همزمان با سفر رییس جمهور به قاره آفریقا مطرح شد؛ تراکتورسازی ایران آمادگی ایجاد خط مونتاژ در زیمبابوه را دارد

زیپو کالا: زیمبابوه بدنبال راه اندازی خط تولید تراکتور است و در این جهت صنعتگران ایران برای این همکاری اعلام آمادگی کردند.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، همزمان با سفر رییس جمهوری به سه کشور آفریقایی کنیا، اوگاندا و زیمبابوه، هیأتی از گروه صنعتی تراکتورسازی ایران برای انجام مذاکرات و طی مراحل لازم جهت امضای تفاهم نامه ای بین رؤسای جمهور ایران و این کشورها بمنظور انجام تبادلات صنعتی و اقتصادی در عرصه صنعت تراکتور در کشور زیمبابوه حضور دارند.
هیأتی متشکل از مدیران حوزه صادرات تراکتورسازی ایران برای آماده سازی و تهیه متن مشترک به عنوان تفاهم نامه که توسط رؤسای جمهور امضا خواهد شد به زیمبابوه اعزام شده اند.
مصطفی وحید زاده از کارشناسان حوزه ماشین آلات کشاورزی اظهار داشت: طرف زیمبابوه ای بیشتر تاکید بر انتقال تکنولوژی و راه اندازی خط تولید دارد که طرف ایران آمادگی کامل برای تحقق این امر را اعلام نموده است. تحقق این امر منوط به همراهی طرف آفریقایی و انجام سرمایه گذاری های لازم است.
وی افزود: در مذاکرات انجام شده بین طرف های ایرانی و آفریقایی حداقل تامین ۲۰۰ دستگاه انواع تراکتور از طرف تراکتورسازی ایران طی سال اول مشخصاً مورد تاکید است، سپس راه اندازی خط تولید و ایجاد هاب منطقه، بمنظور تامین تراکتور مورد نیاز تمامی کشورهای این منطقه طی روز گذشته مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و همین طور در این گفت و گوها بر رفع موانع موجود همچون بحث های مالی و تبادلات ارزی، برای تحقق این خواسته ها نیز راهکارهای از طرف دو طرف پیشنهاد شده است.
وحیدزاده با اشاره به تاریخچه طولانی سالهای قبل مراودات تجاری ایران در این زمینه با زیمبابوه، اوگاندا و کنیا اظهار داشت: خوشبختانه نگاه مثبت و استقبالی که کشاورزان این مناطق به تراکتورهای ایرانی دارند زمینه حضور موفق در این کشور و حتی تبدیل کردن این کشور به عنوان هاب و پایگاهی برای صادرات به سایر کشورهای آفریقایی و همجوار زیمبابوه نیز وجود دارد که به این مزیت ها باید عضویت زیمبابوه در اتحادیه اقتصادی شرق آفریقا و نبود تعرفه بین کشورهای عضو این اتحادیه را اضافه کرد.
وی در آخر درباره ی منافع اقتصادی حاصل از به وجود آمدن و محقق شدن این تفاهم نامه اظهار داشت: مطمئناً عوائد ارزی حاصل از به وجود آمد مراودت اقتصادی بین ایران و کشورهای آفریقایی، خصوصاً در عرصه صنعت ماشین آلات کشاورزی و تراکتور قابل توجه خواهد بود؛ سود و ارزآوری حاصل از صادرات تراکتور به کشورهای آفریقایی نسبت به سایر کشورهای دنیا همچون کشورهای آسیای و آمریکایی بیشتر است.

منبع: