عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز: بدون دستگاه تصفیه نمی توان آب اهواز را مصرف کرد

به گزارش زیپو کالا، خوزستان عضو هیات علمی دانشکده آب و محیط زیست دانشگاه شهید چمران اهواز ضمن اشاره به وضعیت کیفیت آب اهواز اظهار داشت: آنچه ما می بینیم فقط جزئی از حقیقت است، باید اشکالات موجود مطرح و با مطالبه گری رفع گردد.

دکتر مهدی قمشی در نشست بررسی سیستم های آبی و ساختار شهری اهواز که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار نمود: مردم استفاده کننده آب هستند و می خواهند ببینند چه آبی تحویل می گیرند و با این برنامه ها باید انتظار چه تحولی داشته باشند. به نظر می آید این وسط به علت عدم هماهنگی بین دستگاهی، اختلالاتی رخ می دهد.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: قرار بود در طرح آبرسانی غدیر همه مراحل انتقال، تصفیه و ذخیره آب صورت گیرد اما این کار، نیمه کاره مانده یا انجام نشده است.

قمشی در مورد اجرای طرح غدیر بیان نمود: مردم انتظار دارند زمانی که ۲۵ هزار میلیارد تومان برای تأمین آب نیمی یا کمی بیشتر از نیم جمعیت خوزستان هزینه می شود، تحولی در نتیجه ببینند اما بر مبنای نظر استفاده کننده از آب، تناسبی بین تغییر در کمیت و کیفیت با این هزینه ها و تبلیغات وجود ندارد.

وی اظهار داشت: با تصویب شدن اجرای طرح آبرسانی غدیر در دولت احمدی نژاد، سنگ بزرگی برداشته شد و گفتیم مشکل نصف استان خوزستان حل می شود اما بعد از حدود ۱۵ سال از استارت این طرح، هنوز به ۵۰ درصد هم نرسیده ایم و مشکل ادامه دارد.

استاد گروه سازه های آبی دانشکده مهندسی آب و محیط زیست دانشگاه شهید چمران اهواز با با بیان این مطلب که هزینه زیادی شده، اظهار داشت: بحث ما این نیست که این طرح اشکال دارد؛ این طرح بد اجرا شده است.

وی اظهار داشت: مسائل بین دستگاه ها باید شفاف اطلاع رسانی شود اما ملاحظات برخی دستگاه ها در شفاف سازی، باعث سوءاستفاده می شود.

قمشی اظهار داشت: با وجود همه این کارها هنوز در منزل، دستگاه تصفیه خانگی آب داریم و بدون آن نمی توانیم از آب شبکه شرب استفاده نماییم.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می رود داده های درستی عرضه شود تا بدانیم با چه آبی مواجه هستیم و چقدر با شرایط مطلوب فاصله داریم.

استاد گروه سازه های آبی دانشکده مهندسی آب و محیط زیست دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار داشت: تا وقتی که نگوییم اشکالی در اهواز وجود دارد نباید منتظر باشیم تهرانی ها به فکر اهوازی ها باشند. سکوت هم به جز این که کارها را به تعویق بیندازد نتیجه دیگری نخواهد داشت.

وی بیان نمود: مسؤلان شرکت آبفای خوزستان باید مدعی باشند و این مورد را در رسانه ها مطرح کنند. بعد از وضعیت آب اهواز در آبان ماه سال گذشته، منتظر یک بیانیه تحلیلی درست بودیم. من یادداشتی در این خصوص نوشتم که وزارت نیرو ضد من موضع گرفت در حالیکه از آن طرف دوستان آبفا می گفتند دستت درد نکند اما کم نوشتی چونکه مسائل آب بیشتر از اینها است. پس من از کجا بدانم مسائل چه میزان است و به کمک مسؤلان بیایم و مطالبه گری کنم؟ ازاین رو باید داده ها به درستی عرضه شود تا دست ما باز شود و در این حوزه کار نماییم.

قمشی اظهار داشت: آبفای خوزستان باید مدعی شود و تا وقتی که نگوید بیشتر از ۵۰ درصد از طرح آبرسانی غدیر هنوز باقی مانده و مطالبه ما اینست که محل آبگیری آن پشت سد دز برود، این مشکلات را خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: در این جلسه باید پارامترهای کیفی آب اهواز صادقانه عرضه و با آب استانهای دیگر مانند اصفهان، تهران، کرج، تبریز و ارومیه مقایسه و گفته شود اهواز با این همه آب با کیفیت که یک زمانی هم کیفیت آب خوزستان در ردیف یا بالاتر از تهران بود، چرا این گونه شده و چگونه و کی مشکل آن رفع می شود؟

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان نمود: بین پزشکان و داروسازان مطرح می شود که آب اهواز مشکل دارد؛ اگر داده ها به درستی داده شود نه این که بر مبنای استانداردها تغییر داده شوند، به نفع مردم استان خوزستان کار شده است.

منبع: