روند كاهشی قیمت تخم مرغ در هفته گذشته

به گزارش زیپو كالا در هفته گذشته روند قیمت تخم مرغ كاهشی بوده و الان در بازار به صورت میانگین شانه ای ۱۶ هزار تومان فروخته می شود.
هفته گذشته بعد از ممنوعیت سه ماهه صادرات تخم مرغ كه در جهت تنظیم بازار این محصول اعمال شده بود، این ممنوعیت لغو شد و جالب اینكه قیمت تخم مرغ در هفته گذشته با وجود آغاز شدن صادرات آن روند كاهشی داشته است. البته همچنان فاصله قیمت این محصول در مرغداری تا بازار مصرف بسیار زیاد است و معلوم نیست سود این محصول به جیب چه كسانی می رود.
در ماه های گذشته قیمت تخم مرغ روند افزایشی داشت و حتی در اواخر سال قبل به شانه ای حدود ۲۰ هزار تومان هم رسیده بود اما در ماه ابتدایی امسال قیمت آن به صورت میانگین حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان بود كه در هفته گذشته با كاهش نسبی به حدود ۱۶ هزار تومان در بازار تهران رسیده است.
در این رابطه رضا تركاشوند – مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار – به ایسنا اظهار داشت: الان قیمت تخم مرغ در مرغداری ۲، ۰۰۰ تومان پایین تر از نرخ واقعی این محصول پروتئینی است چون كه هزینه تولید این محصول بگونه ای است كه كمتر از كیلویی ۸، ۰۰۰ تومان نباید فروخته شود.
وی ادامه داد: یكی از اصلی ترین بخش هایی كه هزینه تولید را بالا و پایین می كند، دان مرغ است كه به ازای هر كیلوگرم تولید تخم مرغ ۲.۷ كیلوگرم مرغدار نیاز دارد و این نهاده تولید و كالای اساسی الان در بازار پایین تر از كیلویی ۲، ۵۰۰ تومان است كه در كنار آن هزینه های كارگری، انرژی و… را هم باید محاسبه كرد.
تركاشوند اظهار داشت: با وجود آنكه بعد از پیگیری های مكرر موفق شدیم ممنوعیت صادرات تخم مرغ را لغو نماییم و صادرات را به افغانستان استارت بزنیم، قیمت این محصول روند كاهشی در بازار پیدا كرده است و اگر برخی اقدامات را هم در كنار آن انجام دهیم اساساً قیمت این محصول متعادل تر می شود.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار همینطور در پاسخ به این سوال كه فاصله قیمت تخم مرغ در مرغداری تا بازار مصرف بالاست و چرا باید به جیب عده ای دلال و واسطه برود، اظهار داشت: اساساً این اتفاق و فاصله قیمتی منطقی نیست و می توان آنرا به حداقل رساند كه توسعه و تقویت ساختار یكپارچه تولید از مرغداری ها تا بازار و عرضه مستقیم این محصول در فروشگاه زنجیره ای، میادین میوه و تره بار و… می تواند این فاصله را كمتر كرده، قیمت را كنترل كند و نفع دو طرف بازار یعنی تولیدكنندگان و مصرف كنندگان را در بر داشته باشد.