دستغیب در جلسه هیات عمومی دیوان محاسبات: گزارش های دیوان محاسبات باید منجر به تصمیم گیری صحیح اقتصادی مدیران اجرائی کشور شود

به گزارش زیپو کالا، رئیس کل دیوان محاسبات کشور با اعلان اینکه وظیفه اصلی دیوان محاسبات ورود به حوزه حل مسائل اساسی کشور است، اظهار داشت: یافته های دیوان محاسبات از احکام بودجه باید اثربخش و کارآمد باشد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات، سید احمدرضا دستغیب در جلسه هیات عمومی دیوان محاسبات کشور که با حضور حجت الاسلام و المسلمین صادق رحیمی معاون قوه قضاییه و حاکم شرع، دادستان، مستشاران و حسابرسان دیوان محاسبات برگزار شد، اظهار داشت: تنظیم گزارش تفریغ بودجه و نوع ارائه آن نیازمند تحول است و یافته های دیوان محاسبات از احکام بودجه باید اثربخش و کارآمد باشد که این مهم شروع شده و امیدواریم در گزارش تفریغ بودجه امسال قسمتی از این تحول محقق شود.
وی با اعلان اینکه نمی توان با چهارچوب های قدیمی به اهداف مورد نظر در گزارش تفریغ بودجه دست یافت، بیان کرد: باید ضمن تدوین گزارش تفریغ بودجه که مبتنی بر ارائه یافته ها است، هشدارهای لازم نیز در موضوعات مختلف داده شود و در نهایت همه گزارش های دیوان باید منجر به تصمیم گیری صحیح اقتصادی برای مدیران اجرائی کشور شود.
دستغیب در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تهیه گزارش های گوناگون توسط دفاتر دیوان محاسبات سراسر کشور و ارجاع آن به مرکز، بیان کرد: بخش زیادی از زمان همکاران ساعی دیوان محاسبات صرف تولید گزارش می شود و باید تلاش نماییم که این گزارش ها هدفمندتر و اثربخش تر شود و دراین زمینه نیز برنامه ریزی لازم صورت گیرد، البته بدنه کارشناسی دیوان باید قدری از موضوع گزارش ها آزاد شود تا وقت بیشتری برای نظارت و رسیدگی داشته باشیم.
وی با اعلان اینکه باید به سمت حکمرانی مطلوب حرکت نماییم، اشاره کرد: وظیفه اصلی دیوان محاسبات ورود به حوزه حل مسائل اساسی کشور است و این نهاد عالی نظارتی باید با تحول آفرینی در قالب ها و ساختارهای سنتی، از بار تفریغ بودجه سنواتی کاهش دهد تا از این طریق بتواند افزون بر انجام وظایف قانونی، اثرگذاری خودرا در زمینه «مهم رسی» به بالاترین حد ممکن برساند.
دستغیب همین طور ضمن اشاره به دو رویکرد اصلی «شفافیت» و «انضباط مالی» در دیوان محاسبات اشاره کرد: رویه های این نهاد نظارتی باید به سمت روش های نوین کنترلی تغییر کند و حسابرسی هوشمند صورت های مالی را باید مطابق استانداردهای حسابداری بخش عمومی در دستور کار قرار دهیم.
رحیمی: دیوان محاسبات نقشی بی بدیل در «شناسایی گلوگاه های فساد» و «استقرار انضباط مالی» دارد
در ادامه این جلسه حجت الاسلام والمسلمین صادق رحیمی حاکم شرع دیوان محاسبات طی سخنانی گفت: هیات عمومی دیوان محاسبات دو وظیفه مهم بر عهده دارد که یکی از آنها رسیدگی به تفریغ بودجه سنواتی است و دیگری که از مورد نخست مهمتر است، حل و فصل و جمع بندی نظرات مختلف و بعضاً متفاوت کارشناسان این نهاد نظارتی است که در نهایت بعد از گرفتن رأی اکثریت، برای همگان لازم الاتباع خواهد بود.
معاون قضایی دستگاه قضا در ادامه اضافه کرد: باید کوشش کرد تا در دیوان محاسبات، همزمان با احراز تخلف، شناسایی فرد متخلف و مرتکب خلاف هم انجام گیرد تا رسیدگی ها با سرعت بیشتری به فرجام برسد.
ایجاد «بانک جامع اطلاعاتی»، پیشنهادی بود که حاکم شرع دیوان محاسبات در جلسه هیات عمومی این نهاد نظارتی بیان کرد و اظهار داشت: اگر تمهیدات لازم برای ایجاد چنین بانک اطلاعاتی صورت بگیرد، می توان با جمع آوری نظراتی که بر روی آنها اجماع حداکثری شکل می گیرد، هیات های مستشاری را در برخورد با پرونده های مشابه یاری کرد و سرعت رسیدگی را به نحو چشمگیری افزایش داد.
او در آخر با اشاره به این که دیوان محاسبات نقشی بی بدیل در «شناسایی گلوگاه های فساد» و «استقرار انضباط مالی» دارد، گفت: نامگذاری سال جاری تحت عنوان «کاهش تورم و افزایش تولید» از طرف مقام معظم رهبری، فرصتی استثنایی برای دیوان محاسبات است تا با شناسایی بموقع تخلفات و پیش گیری از بروز فساد، فرامین معظم له را دراین زمینه محقق کند.
کامیار: نباید اجازه داد برخی مسئولان خودرا در مقابل پاسخگویی و ترک فعل ها تبرئه کنند
علی کامیار دادستان دیوان محاسبات کشور نیز در این جلسه در سخنانی به موضوع ترک فعل توسط برخی مسئولان اشاره و اشاره کرد: در تفریغ بودجه باید مسئول مستقیم امور مشخص باشد تا در تخلف و ترک فعل ها بتوان به بهترین شکل ممکن تصمیم لازم گرفته شود.
وی اشاره کرد: نباید اجازه داد برخی مسئولان خودرا در مقابل پاسخگویی و ترک فعل ها تبرئه کرده و مسئولیت را به دوش دیگری بیندازند.

منبع: