معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح كرد احیاء بیشتر از ۲۰۰۰ واحد صنعتی تعطیل

زیپو کالا: به گزارش زیپو کالا، خراسان رضوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تابحال ۲۳۷۰ واحد صنعتی تعطیل احیا شده است.

علی رسولیان در گفتگو با ایسنا در مورد وضعیت قطعی برق و گاز صنایع اظهار نمود: متاسفانه ما در کشور در زمینه برق و گاز ناترازی داریم که عمده فشار آن بر صنعت وارد می شود، در حالیکه کل مصرف برق صنعت ۳۵ درصد است اما در زمان پیک مصرف برق صنعت قطع می شود.

وی اضافه کرد: پارسال اقداماتی در این حوزه انجام شد. ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه های خودتامین در واحدها آغاز به کار کردند. وزارت صمت مجوزهایی داد و ما هم مشوق هایی در نظر گرفتیم، ازاین رو برنامه ریزی نسبتا خوبی با وزارت نیرو انجام شد. قطعی برق بی برنامه در حوزه صنعت خیلی کم بود و بیشتر به صورت برنامه ریزی شده اتفاق افتاد، برای مثال برخی واحدها اورهال انجام داده، بعضی از واحدها جمعه ها مشغول به کار بودند و برخی شیفت ها را تغییر دادند. زنجیره های تولید را هم کنترل کردیم تا به تولید بخش هایی که برق آنها قطع می شود، صدمه وارد نشود.

رسولیان با اشاره به اینکه در زمستان سال جاری شاهد کاهش شدید دما و سرمای شدید هوا بودیم که این مسئله در خراسان رضوی بیشتر بود، اظهار داشت: این سرما خارج از برنامه تدوین شده در سطح ملی بود. توافقات ما برای قطع گاز صنایع صرفاً در حوزه صنایع سیمانی، بخشی از فولاد و بخش هایی از صنایع بزرگ بود اما کسری گاز و برودت هوا باعث شد گاز بخش های مختلف همچون شهرک های صنعتی و صنایع کوچک برای مدتی قطع باشد، همینطور کمبود گاز در نیروگاه ها عاملی برای قطع برق آنها هم شد که در خراسان رضوی مشهود بود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران اظهار داشت: اقداماتی با مشارکت وزارت نیرو برای ایجاد نیروگاه در سطح کشور به ظرفیت ۱۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات نهایی و حدود ۲۰ واحد وارد مرحله اجرای عملیاتی شده است. ۲ واحد با حدود ۷۰۰ مگاوات بهره برداری شده و ایجاد بقیه هم به جد دنبال می شود. این اقدام بیشتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. قرار شد مجوزها، مسائل در ارتباط با محیط زیست و واگذاری زمین در دولت تعیین تکلیف شود تا زودتر این نیروگاه در مدار قرار بگیرند. اگر این نیروگاه ۱۳ هزار و ۵۰۰ مگاواتی وارد مدار شود، مشکل ناترازی برق در تابستان حل خواهد شد.

وی افزود: ما با وزارت نیرو اقداماتی را در مورد راه اندازی شهرک های انرژی خورشیدی آغاز کردیم که شهرک قزوین در آینده به بهره برداری خواهد رسید. برای استانهای دیگر هم مجوزهای مربوطه صادر شده و برای هر استان ۵ شهرک در نظر گرفته شده است. میزان برقی که از این شهرک ها تولید می شود حدود ۵۰۰۰ مگاوات است؛ این شهرک ها در بلند مدت بهره برداری خواهند شد.

رسولیان بیان نمود: در حوزه برق در کشور احتیاج به افزایش بهره وری داریم. افزایش مصرف برق بخش صنعت منجر به افزایش ساخته شده، با این وجود برنامه هایی برای افزایش بهره وری برق در دست اقدام داریم و مشوق هایی در این حوزه عرضه خواهد شد. در حوزه گاز هم درخواست جدی ما اینست که صرفه جویی و مدیریت مصرف در سایر بخش ها صورت گیرد، چونکه سهم صنعت در مصرف گاز ۱۰ درصد است و عملا در مصرف گاز اثرگذار نیست. با این روش و قطع گاز تولید با محدودیت های جدی مواجه می شود، ازاین رو مردم و بخش های تجاری، خانگی و اداری هم باید در مدیریت مصرف کمک کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: صنعت بیشتر از ۳۷ درصد اشتغال کشور را به صورت مستقیم و با به صورت غیر مستقیم شاید بیشتر از ۵۰ تا ۶۰ درصد اشتغال کشور به صنعت و جوانب و خدمات ناشی از آن بازمی گردد، ازاین رو نباید باعث کاهش انرژی بخش صنعت شویم.

وی ضمن اشاره به این که شناسایی واحدهای راکد به صورت کامل انجام و فرآیند طرح افزایش ظرفیت واحدها شروع شده است، خاطرنشان کرد: برای تمام واحدها عارضه یابی اولیه را در ۳۱ کلینیک انجام شد. واحدهای تعطیل می تواند بخش زیادی از ظرفیت مغفول کشور باشد. تعداد واحدهای راکد در خارج و داخل شهرک های صنعتی در حوزه صنعت ۱۲ هزار و ۶۷ مورد و در شهرک های صنعتی حدود ۸۰۰۰ مورد بود که هم اکنون ۱۷ درصد کاهش داشته و رو به کاهش هم هست.

رسولیان تصریح کرد: از آغاز دولت سیزدهم تابحال ۲۳۷۰ واحد صنعتی تعطیل احیا شدند. در زمینه واحدهایی که زیر ۵۰ درصد کار می کنند، هم ظرفیت ۱۰۷۷ واحد افزوده شده است. ما در قسمت تسهیلات مشکلاتی داریم که امیدواریم با ابلاغ تبصره ۱۸ و منابع مالی که بانکها تخصیص می دهند این روند تسریع شود.