معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام كرد رشد ۹۷ درصدی ورود واگن های باری و مسافر به شبكه ریلی كشور

به گزارش زیپو كالا ایسنا/كرمان معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: امسال تا اختتام آبان ماه ۴۳۲ دستگاه انواع واگن های باری، مسافری و… وارد شبكه ریلی كشور شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۷ درصد رشد داشته و تا آخر سال تعداد قابل توجهی به شبكه اضافه می شود.
“سعید رسولی” شامگاه شنبه ۲۳ آذرماه در جلسه بررسی مشكلات ریلی استان كرمان اظهار نمود: اتصال مراكز بار به شبكه ریلی كه از تاكیدات مقام معظم رهبری است و در برنامه ششم توسعه آمده، یكی از اولویت های اصلی ماست.
وی اضافه كرد: ۱۱ هزار و ۵۰۰ كیلومتر خطوط اصلی راه آهن كشور است كه با خطوط فرعی ۱۴ هزار كیلومتر می شود اما به سبب عدم اتصال به مراكز عمده بار، از نرخ بهره وری پایین تری برخوردارست و باید در یك اقدام جهادی با مشاركت كارخانجات، معادن و صاحبان كالا كار را انجام بدهیم.
رسولی اشاره كرد: حالا طرح های مختلفی دراین زمینه در دست اجرا داریم و استان كرمان پیشرو بوده و تعداد قابل توجهی طرح داریم كه امروز نیز مسیر معدن جلال آباد زرند ریل گذاری شروع شد.
مدیرعامل راه آهن كشور اظهار داشت: در راه ریلی بافق – كرمان به طول ۲۳۳ كیلومتر منطقه ای وجود دارد كه باید بازسازی اساسی بشود كه ۷۵ كیلومتر بازسازی صورت گرفته و ۴۶ كیلومتر بلاك بحرانی است و با هماهنگی های صورت گرفته، به صورت تلفیقی امانی – پیمانی از فردا كار اجرایی شروع می شود.
وی در ادامه با اشاره به اینكه كارخانه پلور سبز(زرند) یكی از افتخارات كشور است، اضافه كرد: باید از این شركت ها حمایت نماییم.
رسولی اشاره كرد: ۲۰۰۰ میلیارد تومان تفاهمنامه از محل تبصره ۱۸ توسط وزیر راه و رئیس سازمان برنامه و بودجه با عاملیت چهار بانك امضاء شده كه تخصیص بخش اول صورت گرفته و در سال ۹۹ ادامه خواهد یافت كه از این محل حدود ۱۰۰۰ دستگاه انواع واگن برای كارخانجات تولید داخل سفارش گذاشته ایم.
وی بیان كرد: امسال تا اختتام آبان ماه ۴۳۲ دستگاه انواع واگن های باری، مسافری و… وارد شبكه ریلی كشور شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۷ درصد رشد داشته و تا آخر سال تعداد قابل توجهی به شبكه اضافه می شود.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی با اشاره به اینكه به سبب شرایط اقتصادی سال های اخیر كارخانجات واگن سازی با مشكل مواجه گشته اند، اظهار نمود: در زمینه كیفیت قطارهای مسافری، قطار چهارتخته چهار ستاره در راه كرمان – تهران داریم كه بسیار با كیفیت است و تقاضای ارتقاء به پنج ستاره دارند و برای آن باید یكسری امكانات فراهم گردد.
وی اضافه كرد: در قطار شش تخته سه ستاره نیز اعتراضاتی از طرف مردم به امكانات و كیفیت و نظاقت بود كه به شركت تذكر داده ایم.
رسولی اشاره كرد: اقتصاد شركت های حمل و نقل و شركت های مسافری اصل و اساس سوژه است و اگر اقتصاد آنها درست بشود، كارخانه واگن سازی نیز رونق می گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان كرد: باید به شركت ها كمك نماییم كه دستور كار جدید در راه آهن گذاشته ایم و مصوبات قبل بازبینی می شود تا هر جا تصمیمی گرفته شده كه دست و پای شركت ها را بسته، تسهیل می نماییم كه یكی از آنها ضمانت نامه های بانكی است.
وی اظهار داشت: قیمت های دریافتی شركت های حمل و نقل نسبت به قیمت تمام شده بلیط پایین تر است و تلاش می نماییم كیفیت بهتر شود.
رسولی درباره واگن های حمل خودرو بیان كرد: امروز در كارخانه پلور سبز چهار سالن برای واگن حمل خودرو در دست ساخت است.
وی در ادامه درباره قطار گردشگری در استان كرمان اظهار نمود: ما قطارهای گردشگری را ترویج می نماییم اما این قطارها در مسیرها یك و نیم تا دو برابر مسیر مسافربری ظرفیت اشغال می كند كه اگر مسیر باری باشد خسارت برای كشور است.
مدیرعامل راه آهن كشور اظهار داشت: ضریب اشغال قطارهای مسافری كرمان ۹۰ درصد است و ظرفیت دارد و اگر لازم باشد برای این مسیر قطار اضافه می نماییم.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مسائل مسیر ریلی سیرجان به بافت اظهار نمود: ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و بلاتكلیفی در پروژه های عمرانی سمّ است.

منبع: