شروع دور جدید مدیریت سدهای سیستان و بلوچستان با ورود سامانه بارشی

به گزارش زیپو کالا، یک مقام مسوول اظهار داشت: باتوجه به پیش بینی های موسسه تحقیقات منابع آب در خصوص فعال شدن سامانه بارشی جدید در استان سیستان و بلوچستان، رهاسازی آب سدهای حوزه جنوبی استان در حال انجام می باشد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از وزارت نیرو، در پی وقوع بارش های کم سابقه روزهای اخیر که از ششم اسفند در ۱۱ شهرستان سیستان و بلوچستان شروع شد، سیلاب های مختلفی به وقوع پیوست که قسمتی از این سیلاب ها بواسطه کارایی و کاربرد سدها مهار گشت و از بروز خسارات مالی شدید و جانی پیشگیری کرد.
حجم بارندگی روزهای اخیر این استان بین ۳۰۰ میلی متر تا ۵۶۰ میلی متر به ثبت رسید و با وجود سدهایی که جانمایی آنها به درستی لحاظ شده بود، از این حجم بارشی به عنوان امکان و فرصتی مناسب برای تامین آب آشامیدنی هموطنان این خطه از سرزمین بهره برداری مناسب صورت گرفت و از شدت خسارات مالی وارده نیز کاسته شد.
بر اساس گزارش هواشناسی موج جدید بارشی اینروزها بار دیگر بلوچستان را تحت تأثیر خود قرار داده و بر این اساس ذخایر آب سدهای جنوب سیستان و بلوچستان بار دیگر مدیریت می شوند.
به منظور مطلع شدن از جزییات و چند و چون مدیریت سدها و منابع آبی استان سیستان و بلوچستان با ورود سامانه بارشی جدید به سراغ “محمدامین بارانی” مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان رفتیم.
بارانی در این زمینه اظهار داشت: باتوجه به هشدارهای هواشناسی و اطلاعات مؤسسه تحقیقات منابع آب کشور، در کنار صدور و اعلام هشدارهای لازم به شهروندان، اطلاعیه های لازم نیز با فرمانداری و بخشداری مکاتبه شده است و در همین راستا تخلیه سدهای این منطقه تا حد مجاز که عموماً ۱۰ تا ۲۰ درصد را شامل می شود، در دستور کار قرار گرفت.
وی اضافه کرد: بر این اساس رهاسازی آب سدهای حوزه جنوبی استان همچون سدهای پیشین، زیردان، خیرآباد، شی کلگ و ماشکید علیا در حال انجام می باشد، ضمن این که آبگیری مناسبی در این سدها انجام شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان بر تأثیر انکارناپذیر سدها در مهار سیلاب تاکید و اشاره کرد: بمنظور پیش گیری از هرگونه خسارات احتمالی در پی فعال شدن سامانه بارشی جدید درکنار پیشبرد تمهیدات مختلف، همه گروههای عملیاتی این شرکت در حالت آماده باش قرار دارند.
بنا بر این گزارش مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان در این زمینه اعلام نمود: با ورود سامانه بارشی به استان از ۹۰ ایستگاه هواشناسی و باران سنجی گزارش باران مخابره شده است که بر این اساس از زرآباد ۳۶ میلی متر، فرودگاه ایرانشهر ۱۹.۲ میلی متر، سراوان ۲۰.۲ میلی متر و مهرستان ۱۷.۲ میلی متر باران گزارش شده است.
وی اضافه کرد: سامانه بارشی فعلی تا اواخر وقت چهارشنبه در استان سبب بارش باران گاهی رگبار و رعد و برق و احتمال بارش تگرگ و وزش تند باد خواهد شد که عمده بارش در جنوب غرب استان انتظار می رود. همین طور پنجشنبه در سطح استان جوی آرام همراه با وزش باد ملایم تا متوسط و جمعه در نواحی مرکزی و جنوبی وزش باد متوسط تا نسبتاً شدید رخ خواهد داد. از اواخر وقت جمعه تا یکشنبه سامانه بارشی جدید در استان فعال خواهد بود که عمده بارش روی دریا و نوار ساحلی انتظار می رود.

منبع: