دوبرابر شدن بدهی اقتصادهای درحال توسعه در یک دهه

زیپو کالا: بدهی اقتصادهای درحال توسعه در طول یک دهه بیش از دو برابر شده است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از چاینا نیوز، بانک جهانی اعلام نمود که بدهی خارجی اقتصادهای درحال توسعه نسبت به یک دهه قبل بیش از دو برابر شده و به ۹ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده و هشدار داد که بحران بدهی پیش روی این کشورها تشدید شده است.
این بیماری همه گیر خیلی از کشورها را مجبور به دریافت وام بیشتر کرده است و رییس بانک جهانی، دیوید مالپاس هشدار داد که جهان با بحران بدهی دیگری روبرو است.
هم اکنون خیلی از کشورها به سبب افزایش تورم جهانی و افزایش نرخ بهره، با مشکل بدهی مواجه گشتند یا در معرض خطر هستند.
بانک جهانی اظهار داشت: بدتر از این مورد، رشد جهانی امسال به شدت کم شده و با افزایش ریسک رکود جهانی در سال ۲۰۲۳ (یکی از همزمان ترین دوره های بین المللی و مشکل تر شدن سیاست ها در ۵۰ سال گذشته) هم راه است.
مالپاس اضافه کرد: «رویکردی جامع برای کاهش بدهی، افزایش شفافیت و تسهیل بازسازی سریع تر مورد نیاز است بدین سبب کشورها می توانند روی هزینه های پشتیبانی از رشد و کاهش فقر تمرکز کنند».
وی اظهار داشت: ترکیب سطوح بالای بدهی دولت و افزایش نرخ بهره موجب جذب بیشتر سرمایه های جهانی توسط اقتصادهای پیشرفته برای مدت طولانی تر می شود که برای کشورهای درحال توسعه چشم اندازی شوم است، دسترسی به برق، کود، غذا و سرمایه احتمالاً برای مدت طولانی محدود خواهد ماند.
مالپاس اظهار داشت: در همین حال، سرمایه گذاری کم در مشاغل مانع رشد آینده می شود.
بانک جهانی در اطلاعیه ای اعلام نمود که فقیرترین کشورهایی که واجد شرایط وام گرفتن از انجمن توسعه بین المللی (IDA) هستند، حالا بیش از یک دهم درآمدهای صادراتی خودرا برای تامین بدهی های خارجی بلندمدت عمومی و تضمین شده عمومی خرج می کنند.
وام دهنده مستقر در واشنگتن افزود که این بالاترین نسبت از سال ۲۰۰۰ است. بدهی خارجی کشورهای انجمن توسعه بین المللی نیز در دهه منتهی به سال ۲۰۲۱ تقریباً سه برابر شده است.
بانک جهانی اظهار داشت: در ظاهر، بنظر می رسد فاکتورهای بدهی در سال ۲۰۲۱ بهبود یافته است و لطمه پذیری ها بر نیاز فوری به بهبود شفافیت بدهی تاکید دارد.