اعتراض یار پوتین به کاهش تولید نفت روسیه

به گزارش زیپو کالا، مدیرعامل روس نفت گفت کاهش تولید نفت متناوب روسیه، توسعه بزرگترین تولیدکننده نفت این کشور را محدود کرده است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، ایگور سچین، مدیرعامل شرکت روس نفت بعد از انتشار نتایج عملیاتی این شرکت، در اطلاعیه ای اعلام نمود: روس نفت از سال ۲۰۱۷، تولید نفت خودرا محدود نگه داشته است و این امر مانع از آزاد شدن پتانسیل کامل این شرکت شده است. سچین، یکی از قدرتمندترین مدیران روسی و از یاران نزدیک ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه است.

با این حال، روس نفت به کاهش تولید فعلی که در امتداد همکاری روسیه به اوپک به اجرا درآمده، پایبند است. این غول نفتی، تولید مایعات خودرا در سه ماهه دوم نسبت به سه ماهه اول، به میزان ۲.۲ درصد کاهش داشت و به ۳.۹ میلیون بشکه در روز رساند.

روس نفت اعلام نمود تولید سه ماهه این شرکت، ۲.۲ درصد کم شده و به ۳.۹ میلیون بشکه در روز رسید و فروش نیمه اول سال، به ۳.۹ تریلیون روبل (۴۱ میلیارد دلار) رسید که به سبب کاهش قیمت نفت، بیش از یک چهارم نسبت به سال گذشته، کاهش داشت. با این وجود، درآمد سه ماهه دوم روس نفت، ۱۲.۱ درصد رشد کرد و به دو تریلیون روبل رسید.

این شرکت اعلام نمود درآمد خالص در فاصله ژانویه تا ژوئن، به ۶۵۲ میلیارد روبل رسیده است اما آمار قابل مقایسه ای ارائه نکرد. شرکت های روسی از زمان شروع عملیات نظامی ویژه در اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، نتایج مالی خودرا بطور منظم اعلام نکرده اند.

سود شرکت های نفتی بزرگ جهانی در سال میلادی جاری نسبت به سال ۲۰۲۲ که شروع جنگ در اوکراین، موجب افزایش چشم گیر قیمت نفت و گاز شده بود، تقریباً نیمی کاهش پیدا کرده است.، شرکت دولتی گازپروم اعلام نمود که در سه ماهه دوم سال میلادی جاری در پی سقوط صادرات گاز به اروپا، ۱۸.۶ میلیارد روبل ضرر خالص داشته است در صورتیکه در زمان مشابه سال گذشته، سود خالص ۱.۰۳ تریلیون روبل داشت.

از زمان شروع همکاری روسیه با اوپک در سال ۲۰۱۷، سچین دائما از این همکاری انتقاد کرده و خواهان افزایش تولید نفت روسیه و دفاع از سهم بازارش در مقابل تولیدکنندگان جهانی دیگر شده است. اوپک و متحدانش شامل روسیه، از اواخر سال ۲۰۲۲ برای تقویت قیمت ها، محدود کردن عرضه را شروع کردند و در ژوئن، محدودیت عرضه را تا انتهای سال ۲۰۲۴، تمدید کردند.

این اواخر، در کنفرانس اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ، سچین به این نکته اشاره نمود که رسیدن به توافق به سبب ساختارهای اقتصادی متفاوت و تفاوت روند تولید کشورهای عضو، برای اوپک دشوار شده است.

روسیه متعهد شده است تولید نفت خودرا از مارس سال ۲۰۲۳ کم کند و این محدودیت را تا انتهای سال ۲۰۲۴ حفظ کند. به علاوه، این کشور متعهد شده است صادرات نفت خودرا در اوت به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز و در سپتامبر به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز کم کند. روسیه بعد از اعمال تحریم های غرب بر سر جنگ در اوکراین، جریان تجارت نفت نفت خودرا از اروپا به آسیا و مناطق دیگر جهان تغییر داده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک است، تولیدش را در اقدامی داوطلبانه، یک میلیون بشکه در روز کاهش داده است تا اقدامات پیشگیرانه کشورهای اوپک پلاس برای حفظ ثبات و توازن بازار نفت را تقویت کند.

منبع: