رئیس مجمع نمایندگان مازندران: صادرات ماهیان خاویاری مازندران به صفر رسیده است

زیپو كالا: رئیس مجمع نمایندگان مازندران اظهار داشت: در گذشته بیشترین صادرات خاویار دریایی داشتیم اما حالا صادرات ما در این بخش به صفر رسیده و كفال و برخی دیگر از ماهیان دریایی باز رو به انقراض است.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، ولی الله نانوا كناری در نشست تخصصی كارگروه اشتغال استان مازندران اظهار نمود: بیكاری دراستان تبدیل به بحران شده و باید با اقدامات مناسب با عنایت به ظرفیت مازندران از این شرایط خارج شویم.
وی با اشاره به اینكه شناخت ظرفیت های استان مازندران برای رونق تولید و اشتغال امری بسیار ضروری می باشد، اشاره كرد: اگر آببندان های استان احیا شوند می توان از ظرفیت آن برای اشتغال و تأمین آب و امنیت در حوزه كشاورزی و اشتغال بهره گرفت.
نماینده مردم بابلسر و فریدونكنار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه كارخانه هایی نظیر نساجی دارای ظرفیت های زیادی بودند و الان نتوانستیم از آنها بهره مناسب ببریم و این پتانسیل ها از بین رفته است، اشاره كرد: كارخانه فیبرو پلاست ظرفیت اشتغال بیشتر از ۲۰۰ نفری در بابلسر داشت و الان ظرفیت آن به كمتر از ۴۰ نفر رسیده است.
وی ادامه داد: شكر سرخ بهنمیر در كشور بعنوان یك برند مطرح است اما متأسفانه نسبت به معرفی و برندسازی این ظرفیت در استان و كشور اقدام نشده تا در كنار آن بتوان به اشتغالزایی گسترده دست زد.
نانوا كناری با یادآوری این امر كه مازندران بهترین آب و هوا را برای پرورش ماهیان خاویاری دارد، اظهار داشت: یكی از منابع ارزآوری در كشور خاویار بوده اما صادرات مازندران در این بخش صفر است.
حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران باز در این نشست با اشاره به اینكه خردادماه امسال، مازندران شاهد برگزاری نمایشگاه ظرفیت ها و توانمندی های استان با مشاركت كشورهای حوزه دریای خزر خواهد بود، اظهار نمود: همزمان با این نمایشگاه، همایش رؤسای اتاق های بازرگانی حوزه دریای خزر، سفرا، بازرگانان، رایزن های اقتصادی و بازرگانی و همایش ظرفیت ها و توانمندی های استان برای جذب سرمایه گذاری های خارجی در مازندران برگزار می گردد.
ایشان سپس اشاره كرد: در سال قبل با همه جدیت و تلاش در زمینه تسهیلات اشتغال روستایی، ۲۳۹ میلیارد تومان پرداخت تسهیلات صورت گرفت و از این نظر جز سه استان برتر كشور هستیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با اشاره به اینكه با پرداخت ۲۳۹ میلیارد تومان تسهیلات، ایجاد پنج هزار اشتغال روستایی پیش بینی شده است، اظهار داشت: بانك ها تسهیلات باقیمانده را با سرعت بیشتری به متقاضیان برای رونق تولید و اشتغال پرداخت كنند.
خیریان پور با اشاره به اینكه در زمینه اشتغال فراگیر باز جز دو استان برتر كشور هستیم و ۲۳۸ میلیارد تومان در این بخش تسهیلات پرداخت شده و برای دو هزار و ۶۸۹ نفر با پرداخت آن تسهیلات، شغل ایجاد خواهد شد، اظهار نمود: ۸۰ میلیارد تومان باز برای اشتغال مددجویی تسهیلات در نظرگرفته شده بود كه تابحال ۷۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به چهار هزار و ۲۶۱ نفر تسهیلات پرداخت شده است.
معاون استاندار مازندران با اشاره به خسارت های ناشی از سیل به زیرساخت های اشتغال از قبیل كشاورزی، واحدهای صنفی و واحدهای تولیدی امسال تصریح كرد: دستگاه های متولی باید نسبت به شناسایی لطمه زیرساختی اشتغال در این عرصه را شناسایی كنند.
عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران باز با اشاره به اینكه ۱۰۰ نفر از فعالان اقتصادی، رؤسای اتاق های بازرگانی و سفرا و غیره در همایش توانمندی های اقتصادی شركت خواهند كرد، اظهار نمود: همایش اقتصادی حوزه دریای خزر خردادماه سال جاری در استان برگزار می گردد و كشورهای مختلف حوزه دریای خزر در آن شركت خواهند كرد.
وی اشاره كرد: از برخی كشورهای حاشیه و همسایه نظیر عراق و اعراب باز جهت شركت در همایش اقتصادی دعوت به عمل آمده است. مشكل اشتغال فقط با دادن تسهیلات و پول حل نمی شود؛ اگر رونق تولید رخ دهد، اشتغال محقق می شود.

منبع: