پیشنهاد نفتی ونزوئلا برای فرار از فروپاشی اقتصادی

زیپو كالا: دولت ونزوئلا در مواجهه با فروپاشی اقتصادی و تحریم های دشوار، واگذاری سهم عمده و كنترل صنعت نفت خود به شركت های بین المللی بزرگ را پیشنهاد كرده است.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، نمایندگان نیكلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا مذاكراتی با شركتهای روس نفت روسیه، رپسول اسپانیا و انی ایتالیا داشته اند. بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: نیت دولتمردان ونزوئلا این است كه اموال نفتی تحت كنترل دولت را به شركتهای بین المللی بزرگ واگذار كنند و آنها در قبال این دارایی ها، قسمتی از بدهی های شركت دولتی PDVSA را پرداخت كنند.

این پیشنهاد كه به معنای بخشیدن جان باردیگر ای به صنعت نفت ونزوئلا است، در مراحل اولیه قرار داد و با موانع عمده ای مواجه می باشد. نخست این كه قوانین ونزوئلا باید تغییر پیدا كند و همین طور اختلافاتی درباب فاینانس كارهای نفتی وجود دارد و تحریمهای واشنگتن هم همكاری شركتهای آمریكایی با دولت ونزوئلا را بدون دریافت معافیت ممنوع كرده است. این تحریمها همین طور مانع از سرمایه گذاری شركتهای غیرآمریكایی در ونزوئلا شده است.

شركت PDVSA كه زمانی ۳.۵ میلیون بشكه در روز نفت تولید می كرد، با وجود اینكه روی بزرگترین ذخایر نفت قطعی جهان تكیه زده است، حالا تنها ۷۰۰ هزار بشكه در روز تولید دارد. وضعیت مالی این شركت تعریف چندانی ندارد و در نتیجه ذخایر ارزی بانك مركزی ونزوئلا به كمترین میزان در سه دهه گذشته سقوط كرده است و نقدینگی در اختیار دولت كمتر از یك میلیارد دلار است.

در حالی كه دولت و مخالفانش هر دو موافقت مشاركت و سرمایه گذاری خارجی در ونزوئلا هستند اما مخالفان نمی خواهند كاری انجام دهند كه به دوام دولت مادورو كمك نماید و وی را برای كناره گیری و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جدید تحت فشار قرار داده اند.

شركت PDVSA از شركتهای خارجی برای سرمایه گذاریهای جدید درخواست كرده است. بااینكه این شركت ها به سرمایه گذاری تمایل دارند اما خواهان پرداخت هزینه فعالیت ها هستند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، چندین پیمانكار آمریكایی همچون شركت شورون مجوز موقتی برای فعالیت در ونزوئلا دارند. هنوز مشخص نیست اگر دولت مادورو پیشنهاد جدید را پیش ببرد، برای این مجوزها چه اتفاقی خواهد افتاد.

منبع: