۱۰درصد تولید گاز به نیروگاه ها اختصاص دارد

به گزارش زیپو كالا معاون هماهنگی توزیع شركت توانیر اظهار داشت: روزانه بیشتر از ۷۰۰ میلیون متر مكعب گاز در كشور تولید می شود كه از این مقدار صرفاً ۱۰ درصد به تولید برق و نیروگاه ها اختصاص می یابد.

به گزارش زیپو كالا به نقل از صداوسیما، غلامعلی رخشانی مهر درباره كاهش مصرف سوخت شامل گاز و برق اظهار داشت: بخش عمده گاز تولیدی در كشور به مصارف خانگی اختصاص پیدا می كند، بدین سبب در ایام سرد سال هم مصارف خانگی در بخش گاز و هم مصارف برقی افزایش می یابد، چون از برق نیز معمولاً برای وسایل گرمایشی و كولرهای گازی استفاده می شود.
وی با اشاره به اینكه با افزایش مصرف گاز خانگی، سهمیه گاز تخصیصی به نیروگاه ها كاهش می یابد اضافه كرد: در این شرایط مجبوریم دو كار انجام دهیم یكی اینكه به سمت سوخت های مایع برویم كه این سوخت های مایع وقتی در نیروگاه مصرف می شود خصوصاً در كلانشهرها ایجاد آلایندگی می كند.
معاون هماهنگی توزیع توانیر افزود: دوم اینكه سوخت های مایع نیز به صورت نامحدود در اختیار نیروگاه ها قرار نمی گیرد، بدین سبب در ایام سرد سال ممكنست به سمت خاموشی های احتمالی خصوصاً در مناطق سردسیر برویم.
وی تصریح كرد: بدین سبب درخواست و خواهش ما از مشتركان محترم برق و گاز این است كه در روزهایی كه هوا سردتر است هم مصرف گاز و هم مصرف غیر ضروری برق را كاهش دهند.
رخشانی مهر درباره راهكارهای مدیریت مصرف سوخت شامل برق و گاز نیز اظهار داشت: در بحث برق راهكارهای ساده ای وجود دارد، ما روشنایی ها و مصارف اضافه را از مدار خارج می نماییم كه در اینجا مسئله اوج مصرف یا سر شب و وسط روز مطرح نیست بلكه این كاهش مصرف انرژی در طول شبانه روز مطرح است.
وی اضافه كرد: بدین سبب باید مصارف اضافی برق را از مدار خارج نماییم و اگر از كولرگازی (اسپلیت ها) و یا بخاری های برقی برای گرمازایی استفاده می نماییم، اهتمام نماییم آنرا روی درجه حرارت كمتری تنظیم و بجای آن حتی المقدور از لباس گرم استفاده نمائیم.
معاون هماهنگی توزیع شركت توانیر اشاره كرد: در بخش گاز نیز اگر مشتركان محترم بتوانند تا ۱۰ درصد مصارف بخاری ها، پكیج ها و گرمازاهایی را كه در خانه ها و مكان های عمومی وجود دارد، كاهش بدهند؛ مطلقاً در ایام سرد و سخت سال در بعضی مناطق كشور مردم عزیز ما به لحاظ سرما گرفتار محدودیت در مصرف گاز و برق نمی شوند.
وی اشاره كرد: همانطور كه در تابستان مردم عزیز و مشتركان برق برای مدیریت مصرف برق همكاری كردند خواهش ما این است كه در این بازه زمانی دو سه هفته ای كه حداكثر سرما بر ایران حاكم است، این همكاری را انجام دهند تا گرفتار محدودیت نشویم.
رخشانی مهر درباره اینكه آیا در این مدت از سال گرفتار قطعی برق و گاز شده ایم یا خیر اظهار داشت: ما در این مدت گرفتار مشكل و محدودیت شده ایم، اما تمام اهتمام ما بر این است كه خاموشی نداشته باشیم و این وابسته به مدیریت مصرف در بخش گاز و برق است.

منبع: