افول رتبه اعتباری آمریکا

به گزارش زیپو کالا، آژانس رتبه بندی بین المللی چنگ شین چین (CCXI) اوایل این هفته امتیاز اعتباری خود، برای ایالات متحده را یک درجه کم کرد و نخستین شرکت در میان شرکتهای رتبه بندی برتر شد که این حرکت را انجام داده است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از اکونومیک، آژانس پیشرو چینی رتبه ایالات متحده را از AAAg به AAG+ کم کرد و آنرا برای کاهش بیشتر مورد بررسی قرار داد.
در این بیانیه آمده است که تشدید اختلافات سیاسی بین دو حزب در ایالات متحده، دشواری حل مساله سقف بدهی را افزایش داده است.
این آژانس اضافه کرد: «حتی در صورت دستیابی به اجماع، حاشیه ها سبب ایجاد عدم اطمینان در راه سیاست دولت آمریکا و کاهش اعتماد اقتصادی می شود که می تواند سبب نوسانات بیشتر در سیاست و اقتصاد ایالات متحده شود».
به قول مرکز رتبه بندی بین المللی چنگ شین چین، پایداری بدهی ایالات متحده هم اکنون، با چالش های جدی در مقایسه با بالاترین سطح استقراض در بین کشورهایی که قبلا دارای رتبه AAAg بودند مواجه و مبحث توسط سیاست های سختگیرانه فدرال رزرو ایالات متحده پیچیده شده است. رگولاتور طی چند ماه گذشته چندین بار نرخ بهره را افزایش داده و خطر کاهش ارزش دارایی ها در ترازنامه خیلی از موسسات مالی را صعودی کرده است.
آژانس رتبه بندی اعتباری فیچ هم قبلا ایالات متحده را برای کاهش بالقوه تحت نظر قرار داده بود و اخطار داد که این کشور امکان دارد بزودی امتیاز AAA خویش را به علت ناتوانی در پرداخت صورت حساب های خود در عرض چند روز از دست بدهد. در همین حال، مودیز اظهار داشت که پرداخت بهره در اواسط ژوئن به اوراق خزانه برای حفظ درجه بالای AAA آن خیلی مهم است.
جمهوری خواهان و دموکرات ها هفته ها برای دستیابی به توافقی برای افزایش سقف بدهی ها کوشیده اند که سبب هشدارهای جانت یلن، وزیر خزانه داری شد در خصوص این که اگر کنگره بزودی اقدامی نکند، احتمال زیادی دارد که آمریکا نکول کند. این اقدام نخستین بار در تاریخ آمریکا خواهد بود چونکه دولت هیچگاه بدهی خویش را که به بیشتر از ۳۱ تریلیون دلار افزایش پیدا کرده، نکول نکرده است.
اواخر روز جمعه، یلن ضرب الاجل نکول بالقوه ویرانگر را تمدید کرد و اظهار داشت که دولت فقط چند روز دیگر فرصت دارد تا پیش از تمام شدن نقدینگی خود، در مورد سقف بدهی بحث کند.