از  سواحل شمالی و جنوبی کشور چقدر ماهی صید می شود؟

به گزارش زیپو کالا، البرز مدیرکل دفتر بازسازی و صیانت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران با اعلان اینکه ۱۴۴ هزار نفر در عرصه صید کشور فعال هستند؛ اظهار داشت: از محل فعالیت این افراد در کل سال ۷۵۰ هزار تن صید آبزیان به انجام می رسد که حدود ۳۶ هزار تن به دریای خزر و ۷۲۰ هزار تن به آب های جنوب اختصاص دارد.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، ناصر کرمی راد روز شنبه ششم خرداد در نشست تخصصی گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض ایران که به مناسبت روز جهانی گونه های در معرض خطر انقراض ایران در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار گردید، اضافه کرد: اکنون در تمام دنیا بیش از ۱۰۰ گونه در دریاها و اقیانوس ها رهاسازی می شود.

وی با اعلان اینکه اینگونه ها شامل ماهیان استخوانی، سخت پوست، نرم تن و دیگر گونه ها هستند،، اظهار داشت: هم اکنون ۱۰ مرکز بازسازی ذخایر آبزیان در ایران فعال است که هشت مرکز آن بعد از انقلاب اسلامی به وجود آمده است.

کرمی راد با اشاره به این که کار صید و صیادی از قدیم رواج داشته است، اضافه کرد: اکنون بیش از ۱۴۴ هزار نفر در شمال و جنوب کشور به این حوزه مشغول فعالیت هستند.

وی اشاره کرد: از محل فعالیت این افراد در کل سال ۷۵۰ هزار تن صید آبزیان به انجام می رسد که حدود ۳۶ هزار تن به دریای خزر و ۷۲۰ هزار تن به آب های جنوب اختصاص دارد.

وی با اعلان اینکه زیستگاه های اینگونه ها در معرض انواع و اقسام فشارها همچون آلودگی ها و تخریب زیستگاه ها قرار دارد، اظهار داشت: اگر قرار باشد تولید و برداشت اینگونه ها از محیط زیست پایدار باشد نیازمند مدیریت مناسب می باشد برای اینکه افزایش جمعیت دنیا و نیاز به تامین منابع پروتئینی بیشتر با افزایش میزان صید آبزیان از دریاها و اقیانوس ها روبه رو شده که در نتیجه فشار بر ذخایر ماهی بالا رفته است.

کرمی راد اکوسیستم را در حالت طبیعی خود پایدار دانست و اضافه کرد: تمام موجودات زنده در حالت تعادل زیست می کند و ایجاد هر گونه پدیده غیرمعمول موجب به هم خوردن این پایداری می شود که برداشت غیراصولی و صید غیرمجاز، آلودگی های نفتی و غیرنفتی و به هم خوردن اکوسیستم، تغییرات اقلیمی و بروز بیماریها و مزاحمان اکولوژیک همچون عواملی است که این پایداری را بر هم می زند.

وی اظهار داشت: پدیده های بیولوژیکی ناشی از ایجاد ناپایداری در اکوسیستم کاهش ذخایر گونه در خطر انقراض نسل تعدادی از گونه ها را بدنبال دارد که همچون اینگونه ها ماهیان خاویاری بشمار می رود.

مدیرکل دفتر بازسازی و صیانت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران افزود: توجه به سه اصل مهم بمنظور بازسازی ذخایر گونه های درحال فشار و مدیریت صید لازم است که قانون مند کردن ماهیگیری و احیای زیستگاه های طبیعی تخم ریزی و افزایش بهره برداری بوسیله تکثیر مصنوعی و رهاسازی (افزایش ذخایر بوسیله تکثیر و رهاسازی) همچون راهکارهای بازسازی ذخایر گونه های درحال فشار است.

کرمی راد با اعلان اینکه گونه ماهیان خاویاری با ارزش ترین ماهیان موجود در کره زمین و در حقیقت جزو با ارزش ترین موجودات زنده ای هستند که بشر تا حالا اقدام به صید و پرورش آنها کرده است، افزود: ارزش بالای این ماهیان باعث شده که صید بی رویه نسل آنها را با خطر انقراض مواجه کند.

وی اظهار داشت: آلودگی های مختلف در دریا و رودخانه ها مزید بر علت برای این خطر شده بطوریکه تولید بچه ماهیان خاویاری با هدف رهاسازی به دریا و صیانت از ذخایر ژنتیکی به انجام می رسد ضمن این که پرورش ماهیان خاویاری با هدف تولید گوشت و خاویار در حدود ۲ دهه است که در کشور به انجام می رسد.

وی با اشاره به این که در کل کره زمین ۲۷ گونه ماهیان خاویاری وجود دارد، اضافه کرد: سال قبل برای بازسازی ذخایر آبزیان برای کل سال ۵۰۰ میلیون قطعه انواع آبزیان در برنامه بود که حدود ۳۳۷ میلیون قطعه محقق شد که اینگونه ها شامل ماهیان خاویاری، استخوانی، کپورماهیان، بومی، دریایی و میگو در آب های شمال کشور، داخلی و جنوب کشور بوده است.

مدیرکل دفتر بازسازی و صیانت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران اظهار داشت: رئیس جمهور دولت مردمی سیزدهم با نگاه مثبت به بازسازی ذخایر ژنتیکی آبزیان مجوز راه اندازی سه مرکز بازسازی را در هرمزگان هر کدام با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار داده است ضمن این که از طرح مرکز توسعه مکران هم دو مرکز در جاسک و چابهار در حال انجام می باشد.

وی اظهار داشت: تمام این پنج مرکز تا ۲ سال آینده به روند این فعالیت ملحق می شوند که قسمتی از نیاز خلیج فارس و دریای عمان تامین می شود ضمن این که در مسافرت به بوشهر و خوزستان نیز برنامه هایی در دست است.

وی تصریح کرد: در امتداد توسعه پرورش ماهیان خاویاری، تا حالا مراکز پرورش اینطور از آبزیان در ۲۲ استان کشور فعال گردیده است.

کرمی راد اضافه کرد: استانهای خراسان رضوی، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، کرمانشاه، البرز، خوزستان و استانهای شمالی همچون مناطقی هستند که در حوزه مراکز پرورش ماهیان خاویاری فعالیت دارند.

منبع: