طبق تاكید معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت: توجه به مدیریت درست منابع آبی ضرورت دارد

زیپو کالا: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر لزوم توجه به مدیریت درست منابع آبی و سازگاری با اقلیم گرم و خشک، اشاره کرد که با سیاست گذاری برمبنای منابع آب موجود و توجه بیشتر به نوع مدیریت کشاورزی می توان از بحران های خشکسالی عبور کرد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، طبق اعلام سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، علیرضا شهیدی ضمن اشاره به وضعیت استان خوزستان اظهار داشت: علاوه بر خوزستان حالا در سیستان و بلوچستان، جنوب فارس، جنوب کرمان و برخی نقاط دیگر خشکسالی داریم.
رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود: در بحث خوزستان می توان با مدیریت آب بوسیله سدها بحران را حل کرد اما باتوجه به این که ما در یک کشور خشک واقع هستیم، ممکنست تا دو ماه دیگر بحران را رفع نماییم، ولی سال بعد و سالهای دیگر را چه کار باید کرد؟ پس بایستی مدیریت منابع آب در دستور کار باشد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد: خشکسالی های اخیر مربوط به یک دهه گذشته نیست. در جهان مناطقی همچون ایران هستند که در گذشته وضعیت خشکسالی یا ترسالی آنها مشخص شده است و در ایران در بحث مدیریت بحران باید قدری بیشتر و جدی تر عمل کرد و برمبنای نیازهای کشور فرهنگ سازی کرد تا مردم آب را درست مصرف کنند.
شهیدی در ارتباط با هشدارهای مطرح شده اما تا حالا نتیجه مثبتی نداشته است، اظهار داشت: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور وظیفه حاکمیتی خود در قالب تهیه اطلاعات پایه، نقشه های زمین شناسی، نقشه هایی که در رابطه با سیلاب، خشکسالی، فرونشست زمین و غیره را در اختیار دستگاه های مرتبط قرار می دهد و این دیگر دست ما نیست که برای این اطلاعات و گزاش ها یک ضمانت اجرائی وجود داشته باشد.
رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور درباره وقوع سیل در کشور اظهار نمود: در بحث تغییرات اقلیمی این اتفاقات می افتد، در منطقه ای که توقع نداریم بارندگی می شود و در منطقه ای که توقع خشکسالی نیست، خشکسالی رخ می دهد. در هر حال این در تغییرات اقلیم وجود دارد و ما باید کارهای تولید اطلاعاتی که وابسته به بخش های علمی است را گسترش دهیم.
وی ادامه داد: در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور بخش های کاملا تخصصی وجود دارد؛ به طور مثال در ارتباط با سیلاب نقشه سراسری سیلاب را تهیه کردیم و جاهایی که در هنگام بارندگی می تواند در معرض سیلاب قرار بگیرند را مشخص کردیم و به مدیریت بحران هم دادیم. حال این که سیاست چگونه است و از این نقشه ها در چه زمانی استفاده کنند، دست ما نیست. وظیفه ما تولید اطلاعات است که اهتمام می نماییم تولید اطلاعات را به درستی انجام دهیم و مستند نماییم، بدین جهت دستگاه های ذی ربط باید از این اطلاعات استفاده کنند که البته گاهی کمتر به آن توجه می شود.
معاون وزیر صمت در ارتباط با فرونشست ها با اشاره به اینکه ما گاهی ترسالی داریم اما در اقلیم گرم و خشک هستیم که بارندگی در آن کم است، اظهار نمود: ما باید خودمان را با این شرایط سازگار نماییم و نمی توانیم همچون کشورهایی که در قاره سبز هستند آب را مصرف کنیم؛ هر چند که مصرف آنها نسبت به ما اقتصادی تر و بهینه تر است.

منبع: