مذاکرات پاکستان برای خرید دومین محموله نفت روسیه

زیپو کالا: زیپو کالا: وزیر نفت پاکستان اعلام نمود که این کشور، سرگرم مذاکره برای خرید دومین محموله نفت تخفیف دار روسیه است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، مصدق مالک به خبرنگاران اظهار داشت: سناریویی که تحت آن این کشور از نفت روسیه منفعت نمی برد، وجود ندارد. ما درحال نهایی کردن یک محموله دیگر هستیم.

وزیر نفت پاکستان اعلام نمود که اولین محموله نفت اورال روسیه به میزان ۱۰۰ هزار تن، با وجود محدودیت هایی مانند هزینه های بالاتر حمل و بیمه، در شرکت دولتی “پالایش پاکستان” با موفقیت آزمایش شده و بعد از پالایش در مقایسه با گرید نفتی سبک عربی، نفت کوره بیشتری ساخته است.

وی درباره ی نفت روسیه اظهار داشت: این نفت همچنان به نفع ما است. وزیر نفت پاکستان به میزان نفتی که مقرر است تحت محموله دوم، خریداری شود اشاره نکرد. پاکستان همین طور جزییات قیمت یا تخفیف محموله اول را منتشر نکرده است.

نخستین محموله نفت روسیه که در آوریل مورد توافق قرار گرفت، ماه گذشته در بندر کراچی لنگر انداخت و به یوان چین تسویه شد.

پاکستان در امتداد صرفه جویی در ذخایر ارزی خارجی که عمدتاً برای واردات نفت استفاده می شود، بدنبال خرید نفت از روسیه است. این کشور با بحران جدی تراز پرداخت روبرو شده و ذخایر بانک مرکزی این کشور برای پوشش یک ماه واردات کنترل شده، کفایت نمی نماید. پاکستان قبل از این که ماه گذشته، سه میلیارد دلار کمک مالی از صندوق بین المللی پول دریافت کند، در آستانه نکول بدهی قرار داشت.

درخواست پاکستان، به روسیه که مسیر صادرات نفت خودرا از زمان شروع جنگ در اوکراین، از بازارهای غربی به شرق تغییر داده است، بازار جدیدی می دهد تا به فروش رو به رشد به هند و چین اضافه کند.

تحلیلگران می گویند با توجه به این که پاکستان همیشه یک متحده غربی بوده و رقیب هند است که از نظر تاریخی به مسکو نزدیک بوده، اما نفت تخفیف دار در وضعیت اضطرار مالی، یک فرصت برای پاکستان است.

مالک اظهار داشت: شرکت خصوصی “پاک عرب ریفاینری لیمیتد” هم برای واردات نفت روسیه درخواست کرده است.

واردات انرژی، بخش عمده پرداخت های خارجی پاکستان را تشکیل می دهد. طبق آمار شرکت تحلیلی کپلر، اسلام آباد در سال ۲۰۲۲، به میزان ۱۵۴ هزار بشکه در روز نفت وارد کرد که مشابه سال قبل بود.

بر اساس گزارش رویترز، عربستان سعودی و امارات متحده عربی بزرگترین صادرکنندگان نفت به پاکستان بودند.

منبع: