امکان درآمدزایی سالانه ۳ میلیارد دلاری با مصرف نفت کوره

به گزارش زیپو کالا، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اظهار داشت: اگر بتوانیم نفت کوره را در زنجیره ارزش افزوده استفاده نماییم، ۱.۳ میلیارد دلار درآمد کنونی به ۳ میلیارد دلار در سال می رسد.

به گزارش زیپو کالا به نقل از شانا، رضا کاظم نژاد، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در آئین رویداد گوگردزدایی و ارتقای کیفیت نفت کوره با تکیه بر توسعه زنجیره ارزش نفت خام که در مرکز همایش های بین المللی (کوشک) و با حضور وحید زیدی فرد، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، عظیم کلانتری، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، اسماعیل کفایتی، رئیس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت برگزار گردید، اظهار داشت: ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در پالایشگاه های کشور ظرفیت پالایشی وجود دارد که با احتساب ۴۰۰ هزار بشکه خوراک میعانات گازی، از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه باقیمانده ظرفیت پالایش نفت خام در کشور، حدود ۲۵ درصد آن به نفت کوره یا وکیوم باتوم تبدیل می شود.
وی با اشاره به راه اندازی دو پالایشگاه نو در آینده اضافه کرد: با راه اندازی این دو پالایشگاه ظرفیت روزانه پالایشگاه های کشور به دو میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه و مقدار تولید نفت کوره به ۶۰ هزار تن در روز می رسد.
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اظهار داشت: در پالایشگاه امام خمینی شازند واحد RFCC (واحد تولید بنزین از برش های سنگین نفتی) وجود دارد که نفت کوره را به فرآورده های سبک و سوخت کشتی با گوگرد زیر نیم درصد تبدیل می کند.
کاظم نژاد با اعلان اینکه اختلاف قیمت نفت کوره با گوگرد ۳.۵ درصد و نیم درصد در بازارهای جهانی، حدود ۱۰۵ دلار است اشاره کرد: سالانه حدود ۲ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار ارزش افزوده از کشور خارج می شود و اگر بتوانیم با هزینه های تولید و ترابری ۶۰ درصد این ارزش افزوده را جذب بودجه کشور نماییم، سالانه حدود ۱.۳ میلیارد دلار درآمد ایجاد می شود.
وی اضافه کرد: در سالهای پیش امکان فروش این مقدار نفت کوره وجود نداشت و مجبور به کاهش ظرفیت پالایشگاه و یا انبار کردن نفت کوره بودیم تا تولید پالایشگاه ها متوقف نشود.
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به این که اجبار جهانی برای کاهش نفت کوره با گوگرد ۳.۵ درصد به نیم درصد برای سوخت کشتی هاست، اظهار داشت: اگر بتوانیم نفت کوره را در زنجیره ارزش افزوده استفاده نمائیم، رقم ۱.۳ میلیارد دلار به ۳ میلیارد دلار در سال می رسد.
کاظم نژاد با اعلان اینکه بخش های خصوصی و دانش بنیان کشور در مقیاس کوچک وارد عرصه گوگردزدایی نفت کوره شده اند، اظهار داشت: بخش پژوهش و فناوری و مجموعه وزارت نفت هم این کار را آغاز نموده است.
وی از نصب اولین پایلوت تبدیل نفت کوره به فرآورده های سبک در پالایشگاه کرمانشاه اطلاع داد و اضافه کرد: تبدیل نفت کوره به فرآورده هایی با ارزش افزوده از دغدغه های مهم وزارت نفت می باشد.
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اظهار داشت: اگر صنعت نفت و شاخه های آن در کشور پا بگیرد، افراد نخبه و دانشمندان ما متناسب با این پیشرفت در کشور رشد می کنند.
کاظم نژاد با اعلان اینکه پژوهشگران کشور در گذشته برای نمونه گیری از نفت کوره گرفتار مشکل می شدند، اظهار داشت: اکنون این فرایند از جانب شرکت ملی پالایش و پخش آسان شده است.