صادرات نخود آری یا نه

به گزارش زیپو کالا، رئیس شورای ملی نخود اظهار داشت: اگر کشوری محصولی دارد که در بازار داخل قیمت ارزان تری دارد اما در صادرات و بازار جهانی قیمت بالاتری دارد باید صادر شود تا ارز بیشتری وارد کشور شود.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، ناصر مرادی، رییس شورای ملی نخود و عضو هیأت مدیره انجمن حبوبات ایران درباره ی ممنوعیت صادرات نخود به مهر اظهار داشت: حبوبات شامل گروه کالایی انواع لوبیاها، عدس، نخود، لپه باقلا و… می شود. انجمن هم برمبنای تولیدات داخل و میزان مصرف کشور اگر محصولات به اندازه سرانه مصرف نباشد با واردات کمبودها جبران می شود. بدین سبب دولت حق دارد این ممنوعیت صادرات را اعمال کند؛ بااینکه ما مخالف هر نوع ممنوعیت صادراتی هستیم.
وی اضافه کرد: تجارت و بازار برمبنای عرضه و تقاضا است. عملکرد باید به شکلی باشد تا تجارت برمبنای ممنوعیت انجام نشود. اگر کشوری محصولی دارد که در بازار داخل قیمت ارزان تری دارد اما در صادرات و بازار جهانی قیمت بالاتری دارد باید صادر شود تا ارز بیشتری وارد کشور شود. سال ها ممنوعیت صادرات گروه حبوبات وجود داشته تنها محصولی که ممنوعیت نداشت نخود بود که با پیگیری بسیار انجام شده بود.
عضو هیأت مدیره انجمن حبوبات ایران افزود: سالهای قبل انجمن حبوبات و شورای ملی نخود درخواست نمود تا نخود به لحاظ تعرفه جدا از سایر اقلام حبوبات شود که اینگونه شد و رفع ممنوعیت شد چونکه لطمه هایی به بازار صادراتی وارد کرده بود.
مرادی اشاره کرد: سال ۹۱ چون نخود با سایر حبوبات دارای یک تعرفه بود با ممنوعیت صادرات حبوبات، صادرات نخود هم ممنوع گردید و این ممنوعیت حدود ۳ سال ادامه پیدا کرد. در این مقطع زمانی محصولات زیادی دپو و قیمت نخود افت زیادی داشت؛ بطوریکه دولت برای جلوگیری از زیان کشاورزان اقدام به خرید تضمینی قسمتی از محصولات کرد. در نهایت سال ۹۳ رفع ممنوعیت شد.
رئیس شورای ملی نخود با اشاره به ممنوعیت مجدد صادرات نخود در سال ۹۶ اظهار داشت: یک سال زمان برد تا در ستاد تنظیم بازار با توضیحات ارائه شده از طرف اعضای انجمن و شورا مسؤولان قانع شدند و رفع ممنوعیت شد. از شهریور ۹۷ صادرات نخود بدون مشکل ادامه داشت تا امسال که باردیگر در نیمه دوم، این ممنوعیت برای صادرات اعمال شد. با دو سال ممنوعیت بازارهای بین المللی از دست رفت.
عیدی نخود کاران
مرادی با اشاره به حجم صادرات حبوبات اظهار داشت: صادرات نخود در طول این سال ها باتوجه به میزان تولید بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تن در سال بود. امسال باتوجه به بهبود قیمت حبوبات همچون نخود اقدام به کشت بیشتر شد. همین طور بارش خوب و نبود آفت آمار تولید را دو برابر سالهای قبل کرد. همین طور مساله دیگر نرخ دلار بود. نخود ایرانی باتوجه به خوش طعمی و کیفیت آن بازار پسند بوده و کشورهایی مانند پاکستان و عراق مشتری آن هستند و امسال ازبکستان و امارات هم اضافه شدند. امسال بازار جهانی قیمت حبوبات رشد داشت و بر این اساس بازار حبوبات کاران نیز بهتر شد.
وی اشاره کرد: طبق گزارش گمرک جمهوری اسلامی در ۱۰ ماهه نخست امسال نزدیک به ۷۵ هزار تن نخود از کشور صادر شد و پیش بینی شده که نسبت به دو دهه قبل رکورد زده شود که این ممنوعیت آنرا برهم زد. برمبنای آمارهای گزارش شده بالاترین صادرات نخود از کشور در سال ۸۱ صورت گرفت و ۱۴۰ هزار تن نخود صادر شد که می توانست رکورد شکسته شود.
رئیس شورای ملی نخود اظهار داشت: ممنوعیت صادرات بدترین عیدی به کشاورزان بود برای اینکه در فصل کشت نخود هستیم اگر کشاورزان ناامید شوند و بازار صادراتی نباشد قیمت نخود کاهش زیادی خواهد داشت که به ضرر کشاورز تمام می شود.
این فعال بخش کشاورزی عنوان کرد: کشت نخود در استانهای غربی به شکل دیم بوده و نخود به طور معمول محصول جایگزینی برای غلات است تا زمین در کشت مجدد تقویت شود و کشاورز بعد از کشت گندم و جو چاره ای جز کشت نخود ندارد.
نخود کاران یارانه سم و کود ندارند
رئیس شورای ملی نخود درباره ی یارانه دریافتی کشاورزان این حوزه و این هزینه کرد باید در داخل مورد مصرف قرار گیرد، اظهار داشت: کشاورزان این محصول چیزی به عنوان یارانه کود و سم و یا آب ارزان ندارند برای اینکه کشت نخود آب مصرفی ندارد و با یک دفعه بارش محصول رشد می کند. از کود هم استفاده نمی شود برای اینکه نخود دارای ازت بوده و خود سبب تقویت خاک می شود. فقط یک دفعه سم پاشی می شود تا کرم گیله خوار از بین برود. سموم هم با نرخ آزاد در اختیار نخود کاران قرار می گیرد.
مرادی در ادامه سخنان خود به رفع ممنوعیت صادرات نخود در شهریور امسال اشاره نمود و اظهار داشت: با پیگیری بسیار وزارت جهاد کشاورزی ۱۹ شهریور امسال نامه ای به سازمان توسعه تجارت نوشته بود که عدم صادرات منجر به ضرر کشاورز و افت قیمت نخود می شود پس ممنوعیت رفع شد اما اعمال باردیگر این ممنوعیت نمی تواند بازارهای بین المللی را حفظ کند. همین طور بارها درخواست شد نباید به نخود آبگوشتی ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی تعلق بگیرد برای اینکه تولید داخل پاسخگو بازار است؛ اما ترتیب اثری داده نشد.
وی ادامه با اشاره به سرانه مصرف اظهار داشت: برمبنای آمار انجمن حبوبات سرانه مصرف در کشور ۲ کیلو گرم است و این عدد را دوره ای وزارت جهاد کشاورزی ۴ کیلو گرم اعلام نمود و امروز آنرا ۳ کیلو گرم می داند. هم اکنون نخود کیلویی ۴۰ هزار تومان از کشاورز خریداری می شود و تا به دست مصرف کننده برسد ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت دارد که عدد بالایی نیست.
عضو هیأت مدیره انجمن حبوبات ایران اشاره کرد: هر جا تولید ضعیف می شود به سبب این بوده که بازار صادراتی از دست رفته است. بازار صادراتی به آسانی به دست نمی آید.
وی درباره ی گرانی نیمه دوم حبوبات هم اظهار داشت: مصرف حبوبات در نیمه دوم روند افزایشی دارد و با گرم شدن هوا مصرف کاهشی می شود. همین طور تا ۳ ماه دیگر در خرداد برداشت محصولات جدید رخ می دهد و تا ماه ۴ و ۵ نخود جدید به بازار عرضه می شود.
مرادی در آخر اظهار داشت: درخواست داریم وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی به موضوع ممنوعیت صادرات نخود رسیدگی کند.