معاون وزیر ارتباطات مطرح كرد: اتصال ۹۲ درصد روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات

به گزارش زیپو کالا، از گیلان معاون وزیر ارتباطات اظهار داشت: میانگین ضریب پوشش شبکه ملی اطلاعات روستاهای کشور ۹۲ درصد و برای روستاهای استان گیلان ۹۴.۶ درصد است، این آمار در شهرستان رشت به جز سه سایت در دست بهبود، ۱۰۰ درصد است و به عبارتی ارتباطات روستایی این شهرستان، توسعه یافته است.
رضا باقری اصل امروز در جلسه بررسی مشکلات ارتباطی شهرستان رشت که در فرمانداری برگزار گردید، اظهار داشت: کشور در موقعیت حساسی در عرصه ارتباطات قرار دارد، طبق گزارش مرکز ملی فضای مجازی توسعه شبکه ملی اطلاعات از ۲۳ درصد در آغاز دولت، در بهمن ماه سال قبل به ۵۷ درصد رشد داشته است.
معاون امور دولت، مجلس و استانهای وزارت ارتباطات اضافه کرد: در آخرین گزارش آمارها بیان کننده ۶۵ درصد تحقق دسترسی به شبکه ملی اطلاعات است، ان شاءالله تا آخر سال بتوانیم به ۷۵ درصد برسانیم.
باقری اصل اظهار داشت: وزارت ارتباطات با درک این که توسعه ارتباطات ثابت یک موضوع کلیدی، ضروری و حیاتی برای جمهوری اسلامی ایران است، پروژه FTTX (توسعه شبکه فیبر نوری) را شروع کرد.
وی با اعلان اینکه توسعه شبکه تلفن ثابت چند برابر مشکل تر از تلفن هم راه است، اشاره کرد: در ارتباطات ثابت بر خلاف ارتباطات سیار، زیرساخت ها باید تا درب منزل برود و مشکل بازسازی شبکه ای است که از سال ۱۳۵۰ تا حالا وجود داشته، از طرفی با توسعه شهرها و هم اکنون حدود ۱۴۴۰ شهر در کشور داریم که تعداد آن بیشتر می شود، پس توسعه ارتباط و تلفن ثابت آنها برای ما حیاتیست.
باقری اصل بیان کرد: با اتفاقاتی که در دنیا برای توسعه شبکه منظومه های ماهواره ای می افتد، این پروژه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را برای تحقق فضای مجازی رقم می زند پس فقط یک پروژه با فقط با جنبه های اقتصادی و اجتماعی نیست بلکه یک پروژه امنیت ملی شمرده می شود و فرمانداران و بخشداران از این دید به مسئله نگاه کنند که درحال اجرای پروژه امنیت ملی هستیم.
معاون وزیر ارتباطات افزود: یکی از نکات عجیب این است که توسعه شبکه مبتنی بر سیم مسی منسوخ شده است و امکان توسعه وجود ندارد و از سویی در کنار این مسئله مباحث سرقت کابل ها را شاهد می باشیم و استان گیلان در این زمینه با وجود دسترسی و فاصله های کم نسبت به استانی مثل کرمان، رتبه بالایی در سرقت کابل در کشور دارد.
وی اظهار داشت: با وجود چنین مشکلی نمی توانیم توسعه مبتنی بر سیم مسی را در استان ادامه دهیم چون اگر توسعه دهیم از طرفی متریال و مس را برای سارقان فراهم می نماییم و این پروسه خاتمه نمی یابد و از سویی نمی توانیم پاسخگوی نیاز مردم باشیم و فقط برای دولت هزینه بر است.
باقری با اشاره به توسعه شبکه فیبر نوری در شهرستان رشت، اشاره کرد: با همراهی اپراتورها و مخابرات ۹۰۰۰ دایره ارتباطی فیبر نوری در رشت و ۱۰۵ دایره ارتباطی در کوچصفهان به وجود آمده که نشان میدهد اپراتورها در عرصه فیبر نوری سرمایه گزاری نموده اند.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به قطع ارتباط ۱۴۰ نقطه روستایی شهرستان رشت، افزود: از این تعداد ۷۰ مورد شبکه داخلی دارد اما ارتباط سیم اصلی قطع شده است که باید برای برقراری ارتباط آنها به سراغ پروژه GMS برویم.
وی با اعلان اینکه برای نواحی روستایی باید بوسیله GMS فیبر مثل شهرها توسعه شبکه داشته باشیم، اظهار داشت: یارانه ای که دولت برای هر اتصال در نظر می گیرد حدود ۳ میلیون تومان است، از این جهت می توانیم ارتباط خوب و با کیفیتی را برقرار نماییم. آنجا که شبکه دسترسی وجود دارد فیبرگذاری انجام گیرد و شبکه فیبری شود.
باقری با اشاره به این که توسعه شبکه فیبر نوری برای اپراتورها هم درآمدزاست، اضافه کرد: استان گیلان دو میلیون نفر جمعیت ساکن دارد که آخر هفته ها و تعطیلات هم این آمار به ۴ میلیون نفر می رسد پس سرمایه گذاری در این استان، اقتصادی بوده، با شرایط اقلیمی استان شبکه محیطی زیرزمینی پایدارتر از روی زمین است.
وی بیان کرد: میانگین ضریب پوشش شبکه ملی اطلاعات روستاهای کشور ۹۲ درصد و برای روستاهای استان گیلان ۹۴.۶ درصد است، این آمار در شهرستان رشت به جز سه سایت در دست بهبود، ۱۰۰ درصد است و به عبارتی ارتباطات روستایی این شهرستان، توسعه یافته است.
معاون وزیر ارتباطات اظهار داشت: باید پوشش ارتباطات جاده ای استان را تقویت نماییم، ان شاءالله تا آخر سال جاری ضریب پوشش ارتباطی استان به ۱۰۰ درصد برسد، سپس از شروع سال آینده فاز دوم یعنی بهبود ارتباط نقاطی که ارتباط ضعیف دارند را شروع نماییم و مناطق فاقد ارتباط را توسعه دهیم بعد از آن به سراغ نقاط با ارتباط ضعیف برویم.