لزوم بازاریابی برای خرما؛ ایران دومین قطب تولید کننده خرما در جهان

زیپو کالا: حجم تولید خرما در کشور یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن است که بیش از نیاز داخلی و نیازمند دیپلماسی اقتصادی برای عرضه در بازارهای بین المللی است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از صدا و سیما، تولید سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن خرما در سطح کشور، ایران را به دومین قطب تولید خرمای جهان بعد از مصر تبدیل نموده است.
در کشور حدود ۲۶۰ هزار هکتار باغ زیر کشت نخل رفته و ۱۰۰ گونه مختلف نخل وجود دارد، هم اکنون ۶ واریته خرمای کشور شامل استعمران خوزستان، پیارم حاجی آباد هرمزگان، ربّی سیستان و بلوچستان، مضافتی بم و کبکاب و زاهدی طلایی بوشهر ثبت جهانی شده است.
حجم تولید خرما در کشور بالا است و مازاد بر مصرف داخلی است، تبدیل آن به دیگر محصولات هم نمی تواند موجب فروش کل خرمای تولیدی شود پس بازاریابی خرما باید توسعه یابد.
حجم بالای تولید خرما سبب شده تا کشاورزان نقاط مختلف کشور، همیشه در فصل برداشت با مشکلات جدی برای فروش محصول خود روبرو شوند و این مساله موجب ایجاد تلاطم در بازار خرما می شود.
در کنار توسعه صنایع بسته بندی، صنایع تبدیلی و فرآوری خرما، یکی از با اهمیت ترین راه حل ها برای کاهش چالش های بازار این محصول، راهیابی آن به بازارهای جهانی و پیدا کردن مشتری های بین المللی است.
از با اهمیت ترین اقدامات دراین زمینه، توسعه کارهای دیپلماسی اقتصادی ایران در دیگر کشورها است تا محصولات تولید داخل راهی بازارهای گسترده خارجی شوند.
خرما می تواند ارزش افزوده بسیار زیادی داشته باشد و با توجه به این که قابلیت تبدیل به فرآورده های مختلف را دارد، انتظار می رود با بازاریابی مناسب، بهتر و بیش از گذشته در صادرات و ارزآوری ایفای نقش کند.

منبع: