قضیه مبلمان، قاچاقچیان از این روش نا امید شده و در جدید ترین اقدام، روش هک سامانه و نفوذ و رخنه به فرایندهای گمرکی با روش های متخلفانه سایبری را دنبال کردند و بارها به سرورهای گمرک حمله هکری داشتند، اما به علت لایه های پیچیده در سرورها و برنامه ها و روترهای سامانه گمرک، امکان ورود به سامانه های گمرکی برایشان میسر نشد تا این که به صورت محلی و با اتصال به شبکه محلی به دنبال کنترل کامپیوتر ها از راه به دست آوردن رمز ورود بودند به صورتی که یک بدافزار را وارد شبکه محلی می کنند و چند رمز ورود را به دست می آورند تا با اتصال به شبکه محلی مدیریت کامپیوتر های در محل را بدون جای کارکنان در اختیار بگیرند و در زمانی که کاربران بی خبر یا در محل کار نبودند قاچاقچیان اقدامات خویش را انجام می دادند.
وی اضافه کرد: در این حین ناجا که پس از اعلام جرم قبلی گمرک ضد قاچاقچیان از مسیر ترانزیت، رصد و تعقیب کالاهای ترانزیتی را در داخل کشور دنبال می کرد متوجه تایید سیستمی یک محموله خالی می شود و با هماهنگی با گمرک، تیم فن آوری اطلاعات از ستاد گمرک به مرز اعزام می شود و در اسرع وقت روش جدید قاچاقچیان، شناسایی و به سرعت راه های نفوذ آنها مسدود می شود و دو کیس که با اتصال شی خارجی آلوده به بد افزار شده بود از مدار خارج می شود.
وی اظهار داشت: به علت سرعت در شناسایی فقط چند کانتینر لوازم آرایشی و پوشاک که قرار بود به صورت ترانزیتی از کشور بیرون برود امکان تخلف پیدا می کنند که توسط گمرک، کشف و به مراجع قضایی ارجاع شد.
لطیفی تصریح کرد: همانطور که گفته شد گمرک در چند ماه پیش در مورد پنج کامیون مبلمان، مبحث را به مرجع قضایی ارجاع و مرجع قضایی مبحث را به ناجا بعنوان ضابط برای شناسایی مرتکبین و محل تخلیه ارجاع داد که در اجرای دستور قضایی و متعاقب اعلام جرم از جانب گمرک محل تخلیه کالاها توسط نیروی انتظامی شناسایی شد و تمام موارد و روش ها که از رویه ترانزیت سوء استفاده شده بود به مرجع قضایی ارسال شد و مبحث در مرجع قضایی در دست رسیدگی است.
سخنگوی گمرک در ادامه اضافه کرد: برابر ماده ۶ آئین نامه سلامت و روان سازی تجارت، کنترل و نظارت در طول مسیر ترانزیت با سایر سازمان های مسؤول بخصوص ناجا است و در همین راستا گمرک در آبان ماه، طی مکاتبه ای با رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر این مورد یعنی ضرورت توجه سازمان های مسئول در طول مسیر تاکید کرده است.
وی اظهار داشت: با افزایش استفاده از ابزارهای نوین در کنترل های نامحسوس و غیرفیزیکی و بهره مندی از سامانه ها امکان تخلف و قاچاق برای قاچاقچیان به حداقل رسیده است، گمرک هم بعنوان مرزبان اقتصادی در جهت مبارزه با قاچاق عزم جدی دارد، اما برای موفقیت بیشتر احتیاج به انجام وظایف سایر دستگاه ها در داخل کشور و تشدید برخورد با متخلفین است.

منبع: