رئیس سازمان جنگل ها اعلام كرد؛ اعتبار ۶۰۰ میلیاردی برای احیای جنگل های زاگرس

زیپو كالا: رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور اظهار داشت: تمركز اصلی ما امسال در حوزه مدیریت پایدار جنگل های زاگرس است كه برای حفظ، احیاء و توسعه این جنگل ها ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه می شود.

به گزارش زیپو كالا به نقل از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور، خلیل آقایی در جلسه مدیریت بوم سازگان زاگرس با حضور غلامرضا تاجگردون رئیس كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، نجات جنگل های زاگرس و پیشگیری از خشكیدگی درختان جنگلی را جز دغدغه های مهم سازمان جنگل ها برشمرد و اضافه كرد: بر مبنای ارزیابی و جمع بندی های صورت گرفته علت اصلی خشكیدگی درختان زاگرس عدم وجود رطوبت، اجرا نشدن فعالیت های آبخیزداری و كم آبی است.
وی گفت: مشكلاتی كه امروز دامنگیر جنگل های زاگرس شده است باید همه جامعه از آن آگاه باشند و ما وظیفه داریم برای حل مشكل خشكیدگی این اكوسیستم، دامنه آنرا از سطح سازمان به سطح كشور بكشانیم.
مسؤول ارشد منابع طبیعی كشور، بر تدوین برنامه بلند مدت برای جنگل های زاگرس تاكید و اشاره كرد: ما معتقدیم و اجبار داریم كه مثل جنگل های هیركانی یك برنامه بلند مدت برای جنگل های خارج از شمال تدوین نماییم چونكه زاگرس با تولید بیشتر از ۴۰ درصد آب كشور از شریان های حیاتی این مملكت است.
وی اشاره كرد: برای نجات بلوط های زاگرس كارگروه های تخصصی تشكیل شده است و این كارگروه ۱۷ لایه اطلاعاتی و زیربنایی از ۶ میلیون هكتار جنگل زاگرس كه در ۳۰ میلیون هكتار عرصه پراكندگی دارد را بررسی می كنند تا میزان صدمه پذیری و میزان تاج پوشش آن تعیین شود.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور در ادامه به دستورالعمل ابلاغی سازمان جنگل ها برای مدیریت بوم سازگان جنگلی زاگرس اشاره نمود و اضافه كرد: به ادارات كل منابع طبیعی استان های حاشیه جنگل های زاگرس تاكید گردیده است با اقدامات مدیریتی و حفاظتی برای كنترل پدیده خشكیدگی، سیاست های اجرایی مدیریت بوم سازگان این جنگل ها را همگام اجرایی كنند.
آقایی در خاتمه از برگزاری همایش جنگل های زاگرس در یكی از استان های زاگرس نشین كشور اطلاع داد و اظهار داشت: در این همایش برای نجات زاگرس از حضور وزیر جهاد كشاورزی، نمایندگان مردم این حوزه و رؤسای جهاد كشاورزی استان های مربوطه بهره خواهیم گرفت.
در این نشست همینطور غلامرضا تاجگردون رئیس كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: گزارش ها و برنامه هایی كه سازمان جنگل ها برای مجلس ارسال كرده است بسیار واضح و روشن بود و استراتژی های تدوین شده در تصمیم گیری ها و اختصاص بودجه به بخش منابع طبیعی و آبخیزداری را برای مجلس بسیار آسان كرده است.
وی به اهمیت طرح تنفس در جنگل های شمال اشاره نمود و اضافه كرد: هم جنگل های هیركانی و هم جنگل های زاگرس برای نسل های آینده مهم می باشد اما باید مدل نگهداشت و حفظ این جنگل ها تغییر كند.
این نماینده مجلس خواهان بازبینی در روش های حفاظتی از جنگل ها شد و اشاره كرد: این كه برای عرصه های جنگلی یك شهرستان یك یا دو نفر نیروی حفاظتی وجود داشته باشد كفایت نمی كند البته شاید تعداد زیادتری هم نیروی حفاظتی مستقر نماییم نتوانیم نتیجه لازم را بگیریم چون لازمه حفاظت درست از منابع طبیعی، مشاركت مردم است.
تاجگردون بر ترویج و فرهنگ سازی برای حفاظت از منابع طبیعی اصرار كرد و اظهار داشت: منابع طبیعی در كنار برنامه های مدون باید یك پیوست فرهنگی داشته باشد و طرح ها و پروژه های موفق منابع طبیعی را مستندسازی كرده و به افكار عمومی اطلاع رسانی و ترویج كند.
رئیس كمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با بیان این كه مردمان زاگرس نشین دیگر به جنگل نگاه معیشتی ندارند بلكه دیدگاه شان امروز به جنگل یك نگاه حیاتی می باشد و به شدت آماده هستند برای ذخیره و حفاظت از داشته های خود ورود كنند.
وی به طرح های موفق حفاظت از منابع طبیعی و اثرگذاری اقدامات آبخیزداری در شهرستان باشت اشاره نمود و اضافه كرد: تلفیق فعالیت های مشترك آبخیزداری و حوزه آب هم باعث كاهش خسارت سیل و هم سبب ذخیره آب در خاك شده است.
تاجگردون مبحث منابع طبیعی و حفظ پوشش گیاهی را از برنامه های اولویت دار كشور دانست كه رهبر معظم انقلاب، دولت و مجلس هم اعتقاد راسخ دارند كه باید برای آن فكری اساسی صورت گیرد.