كشاورزی در هفته ای كه گذشت؛ ابلاغ قیمت خریدتضمینی گندم به زودی

زیپو کالا: وزیر جهاد کشاورزی در مراسم شروع سال زراعی جدید طرح جهش تولید در دیمزارها اعلام کرد، اوایل هفته آتی قیمت جدید خرید تضمینی گندم ابلاغ می شود.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، یکی از خبرهای مهم این هفته در عرصه کشاورزی این بود که وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رییس شورای قیمت گذاری محصولات اساسی اعلام کرد؛ اوایل هفته آتی قیمت جدید خرید تضمینی گندم پس از حدودا یک ماه ابلاغ می شود.
از تأخیر در پرداخت مطالبات تا اعلام قیمت
محمدعلی نیکبخت در مراسم شروع سال زراعی جدید طرح جهش تولید در دیمزارها تاریخ ابلاغ قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ را اوایل هفته آتی اعلام نمود. قبل تر یکی از فعالان حوزه کشاورزی به مهر گفته بود این عدد در شورای قیمت گذاری ۱۹.۵۰۰ تومان تعیین شده است.
تعلل در ابلاغ این قیمت نگرانی هایی را در میان جامعه کشاورزان به وجود آورد و مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران گفت این که قیمت ۲۲ شهریور از طرف شورای قیمت گذاری محصولات اساسی تعیین شد اما هنوز ابلاغ نشده نگرانی هایی را برای جامعه گندم کاران ایجاد کرده است.
وی درباره ی مطالبات معوق هم عنوان نمود که ۱۰ هزار میلیارد تومان (همت) به گندم کارانی که هیچ دریافتی نداشتند با در نظر گرفتن مبلغ ۱۱.۵۰۰ تومان در چند روز اخیر پرداخت شده و حدود ۳۰ همت از مطالبات همچنان باقی مانده که بیان شده این عدد به تدریج تا پایان مهر پرداخت خواهد شد.
پیگیری آزادسازی قیمت شکر
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرده کشور باید در ۵ قلم گندم، جو، برنج، شکر و پنبه خودکفایی ۱۰۰ درصدی داشته باشد. خرید بیش از ۱۰ میلیون تن در سال زراعی جاری در صورتیکه این عدد ۸ میلیون تن پیش بینی شده بود نیازمندی کشور به این کالا را تا حدودی رفع کرده بدین جهت واردات گندم آمار پایینی را به خود مختص کرده است. بگفته این مقام مسؤول این خودکفایی برای شکر بعد از گندم قابل دستیابی است.
در ادامه موضوع شکر موضوع آزادسازی قیمت آن مطرح است. شکر در وزارت جهاد کشاورزی در دو معاونت پیگیری می شود. تولید مربوط به بخشی و قیمت و بازار نیز مربوط به بخش دیگر است. با اینحال عنوان می شود با افزایش قیمت شکر در بازار جهانی قیمت های فعلی منجر به زیان بخش تولید بوده و پیشنهاد آزادسازی نرخها از طرف وزارت جهاد کشاورزی از قبل مطرح بوده است. گفته می شود ۴ درصد شکر مصرف مستقیم و باقی مربوط به مصارف غیر مستقیم مانند صنف و صنعت است. با اینحال حالا آزادسازی نرخ شکر در کمیسیون تخصصی کشاورزی درحال پیگیری است. در ادامه آزادسازی قیمت شکر مقرر است این محصول از تالار یک به تالار دو منتقل شود. اختصاص ارز شکر در تالار یک با قیمت ۲۸.۵۰۰ در حال انجام می باشد که اظهار می شود تولید با نرخ گذاری دولتی صرفه اقتصادی ندارد؛ بدین جهت باید اختصاص ارز در تالار دوم و با ارز حدود ۳۷ هزار تومانی باشد تا تولید توان رقابت با شکر وارداتی را داشته باشد.
از سوی دیگر نمایندگان مجلس در جلسه علنی چهارشنبه ۱۹ مهر و در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه، جز ۳ بند (ج) ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه را تصویب کردند.
طبق این مصوبه برای توسعه اشتغال و رشد اقتصادی بوسیله سرمایه گذاری بخش خصوصی و تعاونی؛
۳-۱ – قیمت گذاری دولتی به استثنای کالاهای اساسی یارانه ای و کالاها و خدمات انحصاری و عمومی ممنوع می باشد.
تبصره ۱- کالاهای اساسی یارانه ای کالاهایی است که از یارانه مستقیم ارز ترجیحی یا یارانه مستقیم ریالی مانند پرداخت مستقیم قسمتی از قیمت کالا توسط دولت برخوردار شده اند.
تبصره ۲- کالاها و خدمات انحصاری، فقط کالاها و خدماتی است که بازار آنها توسط شورای رقابت به عنوان مصادیق بازارهای انحصاری تشخیص داده شده است.
تبصره ۳- کالاها و خدمات عمومی، کالاها و خدماتی است که دولت تنها عرضه کننده آنها بوده و تولید و عرضه آن در تملک و اختیار دولت بوده و منافع حاصل از فروش آن نیز مستقیماً در اختیار دولت قرار می گیرد.
وزیر بدنبال اجرای طرح جهش تولید برای گوشت
بازار گوشت قرمز از دیگر خبرهایی است که تامین و تولید آن تأثیر زیادی در امنیت غذایی دارد. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره بر جهش تولید در محصولات اساسی گفت، منابع پایه خصوصاً آب و خاک محدود است و امکان توسعه فیزیکی به ندرت ممکنست که هزینه زیادی دارد. بدین جهت ضروریست طرح جهش تولید در دیمزارها علاوه بر زراعت، باغات و گیاهان دارویی برای گوشت قرمز هم اجرا شود.
دغدغه های بهداشتی گوشت قرمز
۱۴ مهر روز ملی دامپزشکی است. ابتدای هفته همایش روز ملی دامپزشکی انجام شد که رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از ورود بی ضابطه دام از مرزهای شرقی کشور از یک سو و عدم اتخاذ تصمیم های مناسب در عرصه سویه های جدید تب برفکی این دام ها اظهار نگرانی کرد و گفت، ۴۹ درصد بیماریها بین انسان و دام مشترک است.
در همین راستا قبل تر مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور گفته بود، واردات دام پایه پروار از پاکستان در حال انجام می باشد اما این واردات مقرر است تا چه زمانی از این کشور ادامه داشته باشد؟ صادرات دام در پاکستان ممنوعست اما به سبب شرایط خاص به ایالت بلوچستان در مرز ایران مجوز موقت صادرات داده شده است. گوشت تولیدی کشور از کیفیت بالایی برخوردار بوده برای اینکه عمدتا دام ها در مراتع پرورش پیدا می کنند؛ اما کشوری مانند پاکستان، آلوده ترین کشور جهان به امراض انگلی و بیماریهای دامی مشهور است.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اظهار کرد، راندمان و بهبود فعالیت ها در تمام صنایع با برخورداری از فناوری ممکن شده بدین جهت پیشنهاد می شود فعالیت استارت آپ ها بیش از گذشته در عرصه دامپزشکی پیگیری شود.
رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی هم با اعلان اینکه ۸۰۰ بیماری مشترک بین دام و انسان است، اظهار کرد، قسمتی از شاغلان این حوزه به سبب بیماریهای مشترک هر سال جان خودرا از دست می دهند و خانواده آنها در معرض تهدید هستند اما دیده نمی گردد. شاغلان حوزه دام و دامپزشکی در خط مقدم مبارزه با بیماریهای مشترک بوده و طی نامه ای به ریاست جمهوری پیشنهاد داده ایم این افراد به عنوان شهیدان مدافع سلامت لحاظ شوند.
تولید گوشت عشایر
جامعه عشایر با جمعیت یک میلیون و ۱۱۵ هزار نفر و ۲۵۲ هزار خانوار سومین بخش جمعیتی پس از جمعیت شهری و روستایی ایران را می سازند. مدیرکل دفتر به سازی امور تولید سازمان امور عشایر ایران گفت، این جمعیت بهره بردار ۳۵.۵ میلیون هکتار از مراتع بوده که ۴۲ درصد از مراتع کشور را شامل می شود.
بر اساس آمار رسمی مرکز آمار ایران آمار دام سبک کشور ۶۰ میلیون رأس بوده که بگفته این مقام دولتی ۲۸.۸ میلیون رأس آن مربوط به دام عشایر است و عشایر کشور سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن از گوشت قرمز برای بازار تامین می کنند که برابر با ۲۵ درصد از گوشت قرمز تولیدی است.
گفتنی است بااینکه تلاش ها در امتداد رونق و شکوفایی بخش کشاورزی است اما حوزه دامپروری مغفول مانده و بگفته دامداران تولید دام توجیه اقتصادی ندارد بدین جهت برخی فعالان این حوزه تغییر شغل داده و به کشاورزی روی آورده اند.
سرمایه گذاری سختگیرانه تر می شود
توسعه نیاز به تامین منابع مالی دارد. در دهه های اخیر با وجود سرمایه گذاری در عرصه های مختلف خروجی مورد انتظار نبوده است. به عنوان مثال در عرصه کسب وکار، وزارت امور اقتصادی و دارایی تاکید دارد در بخشهایی برای ایجاد اشتغال سرمایه گذاری شود که منجر به اشتغال پایدار شود برای اینکه در گذشته تسهیلات زیادی در این بخش انجام شد اما این منابع مالی سر از بازار مسکن و… در آورد. در بخش کشاورزی هم این سختگیری ها لحاظ شده و این مساله به تامین آب رسیده است.
قائم مقام مجری طرح شبکه های فرعی آبیاری و زه کشی غرب و شمال غرب گفت، برمبنای تاکید رهبری باید آب های روان مدیریت و کنترل شده و در نهایت با برنامه به مزارع هدایت شده و در اختیار کشاورزان قرار گیرد. این مساله در دو طرح کلان در حال اجراست که ۵۵۰ هزار هکتار از ۷ استان خوزستان، ایلام، کردستان، کرمانشاه، اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی را مشمول آن می کند. دستاورد اجرای پروژه نخست در خوزستان و ایلام، زراعت و برداشت حدود ۲ میلیون تن گندم در خوزستان بود.
وی با اشاره به طرح دوم در استانهای غربی و شمال غربی افزود، در اجرای برخی پروژه ها در امتداد طرح شبکه فرعی آبیاری و زه کشی جلوتر از شرکت آب و فاضلاب استانها بوده ایم. در بسیاری موارد مشکل نبود آب در شبکه باعث شده تا پروژه ها صورت گیرد اما به سبب نبود آب به مرحله اجرا نرسد. تامین نشدن آب از طرف وزارت نیرو در نهایت منجر به مستهلک شدن تأسیسات و تجهیزات پروژه ها شده یا از طرف سارقان سرقت می شود. در نتیجه با وجود تامین زیرساخت ها به اهداف دست نمی یابیم. بدین جهت ضروریست منابع مالی در جایی هزینه شود که مطمئن باشیم آب در شبکه اصلی وجود دارد. همین طور از وزارت نیرو درخواست داریم به اموری که تعهد می کنند، پایبند باشند.

منبع: