صنوف بدون شناسه یکتا از خدمات دولتی محروم می شوند

به گزارش زیپو کالا، دبیرکل اتاق اصناف کشور اظهار داشت: تا انتهای سال فرصت است صنوف شناسه یکتا دریافت نمایند و از شروع سال آینده هر کس فاقد این کد باشد از بسیاری خدمات دولتی محروم خواهد شد.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، محمود بنانژاد، دبیرکل اتاق اصناف کشور در مورد شناسه یکتا در برنامه ای تلویزیونی اظهار داشت: حدود سالی است که بحث درگاه ملی مجوزها عنوان و مطرح و اجرایی شد و صدور پروانه کسب از راه درگاه ملی مجوزهای صورت می گیرید.
وی اضافه کرد: هر مجوز صنفی که صادر می شود، یک شناسه یکتا در چارچوب یک کد QR یا همان QR کدی که روی پروانه های درج و شناسایی می شود و دیگر هیچ واحد صنفی صرفا با پروانه کسب یا جواز صنفی که به شکل فیزیکی و کاغذی است شناخته نمی شود و با کدی به نام یکتا شناسایی می شود که همان QR کد است که در سامانه قرار دارد.
بنانژاد افزود: از آغاز اجرای شدن این طرح تعداد زیادی مجوز صادر شد. همینطور پیش از این با عنایت به اعتبار پروانه های کسب که ۵ ساله هستند، تعداد زیادی هم قبلاً صادر شده بود که در درگاه اتاق اصناف و هیأت عالی نظارت بیشتر از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار پروانه کسب در صنوف مختلف در کل کشور صادر شده که معتبر هستند. اما با عنایت به این که تمام این مجوزها باید این کد شناسه یکتا را در چارچوب QR کد بگیرند، ظرفیتی در درگاه ملی مجوزهای بوجود آمد که بتوانند پروانه های قدیمی از حالت کاغذی به حالت الکترونیکی درآید و صنوف کد شناسه یکتا را هم دریافت نمایند.
دبیرکل اتاق اصناف کشور در ادامه خاطرنشان کرد: تا آخر سال فرصت است صنوف شناسه یکتا دریافت نمایند و از آغاز سال آینده هر کس فاقد این کد باشد از بسیاری خدمات دولتی مثل افتتاح حساب و داشتن دستگاه پوز، پروندهای مالیاتی و… محروم خواهد شد.
بنانژاد در مورد محاسن شناسه یکتا اظهار داشت: یک از مشکلات و معضلاتی که همیشه در بازار وجود داشته این بوده که افرادی بودند بدون مجوز در صنوف مختلف فعالیت می کردند. وقتی بدون مجوز فعالیت می کردند امکان دارد هرگونه تخلفی را هم انجام دهند و هیچ وسیله ای برای رهگیری تخلفات وجود نداشته باشد و در برهم زدن نظام بازار اختلالاتی را به وجود بیاورد؛ ازاین رو اولین مزیت اینست که تمام واحدهای صنفی فعال در چارچوب قانون نظام صنفی فعالیت خواهند کرد. دوم این که رسیدگی به نظرات و شکایات و تخلفاتی که امکان دارد در بازار وجود داشته باشد مردم راحتتر با مدیران صنف ارتباط داشته باشند. بدین سان وقتی مشکلی به وجود آمد، می توانند بارکدی که روی پروانه کسب نصب شده اسکن کنند و تمام اطلاعات واحد صنفی به همراه گزارش تخلف را اطلاع رسانی کنند و متولیان با سرعت بیشتر به مشکل رسیدگی کنند.