چرا ترامپ از تحریم نفتی ایران كوتاه آمد؟

زیپو كالا: دولت ترامپ سرانجام با این حقیقت كه خیلی از مدت ها پیش می دانستند روبرو شد كه قادر نخواهد بود صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، آمریكا مقرر است به هشت كشور معافیت اعطا كرده و به آنها اجازه دهد به واردات نفت از ایران به این شرط كه در ماه های آینده خریدشان را كاهش دهند ادامه دهند.

فهرست نهایی این كشورها روز دوشنبه منتشر خواهد شد، اما این كشورها مطمئنا شامل چین، هند، كره جنوبی و ژاپن هستند كه در بین چهار خریدار بزرگ نفت ایران قرار دارند. به قول پیتر كرنان، تحلیلگر ارشد انرژی در واحد اطلاعات اكونومیست، اعلام صدور معافیت ها از جانب آمریكا برای هشت كشور به منظور ادامه خرید نفت ایران براین مبنا كه آنها حجم خریدشان را كاهش دهند، نشان داده است كه حداقل در كوتاه مدت دولت ترامپ هدف كوشش برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران را كنار گذاشته است. متقاعد كردن كشورها برای توقف واردات نفت از ایران همواره كار دشواری بوده است. از یك سو، حتی اگر دولت ترامپ دست آزاد داشت از نظر فنی دستیابی به این هدف دشوار بود. ایران همچنان نفت خویش را ارزان تر فروخته و از ارزهای دیگری به جز دلار آمریكا استفاده می نماید و همینطور به شیوه های مختلف برای ارسال محموله های نفتی خود روی آورده است. ایران همواره توانسته صادرات نفت خویش را حفظ كند.

مهم تر از همه بازار نفت دچار محدودیت عرضه بوده و نمی تواند حذف نفت ایران را تحمل كند. با این حال كه قیمت نفت بیشتر از ۱۵ درصد در یك ماه گذشته كاهش پیدا كرده اما بازار همچنان دچار محدودیت عرضه است. آمریكا و اوپك با روند سریعی به میزان عرضه خود اضافه كرده اند، اما مشخص نیست بتوانند این روند را حفظ كنند. آمریكا امكان دارد در سال ۲۰۱۹ شاهد رشد تولید خود باشد و در مورد اوپك تولید بیشتر به بهای كاهش ظرفیت مازاد تولید بوده است.

فضا برای مانور از جانب كاخ سفید همچنان كاملا محدود است. به قول تحلیلگر واحد اكونومیست، باآنكه نگرانی هایی درباره ضعیف شدن تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ وجود دارد، اما این واهمه وجود دارد كه حذف یك باره عرضه ایران سبب جهش شدید قیمت ها و مشكل اقتصادهای مصرف كننده نفت برای خرید نفت از جای دیگر می گردد. عربستان سعودی امكان دارد تا حدودی افت عرضه آنرا جبران كند اما قادر نخواهد بود به صورت كامل این افت را پوشش دهد و بازار را در برابر اختلالات عرضه نقاط دیگر فوق العاده صدمه پذیر می كند، ازاین رو دولت ترامپ تا حدودی ناچار شده نرمش نشان دهد، چونكه خریداران نفت بزرگ تر به خصوص مانند هند و چین تمایلی برای خاتمه فوری خرید نفت از ایران نداشته اند.

شركت وود مكنزی انتظار دارد بعد از آغاز تحریم ها ایران در مقایسه با سطح سپتامبر، با كاهش ۸۰۰ هزار بشكه در روز دیگر از صادرات نفت روبه رو شده و مجموعه صادرات این كشور به یك میلیون بشكه در روز برسد. آن وییس هیتر، نایب رییس بازارهای نفت در وود مكنزی چنین اظهار داشت: ما تصور می نماییم كه عرضه كافی از جانب نقاط دیگر در ماه های آینده وجود دارد تا تقاضای زمستانی را تامین كرده و از افزایش قیمت ها جلوگیری كند. نفت برنت احیانا حدود ۷۸ دلار در هر بشكه خواهد ماند. مازاد ظرفیت اوپك دو سال قبل چهار تا پنج میلیون بشكه در روز بود، اما هم اكنون تنها حدود ۰.۷ میلیون بشكه در روز مازاد ظرفیت دارد كه به معنای آن است كه بازار در سرمای شدید زمستان یا هرگونه اختلال جدید در روند عرضه، در برابر تقاضای بالا صدمه پذیر خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، اگر دولت ترامپ موفق شود صادرات نفت ایران را به صفر برساند، قیمت ها بسیار بالاتر خواهد رفت، اما در آستانه انتخابات میان دوره ای این امر یك مشكل سیاسی در داخل این كشور به وجود خواهد آورد. دولت آمریكا نمی خواهد در این زمینه هزینه ای پرداخت كند. در عوض در هفته های اخیر روشن شده كه صادرات نفت ایران متوقف نخواهد شد و برهمین اساس قیمت نفت عقب نشینی كرد.

با این حال با وجود امتیازی كه داده است، دولت ترامپ همچنان لحن مطمئنی به خود گرفته و تلاش می كند نشان دهد كه همچنان عزم خویش را برای توقف صادرات نفت ایران حفظ نموده است.