مبادلات با چک رونق گرفت

با عنایت به افزایش تعداد و ارزش چک های برگشتی در سومین ماه سال جاری، تعداد و ارزش چک های مبادله شده در این ماه نسبت به مقطع مشابه پارسال و ماه قبل افزایش پیدا کرده است که حکایت از رونق مبادلات اقتصادی همراه با افزایش اعتبار چک ها دارد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، تازه ترین آماری که بانک مرکزی از جریان مبادلات چک منتشر نموده است، نشان داده است که در خرداد سالجاری حدود هشت میلیون فقره چک به ارزش ۲۲۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مبادله شده که در مقایسه با ماه پیش از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۶.۴ و ۱۴.۶ درصد افزایش پیدا کرده است.
از طرفی، حدود ۷.۲ میلیون فقره با ارزش ۱۹۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از چک های مبادله ای وصول شده است که در مقایسه با ماه پیش از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۵.۵ و ۱۳.۵ درصد افزایش دارد.
در کنار چک های وصولی ۷۷۳ هزار فقره چک برگشت خورده که از نظر تعداد و مبلغ چک های برگشتی به ترتیب با ۱۵.۳ و ۲۰.۷ درصد افزایش داشته است.
البته، آمارها از آن حکایت می کند در سومین ماه سال ۱۴۰۰ نسبت چک های برگشتی به چک های مبادله ای افزایش پیدا کرده است؛ به طوریکه در خرداد ماه سالجاری تعداد چک های برگشتی به ۹.۷ درصد رسید تا نسبت به ماه گذشته رشد را تجربه کند.
این آمار از آن حکایت می کند که وضعیت وصول چک ها در خرداد ماه وضعیت نامطلوب تری را تجربه کرده است. اما با وجود رشد چک های برگشتی در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت، نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد بهبود قابل ملاحظه ای در این آمار هستیم. در خرداد ماه سال قبل نسبت چک های برگشتی به چک های مبادله ای حدودا ۱۱.۱ درصد بوده که این نسبت در خرداد ماه سالجاری کاهش یافته است.
رونق اقتصاد در سومین ماه سال
از طرفی، افزایش تعداد چک های مبادله در خرداد سالجاری نسبت به ماه قبل نشان داده است که وضعیت سومین ماه بهار نسبت به ماه گذشته روبه بهبود بوده و رشد ۶.۲۵ درصدی در تعداد چک های صادر شده نشان از رونق گرفتن اقتصاد دارد.
علاوه بر این، ارزش چک های مبادله شده در خرداد ماه سالجاری نسبت به اردیبهشت ماه رشد ۱۲.۷ درصدی داشته است و ارزش چک های مبادله شده در سومین ماه سالجاری نسبت به خرداد سال گذشته، ۳۰.۶ درصد زیاد شده که نشان داده است حجم معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ماه گذشته رشد کرده است.
همچنین، آمار چک ها در استان تهران نشان داده است که حدود ۲.۵ میلیون فقره چک با ارزشی ۱۱۱ هزار میلیارد تومان مبادله شده که مبین صدرنشینی استان تهران در مبادله چک در سطوح کشور است.
چک های وصول شده در تهران هم بیشتر از ۲.۲ میلیون فقره به ارزش ۹۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و چک های برگشتی بیشتر از ۲۱۳ هزار فقره به ارزش ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان گزارش شده است.
میزان چک های برگشتی به تفکیک علل
علاوه بر این، در خرداد ماه کل کشور بیشتر از ۷۴۹ هـزار فقـره چـک بـه ارزش ۲۷ هـزار میلیـارد تومان به علل کسری یـا فقـدان موجـودی برگشـت خورده که از نظر تعداد و ارزش ۹۶.۹ و ۹۶.۶ درصد از کل چک های برگشتی به علل کسری یا فقدان موجودی بوده است.
از طرفی، در استان تهران حدود ۲۰۵ هزار فقره چک به ارزش ۱۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به علل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده که در استان تهران از نظر تعداد ۹۵.۹ درصد و از نظر مبلغ ۹۵.۷ درصد از کل چک های برگشتی به علل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

منبع: