رئیس پیشین سازمان هواپیمایی كشوری پاسخ داد: جابه جایی چیدمان صندلی های هواپیما امكان پذیر است؟

به گزارش زیپو كالا به دنبال اعتراض یكی از مسافران پرواز تهران – مشهد نسبت به رعایت نشدن حقوق مسافران، رئیس پیشین سازمان هواپیمایی كشوری اظهار داشت: گرچه قانون و الزامی برای نوع چیدمان صندلی های هواپیما مطابق میل مشتری وجود ندارد، اما فاصله ردیف های صندلی باید به شكلی باشد كه مسافران اذیت نشوند و این یكی از اصولی است كه هر شركت هواپیمایی نیز برای جذب مشتری بیشتر باید به آن توجه كند.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، یك مسافر پرواز تهران- مشهد هواپیمای ایران ایر در نامه سرگشاده به مدیرعامل این شركت هواپیمایی ضمن اشاره به حقوق مسافران در پرواز اشاره كرد: برخی كوتاهی ها كه حقوق مسافران را نقض می كند نه تقصیر تحریم است نه فرسودگی ناوگان.
این مسافر در ادامه این نامه كه در اختیار ایسنا قرار گرفت، نوشته بود: هواپیما ۳۳ ردیف صندلی داشت كه ۴ ردیف آن مبلمان ویژه است. صندلی ما ردیف های آخر یعنی صندلی جلوتر از موتور قرار داشت به صورتی كه از پنجره جلوی موتور و فضای بیرون قابل مشاهده بود. صندلی ها آنقدر فشرده و تنگ چیده شده بود كه بطور طبیعی زانو مسافر به صندلی جلو فشار وارد می كرد از طرف دیگر تكیه گاه بعضی صندلی ها به سبب خرابی با تكیه دادن به آن سبب آزار مسافران پشت سر شده بود.
به دنبال اعتراض این مسافر، حمیدرضا پهلوانی، رئیس پیشین سازمان هواپیمایی كشوری به ایسنا اظهار داشت: گرچه تعیین میزان و فاصله ردیف های صندلی در هواپیما در حداقل و حداكثر تعریف شده برای آن، در اختیار شركت هواپیمایی است و جزو سیاست های آن شمرده می شود اما ایرلاین ها باید توجه نمایند كه برای جذب مشتری بیشتر و كسب رضایت مسافران به این مسائل بیشتر توجه كند و این چیدمان باید به شكلی تنظیم شود كه برای همه مسافران با هر قدی مناسب باشد.
وی در پاسخ به سوالی درباره این كه آیا قابلیت افزایش تعداد ردیف های صندلی یك هواپیما در كشور وجود دارد و این سناریو كه افزایش تعداد صندلی ها موجب كاهش بیش از اندازه فاصله بین آنها شده، درست است؟ اظهار داشت: امكان انجام چنین كاری توسط شركت ها وجود ندارد چونكه حداقل و حداكثر فاصله های تعیین شده بین صندلی های هواپیما بر طبق اصول و استانداردهای ساخت آن از طرف شركت سازنده تعیین شده و كم كردن بیش از اندازه این فاصله ممكنست بسیار خطرناك باشد و مركز ثقل هواپیما را جابجا كنند.
وی اشاره كرد: اگر مسافری به این مسئله شك كرد كه ممكنست چنین تخلفی توسط یك ایرلاین صورت گرفته باشد، بهتر است طی مكاتبه ای و بوسیله سازمان هواپیمایی كشوری نسبت به این مسئله اعتراض كند تا به شكایت او رسیدگی شود چونكه اگر این چنین تخلفی انجام شده باشد كه حدودا محال است اساسا با شركت هواپیمایی مورد نظر برخورد جدی صورت خواهد گرفت و حتی ممكنست مجوز آنرا باطل كنند.
رئیس پیشین سازمان هواپیمایی كشوری اظهار داشت: گرچه تعیین و تنظیم فاصله ردیف های صندلی یك هواپیما جزو سیاست های هر شركت هواپیمایی است و از نظر حقوقی و قانونی نقض حقوق مسافر محسوب نمی گردد اما شركت های هواپیمایی برای رفاه بیشتر مسافران باید به این مسئله توجه نمایند تا بتوانند در این بازار مشتری بیشتر جذب كنند چونكه بر طبق برآورده های صورت گرفته بیشتر از ۶۰ درصد مسافران پروازی جزو مشتریان ثابت این نوع سفرها هستند و قاعدتا شركت های هواپیمایی نباید با نادیده گرفتن سلیقه و ذائقه آنها موجب از دست رفتن مشتریان خود شوند.

منبع: