یك مسئول: ساوه مستعد تولید انرژی خورشیدی است

به گزارش زیپو کالا، مرکزی مدیر توزیع برق ساوه عدم سرمایه گذاری مناسب در سالهای گذشته را باعث ایجاد ناترازی بین تولید و مصرف انرژی در ساوه دانست و اضافه کرد: در تابستان به واسطه بار سرمایشی که وارد مدار می شود ۱۰ درصد ناترازی اتفاق می افتد.

رضا فرهادی شامگاه دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در نشستی با خبرنگاران اظهار نمود: شهرستان ساوه دارای ۱۵۲ هزار مشترک خانگی، صنعتی، کشاورزی و سایر مصارف است که برق مصرفی آن با استفاده از سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه توزیع و انتقال فشار ضعیف، متوسط زمینی و هوایی با سه هزار و ۲۰۰ دستگاه ترانس هوایی و زمینی تغذیه می شود.

وی اضافه کرد: ۱۱ پست ۶۳ کیلوولت در سطح شهرستان به صورت عمومی برق مشترکین را تغذیه می کنند و ۶ پست ۶۳ کیلوولت اختصاصی در سطح شهرستان وجود دارد.

وی ضمن اشاره به این که میزان مصرف انرژی در شهرستان ساوه بیشتر از ۳۰ درصد مصرف استان مرکزی است، اظهار داشت: ۷۰ درصد مصرف انرژی در استان در قسمت کشاورزی و صنعت است، اما این میزان در سطح شهرستان افزون بر ۹۰ درصد است.

فرهادی در ادامه، عدم سرمایه گذاری مناسب در سالهای گذشته را عامل وجود ناترازی بین تولید و مصرف انرژی در ساوه دانست و اضافه کرد: در تابستان به واسطه بار سرمایشی که وارد مدار می شود ۱۰ درصد ناترازی ایجاد می شود و مصرف بهینه می تواند مانع از این ناترازی ۱۰ درصدی شود.

وی با اشاره به اینکه در فصل گرما بگونه ای برنامه ریزی شده است که قطعی برق ناخواسته ای صورت نگیرد، اظهار نمود: مصرف خانگی خط قرمز صنعت برق است و درصورتیکه ناگزیر به قطعی برق باشیم بطور قطع در مصارف خانگی نخواهد بود.

وی تصریح کرد: در قسمت مصرف صنعتی تمهیدات لازم دیده شده است و امیدوارم پیش از حادث شدن پیک، سازوکار لازم از جانب صنایع اتخاذ شود و با اجرای راهکارهای عملی با کمترین مشکل از پیک گرما عبور نماییم.

مدیر توزیع برق ساوه اظهار نمود: در تابستان سال قبل توزیع برق شهرستان نمره قبولی در مصارف خانگی و گذر از ناترازی گرفت و تلاش خواهیم کرد سال جاری هم با کمترین مشکل از پیک تابستان عبور نماییم. تابستان سال قبل همکاری و هماهنگی در قسمت های مختلف بخصوص همکاری صنایع در مدیریت مصرف و تولید انرژی از راه ژنراتورها و هم جابجایی روزهای تعطیل صورت گرفت که قابل توجه بود.

وی اظهار داشت: مدیریت برق شهرستان در سه بخش امور شهر ساوه، بخش نوبران و شهر صنعتی کاوه در نظر دارد سال جاری به منظور توسعه مصرف بهینه و پیشگیری از قطعی برق در روزهای گرم تابستان فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی مختلفی را انجام دهد.

فرهادی ضمن اشاره به این که سال قبل این شهرستان در پیک مصرف طی یک شبانه روز ۳۷۲ مگاوات برق مصرف کرده است اضافه کرد: با رعایت مصرف بهینه از جانب مصرف کنندگان و تلاش عوامل این مدیریت، توزیع برق با پایین ترین میزان قطعی نسبت به سال ماقبل انجام شد.

وی ضمن اشاره به این که ساوه مستعد تولید انرژی خورشیدی است، اظهار نمود: شهرستان ساوه به علت قرار گرفتن در منطقه گرمسیری، ۳۴۰ روز از تابش آفتاب برخوردار می باشد و ظرفیت تولید انرژی خورشیدی را داراست. افرادی که بخواهند در این عرصه سرمایه گذاری کنند مطمئن باشند که سرمایه گذاری صورت گرفته به علت خرید انرژی ساخته شده توسط وزارت نیرو ظرف مدت سه سال بر می گردد. هم اکنون به صورت محدود برخی آپارتمان ها مبادرت به تولید انرژی خورشیدی می کنند.

وی همینطور اظهار داشت: شهرستان ساوه رتبه اول پایین ترین میزان تلفات و پایین ترین میزان خاموشی های بابرنامه و بی برنامه استان مرکزی را به خود مختص کرده است.

در این نشست برخی مدیران رسانه و خبرنگاران به بیان دیدگاه ها و راهکارهای عملیاتی خود به منظور آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مردم برای مصرف بهینه پرداختند.

منبع: