جانمایی بیمارستان فوق تخصصی زنان و کودکان بجنورد، منتظر تصمیم شورای شهر ماند

به گزارش زیپو کالا، خراسان شمالی جانمایی اولین بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی و فوق تخصصی زنان و کودکان در مرکز خراسان شمالی، منتظر تصمیم اعضای شورای شهر بجنورد ماند.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، صد و یکمین جلسه رسمی اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد ۱۴ فروردین ماه با حضور تمامی اعضا برگزار شد.
مهم ترین مبحث مطرح شده در این نشست جانمایی بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی فوق تخصصی زنان و کودکان در بجنورد بود.
این مورد به دنبال اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی از محل اعتبارات دولتی وزارت بهداشت و تاکیدات استاندار خراسان شمالی عنوان شد و مورد بررسی قرار گرفت.
پیگیری برای جانمایی این بیمارستان پارسال هم مطرح بود که شهرداری طی نامه ای به دانشگاه علوم پزشکی اعلام نمود زمینی با وسعت مورد نیاز برای ساخت این بیمارستان در مرکز شهر ندارد بنابراین باید مکانی دیگر برای راه اندازی آن جانمایی شود یا از ظرفیت سایر دستگاههای دولتی استفاده گردد.
نیازمند نگاه ویژه به زنان هستیم
رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد در مورد این مورد اظهار نمود: در بجنورد نیازمند نگاه ویژه به حوزه زنان هستیم و ساخت بیمارستان فوق تخصصی زنان و کودکان را به فال نیک گرفته و بادقت برای جانمایی آن، عمل خواهیم کرد.
جمشید عین بیگی اظهار داشت: بدین منظور باید در جانمایی این بیمارستان نگاه های کارشناسی و پدافند غیر عامل را رعایت نماییم و مکانی که بیشتر به نفع مردم است انتخاب گردد.
وی افزود: همه اعضای این جلسه با این مورد موافق هستند صرفا باید کار کارشناسی برای جانمایی آن صورت گیرد تا آنچه به نفع مردم است اتفاق بیفتد و شاهد تکرار تجربیات تلخ گذشته نباشیم.
شهربازی تبدیل به بیمارستان شود
سید محسن موسوی رئیس مرکز آموزش و پژوهش شورای اسلامی شهر بجنورد بعنوان مخالف جانمایی این بیمارستان در محدوده گلستان شهر و موافق با جانمایی آن در شهربازی بجنورد اظهار داشت: اگر شرایط مختلف را بررسی نماییم متوجه خواهیم شد که شهربازی بجنورد بهترین مکان برای ساخت بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی فوق تخصصی زنان و کودکان است.
وی ادامه داد: ساخت این بیمارستان نیازمند زیرساخت های تاسیساتی است، جنس خاک اهمیت دارد و دسترسی به آن هم باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با تکیه بر این که تجربه ساخت بیمارستان امام حسن (ع) در فاصله ای دور از شهر بجنورد، یک تجربه تلخ به حساب می آید، افزود: بیمارستان فوق تخصصی زنان و کودکان در ارتباط با قشری از جامعه است که صدمه پذیری بیشتری دارند بنابراین فاصله این بیمارستان از شهر بسیار مورد اهمیت است.
موسوی با تکیه بر این که گلستان شهر به لحاظ سیل خیزی موقعیت مناسبی نیست، افزود: باید این مورد را در نظر بگیریم که صرفا تا پایان فروردین ماه برای تعیین تکلیف این مورد فرصت باقی مانده است؛ همینطور تجربه ساخت این مراکز درمانی در فضای سبز شهری را می توانیم در سایر شهرها همچون پارک ملت مشهد ببینیم.
نه به آن شوری شور، نه به این بی نمکی
علی اربابی نایب رییس شورای اسلامی شهر بجنورد هم در موافقت با راه اندازی این بیمارستان در گلستان شهر و مخالفت با راه اندازی آن در شهربازی بجنورد، تصریح کرد: در صورتیکه بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی در شهربازی بجنورد ساخته شود و زمین آن بدین منظور اختصاص پیدا کند، چیزی از شهربازی بجنورد باقی نمی ماند.
وی تصریح کرد: بیشتر مراکز درمانی بجنورد در مرکز و جنوب شهر قرار دارد و در شمال شهر چنین مراکزی وجود ندارد. برخی از آنها هم مقرر است ساخته شود که حداقل ۵ تا ۱۰ سال طول خواهد کشید.
وی خاطرنشان کرد: به لحاظ پدافند غیرعامل و دسترسی های مردم، ساخت این بیمارستان در محدوده گلستان شهر می توانند گزینه بهتری نسبت به شهربازی بجنورد باشد.
وی افزود: اگر این بیمارستان در مرکز شهر و یا شهربازی بجنورد ساخته شود گره ترافیکی هسته مرکزی شهر و خیابان های اطراف را بیشتر از پیش کور می کند و مشکلات ترافیکی شهر هم دو چندان می شود.
اربابی خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی به دنبال چاره برای باز کردن گره ترافیکی در شهر بجنورد هستیم و راه اندازی این بیمارستان در شهربازی مشکلات عدیده ای را به وجود خواهد آورد. اگر این اتفاق بیفتد برای رسیدن بیماران یا نیروهای امدادی هم مشکلاتی به وجود می آید.
وی تصریح کرد: ساخت بیمارستان امام حسن (ع) در ان فاصله دور، نادرست بود اما ساخت آن بیمارستان در وسط شهر و در دل ترافیک هم اشتباه است. به قول معروف نه به آن شوری شور، نه به این بی نمکی!
زمین به این وسعت نداریم/ شهربازی سند ندارد
موسوی مسئول املاک شهرداری بجنورد هم در این نشست اظهار داشت: مشکل اول اینست که شهربازی بجنورد سند رسمی ندارد و واگذاری آن برای ساخت بیمارستان چالش های خاص خودش را دارد.
وی افزود: تجربیات گذشته برای تغییر کاربری در شهربازی بجنورد نشان داده است که این محل خط قرمز مردم است و مردم موافق این مورد نیستند.
وی تصریح کرد: ساخت این بیمارستان در بجنورد نیازمند فضایی به وسعت ۶ تا ۱۰ هکتار است که چنین فضایی در درون شهر در اختیار شهرداری نیست.

به کمیسیون ارجاع شود
یوسف مغروری رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر هم در این خصوص اظهار داشت: ابتدا باید به این مورد دقت کنیم که جانمایی این مورد و در دستور کار قرار گرفتن آن نیازمند ارسال لایحه ای از جانب شهرداری است و صرف این که نامه ای یا تاکیدی از استانداری شده است برای مطرح شدن آن در صحن علنی کفایت نمی کند.
وی افزود: بر فرض این که لایحه آن هم از جانب شهرداری ارسال شد؛ این مورد باید به صورت کارشناسی شده و در کمیسیون تخصصی یا تلفیقی بررسی شود که البته از آنجاییکه محدودیت زمانی وجود دارد می توانیم به سرعت آنرا در دستور کار کمیسیون ها قرار دهیم تا به نتیجه درست برسیم.
زمین های مختلف سنجیده شود
اعظم السادات افشین فر رئیس کمیته بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر بجنورد هم در این خصوص بیان نمود: برای این مورد باید زمینهای در اختیار شهرداری را در نقاط مختلف شهر ببینیم تا شاید بتوانیم حتی در نقاط مختلف به سمت تملک املاک شخصی هم حرکت نماییم و فضای مناسب برای راه اندازی این بیمارستان و دسترسی بهتر مردم به آن ایجاد شود.
وی تصریح کرد: البته باید لایحه این مورد هم از جانب شهرداری به شورای شهر ارسال شود. همینطور نیازمند همکاری سایر دستگاه ها هم هستیم تا نهایتا بهترین تصمیم برای مردم شهر گرفته شود.
ارجاع به کمیسیون
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، بعد از اعلام نظر های مختلف، قرار شد مبحث جانمایی زمین برای راه اندازی بیمارستان فوق تخصصی ۳۲۰ تختخوابی زنان و کودکان بجنورد به کمیسیون تلفیقی عمران، معماری و شهرسازی و کمیسیون خدمات و زیست شهری ارجاع و در اسرع زمان نسبت به آن تصمیم گیری شود.